Het gaat toch gebeuren ....

09 okt 2012 20:48 #21 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Het gaat toch gebeuren ....
Afgelopen maandag ook nog wel wat meer gekletst.

Die NC700 is een fiets waar Honda duidelijk op een woon-werk-verkeer markt mikt. Een goedkope, makkelijk te rijden fiets met een fatsoenlijk verbruik. Als de kwaliteit des honda's is, dan hebben ze een wereldfiets gemaakt (voor dat segment).

Op hun vraag wat men over de cross-tourer/runner denkt gaf ik al meteen aan dat de verbruikscijfers voor die motoren totaal uit de tijd zijn. Als die motoren nu eens zuiniger waren, dan was er misschien wat meer potentie. Maar ze rijden (mijns inziens) niet zo makkelijk als een van onze clubmotoren.

Het is duidelijk dat de huidige motormarkt vooral zoekt naar "Stoere" motoren met een groot avontuurlijk (lees offroad/dakar) uiterlijk maar met het comfort van een echte reisbuffel...
De hoop word uitgesproken (door mijn honda contact persoon) dat honda een wegvariant maakt van de dakar fiets die in 2013 deel gaat nemen......
Als ze daar een lijn omheen bouwen denk ik wel dat ze een potentieel hebben...... maar ben bang dat ze te laat zijn .....


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 21:10 #22 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Het gaat toch gebeuren ....
Rob: leuk dat Honda dit aangeeft, maar get real. Honda roept al vanaf 2008 'dat men zeker aansluiting zal vinden bij de gevestigde orde' maar een motor in de klassen van bijvoorbeeld de BMW F800GS of Triumph Tiger 800XC zie ik nog steeds niet verschijnen uit de pen van Honda R&D in Offenbach.

Zelfs Suzuki komt in 2014 met een nieuwe 1.000 cc Vstrom... Idd... gewoon met een Vtwin. KTM doet hetzelfde met de opvolger van de LC8. Waar Honda claimt dat 'een Vtwin niet meer van deze tijd is qua emissies en verbruik'. Moeten ze toch eens uitleggen waarom er dan wel een hele serie nieuwe Shadows wordt ontwikkeld... met Vtwin. Wellicht omdat die klantenkring groter is (Shadowclub Nederland heeft ongeveer 5x meer leden dan de TCN, bijvoorbeeld)

In de huidige lineup van Honda zie ik geen opvolger voor de Alp, Twin of Dero. De Crosstourer komt wellicht in de buurt, maar die is nóg meer wegmotor dan de Varadero. Qua karakter zie ik echter in de NC700X méér de TCN 'spirit' terug dan in de Crosstourer die ongeveer een dikke 10.000€ meer moet kosten...

Persoonlijk zie in de TCN liever verworden tot een oldtimerclub met liefhebbers...
Is dat een schande?

Ik denk nml niet, met de wetenschap dat er geen één nieuwe Honda is die minimaal 10 jaar vrijwel ongewijzigd in productie zal blijven (Transalp 600/650: 21 jaar, Africa Twin: 17 jaar, Varadero: 14 jaar, Transalp 700... 5 jaar). Daarvoor zijn de nieuwe Honda's teveel modeartikel geworden. Een mode artikel waar geen vraag naar is...


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 21:49 #23 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Het gaat toch gebeuren ....
Honda mikt op een reismotorfiets, maar houd geen rekening met 1 item:

Elke jan boeren lul in turkije en verder kan een carburateurfiets zo simpel als een Twin of Transalp 650 uit elkaar trekken. Zelfs de koppelling van een BMW is nog te doen, met tijd en geduld.

Ik moet de eerste motorboer in een afgelegen Indiaas dorp nog vinden die een Honda V4 DCT bak uit elkaar trekt, omdat er een maandagmorgen lager in zat. ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 22:26 #24 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Het gaat toch gebeuren ....

Honda mikt op een reismotorfiets, maar houd geen rekening met 1 item:

Elke jan boeren lul in turkije en verder kan een carburateurfiets zo simpel als een Twin of Transalp 650 uit elkaar trekken. Zelfs de koppelling van een BMW is nog te doen, met tijd en geduld.

Ik moet de eerste motorboer in een afgelegen Indiaas dorp nog vinden die een Honda V4 DCT bak uit elkaar trekt, omdat er een maandagmorgen lager in zat. ::)


ik weet niet hoe vaak jij in een Indiaas dorp rijd en dan ook nog met een DCT bak met een maandag ochtend lager..... maar dat lijkt mij nogal een achterlijke reden om maar met "antiek" spul te blijven rijden. En ik denk ook dat je die motorboeren in afgelegen dorpen onderschat want ook daar draait de wereld gewoon door en repareren ze ook jou kapotte injectie brommertje hoor, en anders wacht je een paar dagen tot UPS je onderdeeltjes brengt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 22:28 #25 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Het gaat toch gebeuren ....
wel een ontzettend trieste dag dat dan nu ook de Alp ter ziele is, foute beslissingen van Honda :'(

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 22:44 #26 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Het gaat toch gebeuren ....


De hoop word uitgesproken (door mijn honda contact persoon) dat honda een wegvariant maakt van de dakar fiets die in 2013 deel gaat nemen......


afgelopen vrijdagavond hetzelfde gehoord bij clubdealer in het  noorden van het land, volgend jaar komt er een wegvariant van de Dakar 2013 brommer, we wachten het af

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 23:17 #27 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Het gaat toch gebeuren ....
Als die ''nieuwbakken'' brommer veel gaat lijken op de hierboven afgebeelde motor:
mijn zegen hebben ze.... :P
Moeten ze die carterplaat wel wat ronder maken, en van alu! wat een lelijk zwart ding is dat... :o

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 23:23 #28 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Het gaat toch gebeuren ....

afgelopen vrijdagavond hetzelfde gehoord bij clubdealer in het  noorden van het land, volgend jaar komt er een wegvariant van de Dakar 2013 brommer, we wachten het af

Hoezo wegvariant :o Deze is toch precies goed >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2012 00:25 #29 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Het gaat toch gebeuren ....

Hoezo wegvariant :o Deze is toch precies goed >:D

ze zullen er wel richtingaanwijzers en een toetertje aan plakken om door de type goedkeuring te komen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2012 00:32 #30 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Het gaat toch gebeuren ....
En normale remschijven graag, wat een kermis die ''wave'' gevalletjes :o

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2012 01:05 #31 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Het gaat toch gebeuren ....

ik weet niet hoe vaak jij in een Indiaas dorp rijd en dan ook nog met een DCT bak met een maandag ochtend lager..... maar dat lijkt mij nogal een achterlijke reden om maar met "antiek" spul te blijven rijden. En ik denk ook dat je die motorboeren in afgelegen dorpen onderschat want ook daar draait de wereld gewoon door en repareren ze ook jou kapotte injectie brommertje hoor, en anders wacht je een paar dagen tot UPS je onderdeeltjes brengt.


Ik bedoelde niet te zeggen dat de motorfietsonderhoudstechnici in India slecht zijn, maar de boel wordt tegenwoordig potdicht ontworpen. Net zoals BMW met z'n ABS, wat je compleet van slag kan brengen wanneer je remblokken wisselt zonder het contact aan.

Bij de crosstourer net zo: niets wijst zich vanzelf: Kon je bij de Transalp 600 nog alle vier de bougies vervangen zonder ook maar iets los te halen, hoe zie jij jezelf dat bij de crosstourer doen? Mensen die met hun BMW R1200 "Grande Strecke" op verre vakantie gaan mogen eerst bij de BMW dealer aanpassingen laten doen om de motor op benzine met een laag octaan gehalte te laten lopen, en daarna nog een lijst maken met BMW dealers en verhuurbedrijven met bestelbussen op hun route, want als je ompleurt met dat apparaat, en een sensor om zeep helpt, vertikt hij het simpelweg om te starten.

Betreffende je opmerking over het feit dat een maandagmorgenlager in een DTC machine amper voorkomt:
Ik heb tot nu toe meer distributiespanners vervangen van Varaderos dan van Transalpen, Twins, Pacific-coasts, Shadows, Deuvilles, NTV's, HAWK-jes en XLV-tjes tezamen. Zie hier tevens mijn geldige reden om op "antiek" spul te blijven rijden.

Dat Honda geld wil verdienen d.m.v. een kapotte Brandstofpomp of balhoofdlager elke halve ton kan ik prima begrijpen, maar catastrofale blokschade riskeren door een ontwerp NAKS te gebruiken welk al sinds begin negentiger jaren in het beste geval te boek staat als "twijfelachtig", gaat er bij mij niet in op een "avonturen" machine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2012 09:25 #32 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Het gaat toch gebeuren ....

afgelopen vrijdagavond hetzelfde gehoord bij clubdealer in het  noorden van het land, volgend jaar komt er een wegvariant van de Dakar 2013 brommer, we wachten het af


niet verkeerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2012 12:05 #33 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Het gaat toch gebeuren ....

Ik bedoelde niet te zeggen dat de motorfietsonderhoudstechnici in India slecht zijn, maar de boel wordt tegenwoordig potdicht ontworpen. Net zoals BMW met z'n ABS, wat je compleet van slag kan brengen wanneer je remblokken wisselt zonder het contact aan.

Bij de crosstourer net zo: niets wijst zich vanzelf: Kon je bij de Transalp 600 nog alle vier de bougies vervangen zonder ook maar iets los te halen, hoe zie jij jezelf dat bij de crosstourer doen? Mensen die met hun BMW R1200 "Grande Strecke" op verre vakantie gaan mogen eerst bij de BMW dealer aanpassingen laten doen om de motor op benzine met een laag octaan gehalte te laten lopen, en daarna nog een lijst maken met BMW dealers en verhuurbedrijven met bestelbussen op hun route, want als je ompleurt met dat apparaat, en een sensor om zeep helpt, vertikt hij het simpelweg om te starten.

Betreffende je opmerking over het feit dat een maandagmorgenlager in een DTC machine amper voorkomt:
Ik heb tot nu toe meer distributiespanners vervangen van Varaderos dan van Transalpen, Twins, Pacific-coasts, Shadows, Deuvilles, NTV's, HAWK-jes en XLV-tjes tezamen. Zie hier tevens mijn geldige reden om op "antiek" spul te blijven rijden.

Dat Honda geld wil verdienen d.m.v. een kapotte Brandstofpomp of balhoofdlager elke halve ton kan ik prima begrijpen, maar catastrofale blokschade riskeren door een ontwerp NAKS te gebruiken welk al sinds begin negentiger jaren in het beste geval te boek staat als "twijfelachtig", gaat er bij mij niet in op een "avonturen" machine.


wbt de gs, het was nooit wat en het zal ook nooit wat worden... die distributieketting spanner van varadero is heel makkelijk te vervangen voor 170 euro. als je dat iedere 50000km doet is er niks aan het handje, en is die motor gewoon betrouwbaar. DTC heb ik geen ervaring mee, maar zijn er al gevallen bekend dat die dingen kapot gaan dan?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2012 09:44 #34 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Het gaat toch gebeuren ....

wbt de gs, het was nooit wat en het zal ook nooit wat worden... die distributieketting spanner van varadero is heel makkelijk te vervangen voor 170 euro. als je dat iedere 50000km doet is er niks aan het handje, en is die motor gewoon betrouwbaar. DTC heb ik geen ervaring mee, maar zijn er al gevallen bekend dat die dingen kapot gaan dan?


Idd. Die distrubutiekettingspanner geld overigens ook alleen maar voor de allereerste Varadero's van 1998 en 1999; is dus niet representatief. De Injectiedero's hebben hier totaal geen last meer van. Op Kaatjes Dero (2000) hebben we de spanners - puur preventief - vervangen bij 125.000 km (inmiddels 160.000 op de klok). Mijn vorige Dero heeft bijna een ton gedraaid en daar zal bij een volgende eigenaar ook nog makkelijk het dubbele bij op kunnen komen.

De allereerste Alps (1986-1990) 'konden' last krijgen van een verhoogde slijtage van de zuigerveren én de CDI units. Dat wil toch ook niet zeggen, dat jongere Alps automatisch slechter scoren puur omdat bij een vorig model er problemen kunnen ontstaan? Of dat alps automatisch slechter zijn 'omdat' ze een hoger olieverbruik konden laten noteren dan een Dero of een Twin?

Een Dero is minstens zo betrouwbaar als iedere Twin of Alp. Terecht een clubmotor bij de TCN dus...  ;D Maar betrouwbaarheid valt en staat ook met onderhoud, rijstijl of het zelf 'verprutsen' van de motor. Ken mensen die probleemloos 2 ton hebben geklokt op een Ducati... En op het VIM komt ieder jaar een Pool (Bogdan) die in 1998 één van de eerste Dero's heeft gekocht, en er nog steeds op rondtoert - 360.000 km met de originele nokkenaskettingspanners... !

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2012 10:44 #35 door jar
Beantwoord door jar in topic Het gaat toch gebeuren ....
Dit lijkt me wel wat als het zou moeten:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2012 11:59 #36 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Het gaat toch gebeuren ....

Dit lijkt me wel wat als het zou moeten:


Neem een emmertje ijs mee als je serieus gaat rijden want volgens diverse verhalen op het net wordt die 800 verschrikkelijk warm voor de bestuurder.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2012 21:22 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic Het gaat toch gebeuren ....
Die 2013 Dakarmotor is een CRF 450. Een 4-takt crosser. Die gaan we niet krijgen.

Dus een 1200 (want 1000 Vara hebben we ook al 100 jaar) met van die Tourer/Runner kappen en zo'n BMW-eendebek.

Lekker dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2012 12:32 #38 door jar
Beantwoord door jar in topic Het gaat toch gebeuren ....
Jaja, groot,groter,grootst, dit was anders ook big fun, aankicken en zo . . .
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2012 13:01 #39 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Het gaat toch gebeuren ....

Jaja, groot,groter,grootst, dit was anders ook big fun, aankicken en zo . . .


Grappig... dat 'groot, groter, grootst' was exact de kritiek die de Transalp 600 bij haar introductie in 1986 kreeg...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2012 09:57 #40 door jar
Beantwoord door jar in topic Het gaat toch gebeuren ....
Achja, en uiteindelijk heb ik die XT indeed ingeruild voor een Alp . . . en lid van de TCN geworden, was één van mn beste moves voor de motorhobby !!
En nu rij ik die nog zwaardere AT . . . en blij dat we zijn, maar zwaarder moet het niet worden hoor . . .

Ik heb ook al bedacht dat als we dan toch geen echte allroads meer kunnen kopen, dat een Yamaha-TDM wel eens de volgende motor zou kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden