Een hobby kost geld en als je graag een ouwe, inmiddels milieutechnisch achterhaalde bak wilt rijden, mag je ook meer betalen voor de vervuiling. Het is toch zo dat de vervuiler betaald. ook hier dus.
Ga maar eens met je motor een kwartiertje achter een dergelijke bak rijden.
Moet je niet raar opkijken als je de rest van de week zware koppijn hebt. En dat is nog zwak uitgedrukt.
In het geval van Bobby, mijn maat, betaald hij elke
drie kilometer meer dan een euro aan de staat, d.m.v. het meest eerlijke systeem naar mijn mening: De brandstof.
Het punt in dit geval is dat hij dat apparaat ongeveer twaalf keer per jaar kan pakken (1 offroad dagje per maand is financieel haalbaar), maar 2800 euro
per jaar moet gaan betalen voor
het bezit er van.
Ik heb niks tegen hobbyisten die uit nostalische overwegingen een gedateerde auto opknappen en er ook mee rijden. Ik vind dat zelf ook heel leuk. Maar uit financieel oogpunt hier voordeel uit willen halen ten koste van milieu gaat te ver.
Misschien is het wel uit principieel oogpunt?
Ik laat, om een leuke klassieke euhm....
citroën snoek te kunnen kopen, een aantal vakantiedagen uitkeren...
52% van wat ik extra heb gewerkt, gaat naar de belastingdienst
Koop zo een frans icoon van techniek en rijd er mee naar mijn vriend in een grote stad....
tien kilometer gereden? Euro naar de staat! Ga je er mee op stap in Amsterdam? twintig euro voor de gemeente!
En laat er toch eens naar kijken wat dat geluid nou is wanneer de auto op temperatuur komt:
Het uitlaatspruitstuk is gescheurd. kan gebeuren na dertig jaar natuurlijk! 500 euro voor een nieuwe, oh, plus 110 euro voor de staat!
En toen ik thuiskwam lag er een blauwe envelop op de deurmat:
Gefeliciteerd met je auto! hoe veel weegt hij? 1300 kilo? da's dan 616 euro per jaar aftikken voor het "onderhoud aan de weg" graag. Je hobby? kun je maar met 1 auto tegelijk rijden? niets mee te maken!
Op een bepaald moment heb je niet langer het gevoel dat je bij draagt aan de maatschappij, maar dat je wordt uitgewrongen. Zeker wanneer daar nog factoren bij komen zoals de totaal buitenproportionele boetebedragen en daar bovenop de "administratiekosten", waar schaamteloos boeken voor worden gekocht!
En ja, ik ben twee keer de fout in gegaan: 's nachts op de A10 de trajectcontrole niet opgemerkt (er reed verder geen hond). En 's nachts op de A2 onopgemerkt 120 gaan rijden waar je 100 mocht (wederom: geen andere auto's om een belletje te laten rinkenen). Honderden euro's naar Leeuwarden gestuurd in naam van "de verkeersveiligheid" , waar je in het dagelijks leven bar weinig van terugziet met alle mensen die ongestoord en zonder blikken of blozen bellen, whats-app-en, en zelfs complete readers gaan doornemen terwijl ze achter het stuur zitten!
In Nederland stikt het van de maatregelen om vervuiling in elk opzicht tegen te gaan. Iedereen heeft daar mee te maken.
Die regels komen niet alleen van Rutte en ook niet van de afgelopen 2 kabinetten.
Als we helemaal niks zouden doen, zijn onze kinderen en kleinkinderen straks de Sjaak.
Als je goed om je heen kijkt, zie je hoeveel er intussen al vernield, vervuild en naar de Kl*&^ is geholpen door mensen die het met de regels niet zo nauw hebben genomen in het verleden.
Ik dus maar 8 euro, want ik rij geen auto (meer)
Als de overheid hier net zoals in de rest van Europa de 125 cc scooter zou
stimuleren om de uitstoot terug te dringen (die dingen rijden 40 tot 60 kilometer op een liter), en daarmee tegelijkertijd de filedruk zouden verminderen, zou dat veel meer helpen dan een handjevol hobbyisten uit te wringen. Ook de Transalpclub kent enkele leden die bijv. een XLV750R hebben (of twee) , naast hun woon-werk-alpje. Voor hun verdubbelen de kosten dus.
Ook een extra voordelige MRB groep voor voertuigen van 0 tot 170 kilo zou helpen mensen op een lichter voertuig te krijgen. Hoewel het aandeel tweetacten dan misschien weer zal toenemen.