Heb ik nu wel of niet een Oldtimer???

31 okt 2012 18:07 #21 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Heb ik nu wel of niet een Oldtimer???
Alp' varadero en  yamaha samen 24 euro p/m . De deawo van joke 28 euro maakt samen 52

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2012 23:42 #22 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Heb ik nu wel of niet een Oldtimer???

Een hobby kost geld en als je graag een ouwe, inmiddels milieutechnisch achterhaalde bak wilt rijden, mag je ook meer betalen voor de vervuiling. Het is toch zo dat de vervuiler betaald.  ook hier dus.
Ga maar eens met je motor een kwartiertje achter een dergelijke bak rijden.
Moet je niet raar opkijken als je de rest van de week zware koppijn hebt. En dat is nog zwak uitgedrukt.


In het geval van Bobby, mijn maat, betaald hij elke drie kilometer meer dan een euro aan de staat, d.m.v. het meest eerlijke systeem naar mijn mening: De brandstof.
Het punt in dit geval is dat hij dat apparaat ongeveer twaalf keer per jaar kan pakken (1 offroad dagje per maand is financieel haalbaar), maar 2800 euro per jaar moet gaan betalen voor het bezit er van.

Ik heb niks tegen hobbyisten die uit nostalische overwegingen een gedateerde auto opknappen en er ook mee rijden. Ik vind dat zelf ook heel leuk. Maar uit financieel oogpunt hier voordeel uit willen halen ten koste van milieu gaat te ver.

Misschien is het wel uit principieel oogpunt?

Ik laat, om een leuke klassieke euhm....  citroën snoek te kunnen kopen, een aantal vakantiedagen uitkeren...
52% van wat ik extra heb gewerkt, gaat naar de belastingdienst
Koop zo een frans icoon van techniek en rijd er mee naar mijn vriend in een grote stad....
tien kilometer gereden? Euro naar de staat! Ga je er mee op stap in Amsterdam? twintig euro voor de gemeente!
En laat er toch eens naar kijken wat dat geluid nou is wanneer de auto op temperatuur komt:
Het uitlaatspruitstuk is gescheurd. kan gebeuren na dertig jaar natuurlijk! 500 euro voor een nieuwe, oh, plus 110 euro voor de staat!
En toen ik thuiskwam lag er een blauwe envelop op de deurmat:
Gefeliciteerd met je auto! hoe veel weegt hij? 1300 kilo? da's dan 616 euro per jaar aftikken voor het "onderhoud aan de weg" graag. Je hobby? kun je maar met 1 auto tegelijk rijden? niets mee te maken!

Op een bepaald moment heb je niet langer het gevoel dat je bij draagt aan de maatschappij, maar dat je wordt uitgewrongen. Zeker wanneer daar nog factoren bij komen zoals de totaal buitenproportionele boetebedragen en daar bovenop de "administratiekosten", waar schaamteloos boeken voor worden gekocht!

En ja, ik ben twee keer de fout in gegaan: 's nachts op de A10 de trajectcontrole niet opgemerkt (er reed verder geen hond). En 's nachts op de A2 onopgemerkt 120 gaan rijden waar je 100 mocht (wederom: geen andere auto's om een belletje te laten rinkenen). Honderden euro's naar Leeuwarden gestuurd in naam van "de verkeersveiligheid" , waar je in het dagelijks leven bar weinig van terugziet met alle mensen die ongestoord en zonder blikken of blozen bellen, whats-app-en, en zelfs complete readers gaan doornemen terwijl ze achter het stuur zitten!

In Nederland stikt het van de maatregelen om vervuiling in elk opzicht tegen te gaan. Iedereen heeft daar mee te maken.
Die regels komen niet alleen van Rutte en ook niet van de afgelopen 2 kabinetten.
Als we helemaal niks zouden doen, zijn onze kinderen en kleinkinderen straks de Sjaak.
Als je goed om je heen kijkt, zie je hoeveel er intussen al vernield, vervuild en naar de Kl*&^ is geholpen door mensen die het met de regels niet zo nauw hebben genomen in het verleden.


Ik dus maar 8 euro, want ik rij geen auto (meer)


Als de overheid hier net zoals in de rest van Europa de 125 cc scooter zou stimuleren om de uitstoot terug te dringen (die dingen rijden 40 tot 60 kilometer op een liter), en daarmee tegelijkertijd de filedruk zouden verminderen, zou dat veel meer helpen dan een handjevol hobbyisten uit te wringen. Ook de Transalpclub kent enkele leden die bijv. een XLV750R hebben (of twee) , naast hun woon-werk-alpje. Voor hun verdubbelen de kosten dus.

Ook een extra voordelige MRB groep voor voertuigen van 0 tot 170 kilo zou helpen mensen op een lichter voertuig te krijgen. Hoewel het aandeel tweetacten dan misschien weer zal toenemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2012 08:48 #23 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Heb ik nu wel of niet een Oldtimer???
Zat gisteren op de Dero vanaf mijn werk achter een Jawa (JaWel ze bestaan nog!) blauwe tweetaktgas in te slikken. Dan is zelfs mijn XLV van 30 jaar een toonbeeld van milieuvriendelijkheid.

Ben het overigens wel met Rien eens. Dat ik straks (weer) belasting moet betalen voor beide XLV's - het is niet anders.

Ik rij nu zakelijk belastingvrij in mijn Skoda Ecobak (Fabia Greenline). Moet vanaf 2014 ook weer wegenbelasting betalen. Klaag ik daar over? Nope. Net zoals al die andere Medelanders die op dit moment (nog) belastingvrij rijden ivm de lage CO2 uitstoot.

Dat voor oldtimer auto's (die zijn vaak zwaar, milieubelastend en veel onveiliger voor zowel omstanders / inzittenden dan moderne auto's) dit ook gaat gelden is gewoon rechttrekken van rechtsongelijkheid die in 1994 is ingevoerd.

Het is jouw keuze of je je vakantiedagen etc wilt laten uitbetalen om een klassieke auto te kopen. Calucleer dan ook de lasten voor je rekening!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2012 09:31 #24 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Heb ik nu wel of niet een Oldtimer???

elke drie kilometer meer dan een euro aan de staat,


Ik heel wat minder Hotel. Dus ik vervuil ook heel wat minder.

Jou klaagzang over het duur zijn van vervuilende voertuigen is terecht, maar de maatregelen zijn dat ook.
en.....
Ook ik krijg een bon als ik te hard rij, of het nu met een brommer van 8 euro per maand of met een auto is die 2800 euro per jaar kost aan belasting.
Onderdelen van een antieke auto's  zijn duur door de opslag/overslag kosten en de beperkte vraag. ( kwestie van vraag en aanbod)
We leven nu eenmaal in een democratie, waar we met z'n allen bepalen wat goed en wat slecht is.

Ik voel met je mee Hotel, maar het is niet anders. ;) ;)
Maar laten we dit topic niet verder vervuilen. Het ging over de vraag of een 87ér nu wel of niet een oldtimer is ( zonder hoofdletter )

Groeten

Oldtimer  ( met hoofdletter )  8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2012 12:30 #25 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Heb ik nu wel of niet een Oldtimer???
Bedenk dat naast de uitstoot ook het bouwen en slopen van een auto of motor milieubelastend is. Soms is het dus beter een oldtimer op de weg te houden dan een nieuwe te maken en een oude te slopen. Bovendien levert het vrachtverkeer volgens mij in verhouding meer milieuvervuiling op dan auto's. En zeeschepen mogen ze ook wel eens aanpakken. Stookolie waarop schepen varen is de smerigste rommel die je kan bedenken. In verhouding daarmee zijn alle oldtimers bijelkaar milieuvriendelijk en schoon.

Oldtimers op LPG, sowieso lpg auto's rijden eigenlijk op afval van de olieindustrie het is namelijk het gas wat normaliter afgevakkeld wordt. Afval nuttig besteden is milieuvriendelijk maar daar houdt onze regering geen rekening mee.

Laten we wel wezen alles wat leuk is kost geld en wordt door alle partijen uitgemolken. De nieuwe regering is daar geen uitzondering op. Ik denk dat wanneer alles goed nagerekend zou worden en grondig door onpartijdige instanties zou worden onderzocht dat de wereld er heel anders uit zou zien.

Ik hoop dat bestaande gevallen belastingvrij blijven anders zal ik mijn oude Alfa naar de sloop moeten brengen ipv opknappen das toch zonde.

Gr,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2012 13:54 #26 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Heb ik nu wel of niet een Oldtimer???
Even de kilometerstanden op apk rapporten van onze oldtimers bekeken.
BMW 3.O CS Coupe (1973)    278 km per jaar. Opel Ascona 2.0E sport(1981)  244 km het laatste jaar.
Duidelijk voertuigen die af en toe eens uitgelaten worden, en niet dienen als dagelijks vervoermiddel.
Denk dat ik straks ga schorsen want ze worden toch al niet gebruikt.
Misschien dat de van vroeger bekende 60 dagenkaart een oplossing zou zijn,hoewel 60 dagen is voor ons nog veel. Zo haal je de dagelijkse oldierijders,die uitsluitend op belastingvoordeel uit zijn ,van de weg.

Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2012 13:58 #27 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Heb ik nu wel of niet een Oldtimer???
Herbert ze zouden jou een boete moeten geven omdat je die mooie auto's te weinig laat rijden ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2012 14:15 #28 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Heb ik nu wel of niet een Oldtimer???
Breng die Rutte nou niet op ideetjes ;)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 10:22 #29 door Toledo
Beantwoord door Toledo in topic Heb ik nu wel of niet een Oldtimer???
Ik heb nog een Honda uit 1978 (CB550K3) onder de deken staan in de garage. Helemaal in orginele staat.  8)  Dus een echte oldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden