Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's

28 aug 2010 09:33 #21 door robgoesdakar
Tja,
inmiddels heb ik er sinds 2005 toch al een paar gereden :
600 alp (1997). Reed echt prima. Met een eenvoudige aanpassing aan de voorvering zelfs super. Geen centje pijn mee gehad anders dan een kapotte accu. Zo'n kleine 60.000 km meer gereden.
GS1200 Adventure. Beest van een motor, en ondanks zijn lompe gewicht een eenvoudige stuurfiets. Deze heb ik maar een jaartje kunnen rijden, maar in die 22.000 km geen problemen gehad. Alleen de standaard remblokken achter waren na 4.000 km compleet versleten.
Africa Twin (heb er momenteel zelfs 2). Wordt met name gebruikt voor offroad, en is daarop natuurlijk ook (enigsinds  :angel: ) aangepast. Dus waarschijnlijk niet te vergelijken met de standaard twins. Toch voelt deze beter dan de oude alp. Maar zoals gezegd. Spanningsregelaars gaan toch nog wel eens stuk. Branstofpomp was bij mij al preventief vervangen door een vacuumpomp.
700 alp (2008). Inmiddels dus ook alweer bijna 60.000 km op de teller staan. Behalve roest vorming en een lekker radiateur (montage issue van honda welke ze (nog) niet willen toegeven !) eigenlijk geen enkel probleem mee gehad tot nu toe. Stuurt op de weg vele malen beter dan de alp (of mijn twins), maar is erg gevoelgig voor hobbels. Dus gaat er binnenkort toch echt iets aan de vering gedaan worden om het op de weg iets comfortabeler te maken.

Dan heb ik nog ooit een proefrit op de varadero gemaakt. Stuurt en rijdt als een alp, maar dan met veeeeeel meeeeeer vermogen.

De BMW zou ik zo weer in de tuin willen zetten ware het niet dat er een echt bizar prijskaartje aan hangt. Maar dat zal ook wel inherrent zijn aan zijn prestaties.

Een keuze is heel persoonlijk. Ik verwacht dat als je de BMW naast de Varadero zet dat kwa rijden de BMW er beter uit komt. Maar daar hangt dan ook een echt prijskaartje aan (alhoewel de varadero ook niet goedkoop genoemd kan worden). Als geld belangrijk is, dan is de aanschafwaarde eigenlijk het minst interessant. Je zult moeten gaan uitrekenen wat een motor kost over een periode van 4 jaar. Dus, verbruik, onderhoud, en afschrijving.  Ik heb helaas geen gegevens van de BMW, maar mijn huidige 700 alp wordt exact bijgehouden (staat op de zaak).

Met 57.000 km op de teller, aanschafprijs 9755, onderhoudsuitgaven 4154, en brandstof kosten 3846+aantal waar ik geen bonnetje van heb (buitenland e.d.). Heb ik momenteel dus zo'n 17755 euro in/aan/op de motor zitten. Dat komt neer op 0,31 euro per kilometer.
Moet dan eigenlijk nog vanaf wat ik voor de motor terug krijg als ik deze nu verkoop.....
Ow, verbruik heb ik ook uitgerekend en komt op 1:18,7  Dat was, zeker het eerste jaar net 1:18, maar na een jaar begon hij zuiniger te rijden. Het verbruik is met name hoog bij veel stoppen/wegrijden en uiterst langzaam rijden. (In een enkelbaans file waar inhalen niet mogelijk is)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2010 12:22 #22 door kees
Dit is gewoon slowchat.

Appels met peren vergelijken. De BMW en KTM hebben 20 jaar jongere techniek EN design.

Maar als je Alp en Twin gaat vergelijken met de concurentie van 20 jaar geleden, heb je het over de (super)Tenere en de DR Big.

(de SuperTenere is, dacht ik, de betere fiets als Allroad....)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 13:05 #23 door Aad
Lastige keuze  :-\
Na een Africa Twin, een Varadero (carb), een 1150GS , een 1150GS Adventure en nu weer op een Varadero (injectie), hebben ze allemaal hun kwaliteiten.

Je zou ze eigenlijk allemaal in de blender moeten gooien en dan heb je de perfecte fiets denk ik. Als ik eerlijk ben reden de BMW's wel goed, mijn vrouw is echter weer blij met het zitcomfort van de Varadero.
Ach, en als ik maar weer kan motorrijden ben ik happy genoeg  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2010 00:46 #24 door Soepkip
Ik overweeg regelmatig om iets zwaarders aan te schaffen dan mijn 93 PD06.
1150\1200GS, Varadero, AT, maar na elke rit op mijn alp besef ik dat ik niet meer nodig heb.
Lage kosten, makkelijke techniek, handelbaar en vooral een hoop lol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2010 13:01 #25 door xrvtuur

Dit is gewoon slowchat.

Appels met peren vergelijken. De BMW en KTM hebben 20 jaar jongere techniek EN design.

Maar als je Alp en Twin gaat vergelijken met de concurentie van 20 jaar geleden, heb je het over de (super)Tenere en de DR Big.

(de SuperTenere is, dacht ik, de betere fiets als Allroad....)


b*w heeft die snavel op de gs toch maar mooi gejat van de DR BIG, over design gesproken...
Ik heb een paar jaar met een DR 800 en een Super Tenere gereden, allebei leuk maar de AT vind ik toch het beste.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2010 20:31 #26 door Iklastig

b*w heeft die snavel op de gs toch maar mooi gejat van de DR BIG, over design gesproken...
Ik heb een paar jaar met een DR 800 en een Super Tenere gereden, allebei leuk maar de AT vind ik toch het beste.


en dan is die AT nog de mooiste van de 3 ook nog eens.  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2010 20:39 #27 door kees

Motoport Echt was ik zaterdag even, en die heeft een hele stoot nieuwe Super Tenere's staan. Oók wel hele vette bakken hoor.. poeh!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.239 seconden