Tja,
inmiddels heb ik er sinds 2005 toch al een paar gereden :
600 alp (1997). Reed echt prima. Met een eenvoudige aanpassing aan de voorvering zelfs super. Geen centje pijn mee gehad anders dan een kapotte accu. Zo'n kleine 60.000 km meer gereden.
GS1200 Adventure. Beest van een motor, en ondanks zijn lompe gewicht een eenvoudige stuurfiets. Deze heb ik maar een jaartje kunnen rijden, maar in die 22.000 km geen problemen gehad. Alleen de standaard remblokken achter waren na 4.000 km compleet versleten.
Africa Twin (heb er momenteel zelfs 2). Wordt met name gebruikt voor offroad, en is daarop natuurlijk ook (enigsinds
) aangepast. Dus waarschijnlijk niet te vergelijken met de standaard twins. Toch voelt deze beter dan de oude alp. Maar zoals gezegd. Spanningsregelaars gaan toch nog wel eens stuk. Branstofpomp was bij mij al preventief vervangen door een vacuumpomp.
700 alp (2008). Inmiddels dus ook alweer bijna 60.000 km op de teller staan. Behalve roest vorming en een lekker radiateur (montage issue van honda welke ze (nog) niet willen toegeven !) eigenlijk geen enkel probleem mee gehad tot nu toe. Stuurt op de weg vele malen beter dan de alp (of mijn twins), maar is erg gevoelgig voor hobbels. Dus gaat er binnenkort toch echt iets aan de vering gedaan worden om het op de weg iets comfortabeler te maken.
Dan heb ik nog ooit een proefrit op de varadero gemaakt. Stuurt en rijdt als een alp, maar dan met veeeeeel meeeeeer vermogen.
De BMW zou ik zo weer in de tuin willen zetten ware het niet dat er een echt bizar prijskaartje aan hangt. Maar dat zal ook wel inherrent zijn aan zijn prestaties.
Een keuze is heel persoonlijk. Ik verwacht dat als je de BMW naast de Varadero zet dat kwa rijden de BMW er beter uit komt. Maar daar hangt dan ook een echt prijskaartje aan (alhoewel de varadero ook niet goedkoop genoemd kan worden). Als geld belangrijk is, dan is de aanschafwaarde eigenlijk het minst interessant. Je zult moeten gaan uitrekenen wat een motor kost over een periode van 4 jaar. Dus, verbruik, onderhoud, en afschrijving. Ik heb helaas geen gegevens van de BMW, maar mijn huidige 700 alp wordt exact bijgehouden (staat op de zaak).
Met 57.000 km op de teller, aanschafprijs 9755, onderhoudsuitgaven 4154, en brandstof kosten 3846+aantal waar ik geen bonnetje van heb (buitenland e.d.). Heb ik momenteel dus zo'n 17755 euro in/aan/op de motor zitten. Dat komt neer op 0,31 euro per kilometer.
Moet dan eigenlijk nog vanaf wat ik voor de motor terug krijg als ik deze nu verkoop.....
Ow, verbruik heb ik ook uitgerekend en komt op 1:18,7 Dat was, zeker het eerste jaar net 1:18, maar na een jaar begon hij zuiniger te rijden. Het verbruik is met name hoog bij veel stoppen/wegrijden en uiterst langzaam rijden. (In een enkelbaans file waar inhalen niet mogelijk is)