regelgeving uitstekende delen motoren.

14 aug 2012 20:49 #1 door Rutger Heitbrink
regelgeving uitstekende delen motoren. werd gestart door Rutger Heitbrink
Hoi,

Vandaag werd ik aangesproken door een Marechaussee C:-) die mij vertelde dat hoogstwaarschijnlijk mijn "zij koffertje" niet op mijn motor mag zitten. Hij had het over scherpe uitstekende delen.
aangezien zij-koffers gewoon te kopen zijn en niet verboden ben ik benieuwd wat er wel en niet mag.

zie bijlage.

Kan iemand mij meer vertellen over deze regelgeving.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2012 21:27 #2 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Het klopt dat scherpe uitstekende delen niet zijn toegestaan.
Bij de auto APK als bijvoorbeeld een bumperhoek los zit kan je voetgangers of fietsers
lichamelijk letsel toebrengen.
De punten van jou koffer zijn aan de scherpe kant.
Als je hierop plaatjes maakt (of koopt bij de bouwmarkt) die rond zijn
en dus niet scherp is het probleem opgelost.

www.motoadventurestore.be/products-page/...t-van-4-hoekstukken/

www.eijlander.nl/L099GJ-Hoekstuk-Metaal-...m-a-312538-1564.html

grtz,
Marco


Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2012 21:32 #3 door Rutger Heitbrink
Beantwoord door Rutger Heitbrink in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Ik ken deze, die heb ik ook gebruikt voor de kist van mijn versterker.

Helaas gaan die niet op het kistje passen.

Weet iemand wat de exacte regelgeving is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2012 21:47 #4 door roland65
Beantwoord door roland65 in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Een honda bestaat toch alleen maar uit uitstekende delen?? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2012 21:49 #5 door Rutger Heitbrink
Beantwoord door Rutger Heitbrink in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Correct

en ik steek ook uit als ik er op zit.  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2012 21:52 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic regelgeving uitstekende delen motoren.

Een honda bestaat toch alleen maar uit uitstekende delen?? ;)

Hahahahaha, geweldig, scherpe opmerking.  :D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2012 21:56 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Ik ben bang dat het alleen al door de kleur van de Alp komt.
Marecha's zien liever blauw

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2012 21:58 #8 door Rutger Heitbrink
Beantwoord door Rutger Heitbrink in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Nassau-blauw was niet op voorraad.... 5l bussen olijfgroen wel  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2012 22:02 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Dat heette vroeger toch Blanco, en Legergroen  8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2012 22:50 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
wat een eikel, moet straks je stuur er ook nog af zeker, had zeker niks beters te doen...

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2012 14:52 #11 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Als je erop zit steken de koffers dan buiten je knieën uit? volgens mij niet.
Zijn het dan wel uitstekende delen?

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2012 16:40 #12 door hcm
Beantwoord door hcm in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Vroeger,jawel toen ik nog in het leger zat dat is dus erg lang geleden reden ze ook met deze kisten op de motor. Sterker nog een collega van mij heeft er een met dezelfde kisten erop.  Dus de volgende keer als hij weer loopt te kutten pak je een euro en die geef je aan deze diender als hij vraagt wat hij daar mee moet doen zeg je tegen hem, koop je daar maar een ijsje voor.  >:D

lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2012 17:39 #13 door Bono
Beantwoord door Bono in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Wat zit er dan op de deksel van jouw zijkoffer, rutgerh. Iets van een antenne of zo?

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2012 20:39 - 15 aug 2012 21:22 #14 door Timy
Beantwoord door Timy in topic regelgeving uitstekende delen motoren.

Kan iemand mij meer vertellen over deze regelgeving.


Mijn mening, erg ver gezocht  C:-) Maar op meningen gaat de handhaver niet varen  ;)
Ik ga even bladeren, je hoort zo van mij.

update:
Artikel 5.4.48 Regeling Voertuigen
Eisen
1. Motorfietsen mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
2. De wielen onderscheidenlijk banden van motorfietsen mogen niet aanlopen.
3. Geen deel aan de buitenzijde van een motorfiets mag zodanig zijn bevestigd, beschadigd, versleten of door corrosie zijn aangetast, dat gevaar bestaat voor losraken.


Richtlijn 74/483/EEG van de Raad van 17 september 1974 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de naar buiten uitstekende delen van motorvoertuigen

1.1 . De voorschriften van deze bijlage zijn niet van toepassing op buitenspiegels , noch op accessoires , zoals radio-antennes en bagagerekken .
5.3 . Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers , wielrijders of motorrijders kunnen blijven haken


Als ik het zo lees gaat het niet op voor accessoires en volgens mij kan je je koffers daartoe ook rekenen.
Ik zal morgen bij de werkgever er nog een boek bij pakken waarin het mogelijk duidelijker staat.

vraagje: Kan je een beter foto maken vanaf de zijkant? Wie weet zit er onderop wel stiekem een mes verstopt  :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2012 21:41 #15 door Rutger Heitbrink
Beantwoord door Rutger Heitbrink in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Het is gewoon een munitiekistje verder niets, met een gat bovenin waarop ik een antenne heb gezet..... hier een oude foto (zonder mes of andere wapens  :D)

De Marechaussee in kwestie kwam ik op een kazerne tegen en is er een van de Verkeers Ongevallen Analyse (VOA).

Rutger

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2012 07:59 #16 door Timy
Beantwoord door Timy in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Als het op de motor bevestigd is en er dus ook 'makkelijk' af te halen is het iig een andere gedraging namelijk de lading heeft uitstekende delen cq scherpe delen.
Het artikel 5.18.8 Regeling Voertuigen 'vindt' daar wat van maar dat is hetzelfde als bovenstaande.

De handleiding die ik erbij heb gepakt is ook niet helemaal duidelijk dus dat schiet niet op. Er is geen duidelijke jurisprudentie over maar de uitspraak die er is 'zegt' over de scherpe delen; hoekig, niet afgerond. Dus als je het heel zwart-wit ziet is het een scherp uitstekend deel lading. Mocht je er ooit een probleem door krijgen zou ik het aanvechten want naar mijn mening (en die van de collega's hier) is het wel wat ver gezocht. Maar nogmaals zwart-wit.... jij BOEF!!  C:-) ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2012 08:22 #17 door Rutger Heitbrink
Beantwoord door Rutger Heitbrink in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Gewoon laten zitten dus  ;D

Ik vond de regelgeving ook al enigszins vaag. Vandaar mijn vraag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2012 13:05 - 16 aug 2012 18:54 #18 door Peter
Beantwoord door Peter in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Deze tweede foto geeft een heel ander beeld.
Op de hoeken zitten openingen en hoeken waar wel degelijk iets achter kan blijven haken. Volgens mij moet je zorgen dat je die hoekjes en spleetje netjes afwerkt om niet in overtreding te zijn. Dat niet (alleen) om een bekeuring te voorkomen, maar meer om bij een eventueel ongeval niet aansprakelijk gesteld te worden en buiten de verzekering te vallen. Die plaatstalen hoeken kunnen flinke steek- en snijwonden veroorzaken. Waarschijnlijk niet bij gewoon rijden, maar wel wanneer je betrokken raakt bij een ongeval.

De test is heel simpel: Haal met enige kracht en snelheid je onderarm eens langs de hoek. Blijf je haken of moet je de arm laten hechten, dan is het niet goed. Kom je er met hooguit een blauw plek vanaf, dan zou ik me niet druk maken.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2012 14:48 #19 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic regelgeving uitstekende delen motoren.
Over uitstekende delen gesproken, misschien moet je ook even iets met je jiffy doen  :-X


Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden