Vaardigheidstraining, slipcursus.

05 juni 2013 23:26 #1 door Maurice_W
Vaardigheidstraining, slipcursus. werd gestart door Maurice_W
Afgelopen donderdag naar een trainingsdag geweest. (trouwens geen id of dit topic wel hier moet staan, maar enfin)
Nieuwe en oude feitjes over remmen, remafstand, snelheid. Leuke oefeningen gedaan, noodstop bij glad en stroef wegdek, slippen, ABS en zonder ABS, uitwijkmanoeuvre, etc. Kortom, leuke dag gehad. Wel een eindje rijden, maar voor een verjaardagskado moet je wat over hebben.
Enkele foto's plaats ik hieronder.
Ik denk ik deel het even. Meer mensen met ervaring hiermee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2013 07:33 #2 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.
Kijk, dat is een verjaardagskado van mensen die om je geven  :) Het is altijd goed om expliciet te oefenen.

Vraagje, was de oefening bij de eerste foto om alleen je achterrem te gebruiken (ik zie dat je rechterhand niet de rem bedient)? Welke redenen hadden ze daarvoor?

Ik wil binnenkort ook een training gaan doen, ik ben voorlopig nog niet jarig, dus zal het wel zelf moeten betalen  :D

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2013 07:46 #3 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.
Heb een dergelijke cursus gedaan in Drachten en op het TT circuit (ABS training van Honda). Je denkt idd dat je wel een redelijk stukkie kunt motorrijden, tot dat je tijdens zo'n training weer ff helemaal op 'scherp!' wordt gezet. Vondt het idd erg nuttig.

Btw... Al in ons jubileumjaar heeft het bestuur beloofd om de mogelijkheid voor een rijvaardigheidstraining (verhard) in clubverband te onderzoeken... Helaas (nog) niets van vernomen...  :-\

Zou me direct inschrijven!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2013 08:53 #4 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.
Ik ben vorig jaar in Weert geweest, via een of andere actie een middagje slipcursus gedaan met (ietwat gare) BMW's
was wel een hele ervaring moet ik zeggen.

Vanwege de actie was het maar 3 uurtje's maar ik zou het zo een hele dag willen doen.

Is het geld dubbel en dwars waard

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2013 22:48 #5 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.


Btw... Al in ons jubileumjaar heeft het bestuur beloofd om de mogelijkheid voor een rijvaardigheidstraining (verhard) in clubverband te onderzoeken... Helaas (nog) niets van vernomen...  :-\

Zou me direct inschrijven!



Bespreek het vanavond ff met een van de bestuursleden als je in bed ligt. Heeft vast meer effect dan een suggestieve posting op dit forum.  ;D


Overigens zou ik me dan ook meteen inschrijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2013 22:40 #6 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.
Deels ook met de eigen motor, begrijp ik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2013 16:56 #7 door Eshe
Beantwoord door Eshe in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.
Ik ben nog helemaal vers van de lessen maar ik weet zeker dat ik op zo'n dag weer behoorlijk met de neus op de feiten gedrukt wordt en heel veel bij zou kunnen leren. VRO staat ook zeker nog op het programma maar ik zou zeker mee gaan, zeker als het in de buurt is!

Die eerste foto komt mij bekend voor van een week of anderhalf geleden. Ik remde iets teveel aan achter met als resultaat een blokkerend achterwiel  ::) . Gelukkig leer je inderdaad vooruit te blijven kijken bij het lessen dus alles ging goed gelukkig maar het was wel weer een les die ik graag nog een paar keer zou herhalen in een 'veilige' omgeving ;) .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2013 17:03 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.

Deels ook met de eigen motor, begrijp ik?


Vooral met eigen motor! Wat heeft het anders voor zin?  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2013 21:50 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.
Hoe ga jij die proef met ABS uit doen dan Bernard ?    ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2013 07:27 #10 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.

Vooral met eigen motor! Wat heeft het anders voor zin?  ;D

Liever een paar keer flink onderuit en de remmen warm met een exemplaar van de rijschool.  ;)
(Was met de auto ook een succes.  8))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2013 22:46 #11 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.

Hoe ga jij die proef met ABS uit doen dan Bernard ?    ;D


Waarom zou ik de ABS willen uitschakelen? Het is geen BMW (die eigenaren waarschuwt dat de remmen bij een verhoogde rijvaardigheid overbelast kunnen raken!  >:D )

Liever een paar keer flink onderuit en de remmen warm met een exemplaar van de rijschool.  ;)
(Was met de auto ook een succes.  8))


Heb inmiddels 5x een verhoogde rijvaardigheid gedaan (sinds het behalen van mijn motorrijbewijs) en allen op eigen motor. Het doen van zo'n cursus op een 'vreemde' motor heeft nml totaal geen nut: stel dat je dit op een stokoude GS450 of CB500 moet doen... die motor reageert totaal anders dan een Alp, Twin of Dero. Ik wil weten hoe ik moet reageren in een 'nood' situatie, en vooral...: hoe mijn motor reageert op mijn actie!

Je kunt een motorrijvaardigheidtraining in mijn beleving dan ook niet echt met een dergelijke cursus voor autorijvaardigheid vergelijken (PS: heb ik ook gedaan, bij de ANWB in Lelystad)

Die laatste was wel leuk... vooral om te zien dat zelfs na 5x een noodstop een Fiat Marea SW 2.4JTD van 25.000€ beter remt dan een X5 van 75.000€  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2013 22:55 #12 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.

Liever een paar keer flink onderuit en de remmen warm met een exemplaar van de rijschool.  ;)
(Was met de auto ook een succes.  8))

>:(  :'( >:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2013 23:08 #13 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Vaardigheidstraining, slipcursus.

>:(  :'( >:(

Nou ja, gebruiken van de zijwielen dan... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden