Waarvoor is monteur verantwoordelijk ?

03 juni 2015 14:28 #1 door monaco
Waarvoor is monteur verantwoordelijk ? werd gestart door monaco
Mijn collega heeft een lek bij de aansluiting van zijn uitlaat aan de motor. (Het gaat om Yamaha Fazer maar toe maar)
Hij bied zijn motor aan ter vervanging van de afdichtring. Maar helaas breken 3 van de 4 bouten af bij het demonteren van de uitlaat.
De monteur kan er zo niet bij, het chassis zit in de weg. Daarom moet het blok uitgebouwd worden en de gaten uitgeboord. Nieuw tabdraad erin, alles weer terugbouwen en het is weer gefixed. Alleen ben je zoveel monteururen verder.

Wie draait hier voor op ?

"De motor is voor onze eeuw de uitvinding die wij als enige gelijkwaardige tegenover het Parthenon kunnen stellen."
Martinus Nijhoff  Nederlands dichter (1894-1953)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 15:46 #2 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Waarvoor is monteur verantwoordelijk ?

Mijn collega heeft een lek bij de aansluiting van zijn uitlaat aan de motor. (Het gaat om Yamaha Fazer maar toe maar)
Hij bied zijn motor aan ter vervanging van de afdichtring. Maar helaas breken 3 van de 4 bouten af bij het demonteren van de uitlaat.
De monteur kan er zo niet bij, het chassis zit in de weg. Daarom moet het blok uitgebouwd worden en de gaten uitgeboord. Nieuw tabdraad erin, alles weer terugbouwen en het is weer gefixed. Alleen ben je zoveel monteururen verder.

Wie draait hier voor op ?


De kosten zijn altijd voor de klant. Maar een monteur / bedrijf zal in zo'n geval altijd even moeten overleggen met de klant dat het tegen zit en de kosten hoger worden. De klant kan dan beslissen om door te laten gaan of het niet door te laten gaan en een andere oplossing zoeken. 

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 23:00 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Waarvoor is monteur verantwoordelijk ?
Als monteur baal je er enorm van als zoiets gebeurd. Zeker bij uitlaat bouten ben ik zelf ook altijd zeer huiverig.

Je blijft als klant verder voor de kosten opdraaien, maar je zou, (als je het nog weet) ook nog eens kunnen proberen verhaal te halen bij de vorige monteur/garage houder waar deze bouten zijn aangedraaid.

Kan me ook voorstellen dat iemand ze al eens strakker heeft aangedraaid omdat ze begonnen te lekken..... ipv meteen de juiste oplossing te kiezen!

Al met al zul je, als klant, moeten hopen op een stulkje coulance van de monteur/garage en eventueel de eerdere monteur/garage, maar hoe zuur het ook klinkt ben ik bang dat je zelf voor de kosten moet opdraaien.
Ander verhaal wordt het als een monteur de boel gewoon kapot draait met vast zetten omdat hij bv. de aanhaal momenten niet aan houdt ! Daar vindt ik dan weer wel dat de monteur verantwoordelijk is !

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2015 14:17 #4 door monaco
Beantwoord door monaco in topic Waarvoor is monteur verantwoordelijk ?
Dank je wel Mirko & Rob voor jullie reacties.

Ben ook erg benieuwd naar de mening van Ad.

"De motor is voor onze eeuw de uitvinding die wij als enige gelijkwaardige tegenover het Parthenon kunnen stellen."
Martinus Nijhoff  Nederlands dichter (1894-1953)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2015 16:34 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Waarvoor is monteur verantwoordelijk ?
kort gezegd.. de klant

Het feit dat iets afbreekt kun je nooit en te nimmer een monteur  verwijten tenzij hij ondeskundig te werk is gegaan.

(overigens heb je inductie gereedschap waardoor de kans kleiner wordt maar heeft gewoonweg niet iedere monteur beschikbaar)
Maar afgebroken tap bouten en moeren liggen binnen de verwachting van iedere herstelling aan de uitlaat.

Uit ervaring moet je stellen dat uitlaat bouten en klemmen extreem gevoelig zijn voor afbreken doordat hitte en corrosie hier vrij spel op hebben
het is nu  aan de klant of hij bereid is dit meerwerk te betalen

mvg


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden