Daar ga je dan, een interessante advertentie op speurders. Donderdag avond even gebeld, en wat info opsnorren. Nee, geen papieren bij het frame. (Hmmm toch even wat twijfel).
Vanwege het gebrek aan papieren internet afstruinen naar zoveel mogelijk bekende, gestolen PD10s op sites als
gestolenobjectenregister.nl/
,
www.gestolenmotoren.nl/
en meer van dergelijke sites.
Vrijdag avond bekeek ik de restanten van wat ooit een mooie transalp PD10 geweest was. Het blok zat nog in het frame, en liep nog, de wielen zaten er nog aan, maar dat was het ook wel. De tank vol deuken en gaten, geen kuipdeel meer aanwezig, hele voorfront weg, maar ok, de prijs was daar ook wel naar.
Voor het gebrek aan papieren kwam een redelijk plausibel verhaal. De braak sporen aan het slot/kroonplaat (heel het slot was er gewoon af geslepen) en tankdop waren recent en kwamen overeen met het verhaal.
Toch even het frame nummer opgezocht, en ter plekke een zoektocht over de eerder genoemde sites op frame nummer, en ook nog even frame nummer in google gegooid. (lang leve de smart phones) 0 resultaten, dus de conclusie getrokken dat het wel snor zat..... je voelt m al aankomen..... :-\
Het weekend geen aandacht meer geschonken aan het wrakje en zelf lekker gereden. Vervolgens op maandag toch nog even 100% duidelijkheid willen krijgen over de frame status (nederlands, en hoe er nieuwe papieren voor te krijgen zouden zijn). En net voordat ik RDW wilde bellen liep ik nog tegen de site stopheling.nl aan. Daar nog even (vol vertrouwen eigenlijk, en gewoon ter verificatie) het frame nummer in getikt en ....f#$%... mijn maag draaide volledig om .... nog een vloek ... dus toch gestolen .... (en nog meer vloekjes geslaakt.....)
Niet lang nagedacht, en politie gebeld (0900 8844). Situatie uitgelegd en werd doorverwezen naar het kantoor in mijn woonplaats. Daar kon ik geen nummer van vinden en opnieuw gebeld en me door te laten verbinden met regio waar de woonplaats onder valt. Daar opnieuw verhaal uitgelegd en er werd een afspraak ingepland meteen de volgende dag.
De 'had ik maar...', 'wat als...', 'hoe stom ik wel niet was..' maar vooral 'waarom had ik vrijdag die site stopheling.nl niet gevonden' ? hebben de hele maandag overdag en 's nachts door mijn hoofd gespeeld. Na een onrustige nacht, met alles wat ik verzameld had, vanmorgen naar het bureau, en daar aangifte gedaan van oplichting, en afstand gedaan van het 'goed'.
In ieder geval een hele wijze les geleerd, en een site (en app) rijker, (en wat euro's armer). Dit gaat mij geen tweede keer meer overkomen.
Belangrijkste voor mij om dit hier te delen (want ben niet echt trots dat het me overkomen is) was om wat meer bekendheid te geven aan de site
www.stopheling.nl
. Ze hebben zelfs een app. En de site is niet alleen voor aankopen van je motor, maar alles waar een serienummer aan vast kleeft en gestolen is geregistreerd bij de politie is erin terug te vinden.
Doe er je voordeel mee de volgende keer als je iets 'tweede hands' koopt.....,
Ik tel voorlopig mijn verlies