ton op de teller

27 aug 2013 19:41 #1 door ron overkleeft
ton op de teller werd gestart door ron overkleeft
vandaag was het dan zover 100.000 km op de teller van de injectie Varadero
Aan niks is nog te merken dat er veroudering optreed,geen olie verbruik, niet roken,zuinig met benzine :))
en het blokje is af te wurgen tot 1200 toeren zonder  te gaan bokken.

Buiten de normale slijtdelen zijn alleen het balhoofdlager en 1 achterwiellager vervangen ,rekenen we dit
ook onder normale slijtdelen dan zijn alleen de voorvork binnenpoten vervangen omdat daar krassen(zand)
in zaten.(inmiddels hoezen gemonteerd)
Dus mechanische gezien is er in 100.000 km niks kapot gegaan! De originele koppeling werkt nog perfect,
de eerste rem schijven(voor) zitten er nog onder, alle kabels zijn nog nooit vervangen,zelfs de eerste bolletjes
in de koplamp zitten er nog in.    Even een bekentenis( Nog nooit kleppen laten stellen)

We kunnen dus wel stellen dat Honda met de Injectie Dero een hull betrouwbare motorfiets heeft gebouwd.
(zal maar niet zeggen dat de injectie Dero de betrouwbaarste uit de TCN stal is want daar schijnt de oeralp
al patent op te claimen, en die jongens zijn snel narrig,dus ik zeg het niet!!)

Nadeel van een ton op de teller is wel weer dat tie weinig meer waard is ik probeer er dan
ook maar de 2 ton mee te gaan halen,met dit tempo moet dat binnen 6 jaar lukken.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2013 19:48 #2 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic ton op de teller
Vraagje: wie heeft de hoogste km stand van een Dero en wat waren de mankementen?
              Two plugs heeft een carb vara lopen met geloof ik 170.000 km?

Wat is eigenlijk een hoge km stand voor een Alp
(en hoeveel cdi,tjes heb je daarbij versleten) Oeps,die schoot eruit. :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2013 20:29 #3 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic ton op de teller
onze Varadero had ook een ton gelopen (carb variant) en ik had een spanningsregelaar op voorraad.... (in mijn 60.000 km 3 versleten....) ach... niets is voor altijd. ;)

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2013 20:44 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic ton op de teller
ik zou toch eens een keer de nokkenaskettingspanners vervangen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2013 21:17 #5 door chaos
Beantwoord door chaos in topic ton op de teller

ik zou toch eens een keer de nokkenaskettingspanners vervangen

dit geld toch alleen voor de carbudero, van een bepaald jaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2013 21:22 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic ton op de teller
die hele constructie is nog steeds hetzelfde, alleen hebben ze de kwaliteit van de veertjes in de spanners verbeterd, maar na een ton zou ik ze zeker vervangen. kost je ongeveer 180 euro aan materiaal. maar een defecte spanner is pas echt ellende,

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2013 21:32 #7 door chaos
Beantwoord door chaos in topic ton op de teller
thanks voor de tip
heb ik nog een jaartje om te sparen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 09:03 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic ton op de teller
@ Ron

Maak je vooral GEEN zorgen. Die van Kaatje heeft idd 170.000 km en dat is een carbudero, jij hebt een injectiemachine. Daarop zitten al de gemodificeerde nokkenaskettingspanners (zijn in formaat ook een stuk kleiner als de oude); die hoef je dus niet te vervangen. Het zijn dus niet alleen de 'veertjes' die gewijzigd zijn... heb helaas destijds geen foto's gemaakt toen ze vervangen zijn.

Het Oostenrijkse motormagazine 'Reitwagen' heeft een Injectiedero van 2003 afgebeuld: 100.000 km in één jaar tijd. Het blok is vervolgens gedemonteerd om het verslijt te meten... Conclusie... het verslijt was niet meetbaar...  ;D

Op die van Karinda hebben we ze preventief vervangen bij 125.000 km; was nog niet echt nodig, maar ze begonnen een beetje te 'kloppen' in het blok bij een bepaalde belasting (hoge temperaturen vv lage snelheid, zoals in druk stadsverkeer). Deze heeft dus nu de spanners van een injectiedero.

dit geld toch alleen voor de carbudero, van een bepaald jaar?


Klopt als een bus. En dan met name de eerste serie van 1998-1999.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 19:28 #9 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic ton op de teller
@ two plugs
Misschien is de 3 ton ook wel met dat blok te halen maar de rest van de elektronica moet dat ook nog
volhouden natuurlijk, en met ABS modules ,CDI kasje, omvalsensoren,lucht hoeveelheidsmeters enz valt
er heel wat kapot te gaan.
Denk dat er moeilijk achter te komen is wat de zwakken plekken worden boven de anderhalve ton?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 19:53 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic ton op de teller
die elektronica is gewoon los te koop hoor en ook bij sloperijen kun je dat al vinden. maar de meeste auto's zitten al jaren lang vol elektronica en dat blijft ook vele tonnen heel.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 20:00 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic ton op de teller
wat betreft die nokkenas kettingspanners, het zal best dat die gemodificeerde beter zijn dan die eerste maar feit is wel dat ze niet zo'n beste reputatie hebben, zelfde spanners gaan ook op cbr  wel eens aan gort, en dan denk ik wat is die 180 euro op 100000 km of zeg een jaar of 8... want dat veertje breekt nooit in je schuur maar bij 150 kmpu ergens in verweggiestan. maar goed dat zijn dus mijn 2 centen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 20:53 #12 door mickey
Beantwoord door mickey in topic ton op de teller
Ook ik heb ruim 150.000 km met mijn eerste SD01 gereden, zonder noemenswaardige onkosten. Een benzinepomp, wat voorvorkkeeringen en een spanningsregelaar. klepspelling bij 100.000 km een keer gecontroleerd en was perfect. Zelfs de kettingsspanners zijn nog de eerste. Inmiddels heb ik alweer een tijdje een tweede Carbudero erbij, waardoor ik de eerste voor evt onderdelen gebruik. Deze staat inmiddels op ruim 50.000 km zonder storingen. dus ook de carbudero's zijn goed betrouwbaar......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2015 17:20 #13 door varaderowillie
Beantwoord door varaderowillie in topic ton op de teller



400.000 km op de klok

zoek maar eens op Vara Hannes

Er staan ook mooie rijvaardigstrainingen op


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden