Bitumen strepen

26 aug 2015 05:00 #1 door GK
Bitumen strepen werd gestart door GK
Beste allen,

Gisteren reed ik door de stortregen naar huis op mijn transalpje met heidenau banden. Het was donker en ik zag niet heel veel op de weg. Ik reed met gepaste snelheid maar toch doemde voor mij ineens een stuk zwart bitumen streep op, op de rijbaan op de snelweg. Mijn motor gleed een stukje en zwieberde en herpakte zich toen weer.

Ik heb dit al vaker meegemaakt maar ik vroeg mij af wat hier aan te doen is. Die strepen zijn altijd zo glad en ik snap niet dat ze het ooit hebben toegestaan om deze strepen te mogen leggen in de lengterichting van de weg. In de bocht vind ik ze helemaal verraderlijk.



Zijn er tips hoe je hier het beste mee om kan gaan?

Het inhouden van gas op het moment dat je zo'n streep passeert (bijvoorbeeld bij baanwissel) lijkt al wel iets te helpen, maar misschien ligt het ook aan mijn banden keuze?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2015 07:27 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bitumen strepen

Zijn er tips hoe je hier het beste mee om kan gaan?


Mis houden  :)

Het inhouden van gas op het moment dat je zo'n streep passeert (bijvoorbeeld bij baanwissel) lijkt al wel iets te helpen, maar misschien ligt het ook aan mijn banden keuze?


Maar goed, soms lukt het natuurlijk niet om er net niet overheen te rijden en in het donker zijn ze ook wat minder makkelijk of vroegtijdig te herkennen, alhoewel op je vaste woon/werk traject je op een gegeven moment wel moet weten waar ze liggen.

Die strepen zijn gerepareerde scheuren in het wegdek en liggen veelal in de lengterichting. Je komt ze veel tegen op dijkjes en polderwegen waar een deel van het wegdek wat verzakt is. Soms word er wat splijt in gestrooid na het aanbrengen om het weer stroef te maken, maar soms ook niet  :(

Het beste is gewoon om er niet overheen te rijden, want met nattigheid kunnen ze idd spekglad zijn. Op tijd je rijlijn aanpassen en nét er naast is al voldoende, je hoeft er niet met een grote boog omheen  ;)
Lukt dat niet dan idd met gepaste snelheid er overheen, je wilt voorkomen dat je krachten op je banden zet, want de grip is beperkt. Dus niet remmen, gas geven of sturen. Soms kan abrupt gas dicht al voldoende zijn om het achterwiel te laten glijden, dus rustig wat gas minderen.

De bandenkeuze zal ongetwijfeld invloed hebben, ik ken de Heidi's niet, maar alleen die strepen zijn voor mij zelf iig geen reden om daarin een andere keuze te maken.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2015 08:11 #3 door GK
Beantwoord door GK in topic Bitumen strepen
Bedankt voor het antwoord!

Het is een woon werk verkeer traject van 75 km :-p ik weet op grote lijnen wel waar de lijnen (pun intended) liggen maar af en toe inderdaad wat minder precies.

Rustig rijden is dus inderdaad het motto. Gelukkig zijn motoren evenwichtsvoertuigen en vinden ze de lijn vaak wel terug :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2015 08:44 #4 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bitumen strepen
Ook met zeer warm weer moet je oppassen met reparatiestrepen, ze worden dan zacht en spekglad.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2015 09:43 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bitumen strepen
uit ervaring,, het ligt niet niet aan de band maar enkel en alleen aan spiegel gladde streep en precies want de ervaringsdeskundige rene al zegt
zo mogelijk vermijden of anders met zo weinig mogelijke remkrachten of tractie krachten er over heen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2015 12:45 #6 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Bitumen strepen
En meld het met locatie (hectometerbordjes aan de zijkant, vergeet de L of R niet, en welke rijstrook geteld vanaf de middenberm!) aan de wegbeheerder! Klachten worden pas opgepakt als ze bekend zijn (joh, echt?)

Welke wegbeheerder? dat kan je hier zien:

www.rijkswaterstaat.nl/kaarten/wegbeheerders.aspx

Groeten, een (naast het forum ook) wegbeheerder.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2015 14:31 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bitumen strepen
Mooi klusje dus voor je Jeroen,
Je had toch al niks te doen de laatste tijd.

Maar hoe zat het ook alweer met verkeerslichten die maar niet op groen willen wanneer je er alleen met je motor staat.
Daar is toch ook een meldpunt voor ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2015 15:06 #8 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Bitumen strepen
De MAG heeft daar ooit iets mee gedaan Oldie, voor zover ik weet. Maar ook daar kan je dezelfde link hierboven voor gebruiken om de wegbeheerder te vragen er iets aan te doen.

Maarrrrr....... er is meestal niets aan te doen. de inductielussen werken niet op lichtmetaal, waar onze velgen en carters van gemaakt zijn. Heb zelf ooit meegedaan aan een proef om een VRI te laten reageren op motoren. resultaat was dat de VRI eindelijk op mijn motor reageerde, maar dusdanig afgesteld stond dat deze ook op rolstoelen en kinderwagens op de zebra drie meter verder reageerde. Werd hem dus niet daar....

Enne, druk bezig met een duo baan tegenwoordig gelukkig!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2015 17:01 #9 door GK
Beantwoord door GK in topic Bitumen strepen
Ik zal de HM paaltjes in de gaten houden!

en ook met warm weer... goed om rekening mee te houden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 13:13 #10 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Bitumen strepen

Maar hoe zat het ook alweer met verkeerslichten die maar niet op groen willen wanneer je er alleen met je motor staat.
Daar is toch ook een meldpunt voor ??


Tip kan zijn even je metalen middenbok naar beneden trappen óp de lus zelf.
In veel gevallen registreert 'ie je dan wel.

(excuses voor mijn lange afwezigheid, maar schaapje komt weer bij de kudde hoor...)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 14:45 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bitumen strepen
Hi Peter  :). Welkom terug hier  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 17:24 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bitumen strepen

maar schaapje komt weer bij de kudde hoor...)


Had niet de indruk dat je een schaapje was, maar oké  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 17:37 #13 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Bitumen strepen
Zal mijn gristelijke opvoeding zijn Marien! *herder_en_zijn_schaapjes
:angel:


(waarom staan er eigenlijk 2 uitroeptekens bij mijn naam?)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 18:20 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bitumen strepen
Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Ik denk hierdoor,  >:D  maar dat kun je het best even aan de webmaster vragen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden