Langzaam voorstander voor APK voor motoren

23 apr 2017 15:43 #21 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Langzaam voorstander voor APK voor motoren
Ik begrijp niet dat mensen het wíllen.

Onwetendheid in de auto kan ik nog enigzins begrijpen. Mensen stappen in na een spoedcursus en leren nog nét aan te wijzen waar ze olie moeten bijvullen en wat links en rechts is. Waar de remblokken zitten en hoe je die controleert weten ze bijvoorbeeld niet. Maar bij de motorlessen word wel degelijk aandacht besteed aan zaken als remblokken, koppeling, banden... een auto bolt wel voort maar op een evenwichtsvoertuig zou ik niet lekker zitten wetende dat mijn banden op de draad versleten zijn of dat er 'geluiden' uit mijn remmen komen (nu heb ik een piepende trommelrem achter, maar versleten is hij zeker niet :)).

Onwetendheid geloof ik dus niet, en onwil vind ik ook een vreemde in dit geval.
Een geldkwestie, soit, die kom ik wel meer tegen. Men denkt dat het allemaal wel losloopt tot ze zelf los komen van het zadel omdat ze niet op tijd konden remmen.

Ik ben niet persé voor een APK, en dat is misschien tegenstrijdig omdat ik mezelf in ieder geval tot die groep reken die zorgt dat het echt wel in orde zit qua veiligheid. Een gaatje in mijn demper zal ik niet meteen wakker van liggen, en dan zou ik het nog eerder vervangen om de buren 's morgens niet wakker te maken dan om een of andere APK eis.



Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2017 17:24 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Langzaam voorstander voor APK voor motoren

Erachter komen dat je remblokken op zijn is niet ingewikkeld, als je weet hoe en waar te kijken. En zo zijn er meer (pre-flight) checks die je relatief eenvoudig kunt (en eigenlijk moet) doen.


Na een nachtje slapen was dat ook mijn conclusie, maar soms wijs ik mensen op een versleten of bijna versleten onderdeel, maar is aan hun gezicht duidelijk te zien dat ze niet snappen wat ze zien, of waar ze nu naar moeten kijken.

Ik voel een nieuw evenement (herhaald) aankomen : dagelijkse  motor inspectie. De presentatie heb ik al liggen, en dat in combinatie met praktijk.... (zowel voorbeelden, als deelnemers zelf naar hun eigen motor laten kijken.)
(Gaan we 6 mei met de inspectie dag nog wel even bespreken verwacht ik zo)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden