Tegensturen oftewel countersteering

21 juli 2017 14:22 #21 door Sanderrr
Beantwoord door Sanderrr in topic Tegensturen oftewel countersteering


@Sanderrr een Sony HDR-AS50. Full HD (geen 4k, dat was nog een beetje te prijzig) met steadyshot.
Ik doe niks aan beeldbewerking maar er moet wel voldoende zonlicht zijn voor scherp beeld.

Zodra ik een beetje centen verdien met dat kanaal komt er wel een keer een 4k camera en schaf ik een betere headset aan (voor betere audio opnames).


Cool thx. Er is een boel te vinden met een boel verschillende prijzen zeg. Ik ga me hier eens in verdiepen *offtopicmode off*


PD10 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 14:48 #22 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Tegensturen oftewel countersteering
nou rondje gedaan maar blijkbaar rij ik al vele jaren met tegenstuur alleen heb ik er geen erg in, gaat gewoon vanzelf zo. ook bij 30+ ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 18:16 #23 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Tegensturen oftewel countersteering
Op een allroad met breed stuur merk je er idd wat minder van vanwege de grote(re) hefboomwerking, waardoor je dus minder kracht uit hoeft te oefenen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 22:21 - 21 juli 2017 23:38 #24 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Tegensturen oftewel countersteering

Heb ik ooooooit, lang geleden, wel eens geregeld  :)
Was op Zandvoort. Knieën kwamen niet aan de grond, maar de onderkuip wél, in de Tarzanbocht.
Niet bij mij overigens, maar wel bij een wat corpulenter mede-clublid. Was voor mij iedere keer de gelegenheid hem buitenom in te halen  ;D



Onderkuip [bijna] aan de grond tijdens Gymkhana ..... ;D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 22:44 #25 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Tegensturen oftewel countersteering
Och, bij jou gaat met enige regelmaat toch álles aan de grond Peter  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 23:47 #26 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Tegensturen oftewel countersteering

Och, bij jou gaat met enige regelmaat toch álles aan de grond Peter  ;D



Klopt! ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 03:15 #27 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Tegensturen oftewel countersteering
Tijd voor een TCN cursus Gymkhana  :angel:

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2017 21:11 #28 door alpoverland
Beantwoord door alpoverland in topic Tegensturen oftewel countersteering
Om het te oefenen raad ik aan om als volgende band aan Anakee III te nemen. Een gevonden in Mongolië met nog zeker 50% rubber, 140mm wijd, paste net, en tot het canvas gereden in Japan. Kwam continu met de kisten aan de grond en had zoveel vertrouwen in die band. Dat was echt tof om het counter sturen meer onder de knie te krijgen. Gravel kunnen ze ook nog aan 85/15. Nog genoeg te leren maar ben altijd wel onder de indruk geweest van hoe diep je kan gaan met Alp. Echter het meest genieten met deze techniek is tijdens het off-roaden en dan ook de bocht uitkijken zonder je te veel druk te maken over de ondergrond. Laatstgenoemde is al op zichzelf een proces en vergt tijd. Heb ook maar sporadisch in de flow gezeten waarin het vanzelf ging. Een van die keren heb toen ook een kist eraf gereden tegen een rots omdat ik ineens veel lager door de bocht kwam. Dikke +1 voor soft panniers toen. Hier in zuid Amerika wil ik het goed onder de knie krijgen. Zou ook willen powersliden maar dat kan ik nog voor geen meter. Betere voorvork staat alsmede hierdoor hoog op de verlanglijst, echter centen.

Heb ook een paar keer achterop gereden bij een gast met een Repsol Honda. Rijdt altijd op racebanden en gaat consequent als een malle door de bocht. Ongelofelijk, hoe die machines zijn gemaakt om door de bocht te duwen. Puur counter steer dat. Ben overigens als rijder geen fan van achterop zitten dan.

Goed punt van Derofun. Wanneer je in een bocht in de problemen komt meteen de bocht uit kijken en tegen sturen. Nog steeds mee bezig om daar beter in te worden. Mijn eerste crash kwam door te hard een bocht in te komen en vervolgens niet de bocht uit te kijken en tegen sturen. 'Target fixation', alleen nog letten op wat op je af komt, remmen in een rechte lijn en daar lig je dan. Glad asfalt ook op een oude bergweg in Albanie. Had denk ik voorkomen kunnen worden. Het moet een reflex worden.

Heb nu een Renthal crossstuur, bijna kaarsrecht, wereld van verschil met oem Alp. Kan iemand mij vertellen of dat beter of slechter is voor counter sturen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2017 00:05 #29 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Tegensturen oftewel countersteering

Heb nu een Renthal crossstuur, bijna kaarsrecht, wereld van verschil met oem Alp. Kan iemand mij vertellen of dat beter of slechter is voor counter sturen?

Geen idee Pedro, maar wel leuk je hier te treffen. Volg je al vanaf het begin van je "make alp great again" project. Veelal prachtig om te zien, soms ook tenenkrommend als je weer met een hand een slijptol vast hebt en in je andere hand het werkstuk. Brrrr. Veel plezier in Zuid-Amerika, ik blijf je volgen!

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2017 09:33 #30 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Tegensturen oftewel countersteering

Om het te oefenen raad ik aan om als volgende band aan Anakee III te nemen. Een gevonden in Mongolië met nog zeker 50% rubber, 140mm wijd, paste net, en tot het canvas gereden in Japan. Kwam continu met de kisten aan de grond en had zoveel vertrouwen in die band. Dat was echt tof om het counter sturen meer onder de knie te krijgen. Gravel kunnen ze ook nog aan 85/15. Nog genoeg te leren maar ben altijd wel onder de indruk geweest van hoe diep je kan gaan met Alp. Echter het meest genieten met deze techniek is tijdens het off-roaden en dan ook de bocht uitkijken zonder je te veel druk te maken over de ondergrond. Laatstgenoemde is al op zichzelf een proces en vergt tijd. Heb ook maar sporadisch in de flow gezeten waarin het vanzelf ging. Een van die keren heb toen ook een kist eraf gereden tegen een rots omdat ik ineens veel lager door de bocht kwam. Dikke +1 voor soft panniers toen. Hier in zuid Amerika wil ik het goed onder de knie krijgen. Zou ook willen powersliden maar dat kan ik nog voor geen meter. Betere voorvork staat alsmede hierdoor hoog op de verlanglijst, echter centen.

Heb ook een paar keer achterop gereden bij een gast met een Repsol Honda. Rijdt altijd op racebanden en gaat consequent als een malle door de bocht. Ongelofelijk, hoe die machines zijn gemaakt om door de bocht te duwen. Puur counter steer dat. Ben overigens als rijder geen fan van achterop zitten dan.

Goed punt van Derofun. Wanneer je in een bocht in de problemen komt meteen de bocht uit kijken en tegen sturen. Nog steeds mee bezig om daar beter in te worden. Mijn eerste crash kwam door te hard een bocht in te komen en vervolgens niet de bocht uit te kijken en tegen sturen. 'Target fixation', alleen nog letten op wat op je af komt, remmen in een rechte lijn en daar lig je dan. Glad asfalt ook op een oude bergweg in Albanie. Had denk ik voorkomen kunnen worden. Het moet een reflex worden.

Heb nu een Renthal crossstuur, bijna kaarsrecht, wereld van verschil met oem Alp. Kan iemand mij vertellen of dat beter of slechter is voor counter sturen?


Hey Pedro! The Rolling Dutchman hiero ;-). Leuk je hier te zien!

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2017 21:37 #31 door alpoverland
Beantwoord door alpoverland in topic Tegensturen oftewel countersteering

Geen idee Pedro, maar wel leuk je hier te treffen. Volg je al vanaf het begin van je "make alp great again" project. Veelal prachtig om te zien, soms ook tenenkrommend als je weer met een hand een slijptol vast hebt en in je andere hand het werkstuk. Brrrr. Veel plezier in Zuid-Amerika, ik blijf je volgen!


Had een vermoeden waarom die aflevering binnen no time -2 had! Beter aflevering 101 die ik nu aan het exporteren ben niet kijken want daar slijp ik de koplamp om het glas weg. Top dat je kijkt man, zal nog regelmatig stomme dingen doen maar vooral mooie dingen is het doel! En een mooie Alp maakt het toch allemaal ineens een stuk makkelijker. En volgende week komen twee maten hierheen en die rijden ook Alps. Het wordt feest! Spread the word.

Hey Pedro! The Rolling Dutchman hiero ;-). Leuk je hier te zien!


Cheers TRD! Altijd mooi om in een Alp vriendelijke omgeving te zijn. Wil nog steeds hier een project topic maken maar ben steeds bezig met videos drukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2018 00:16 #32 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Tegensturen oftewel countersteering
Ik gebruik het meer voor een nood uitwijk.

Wil je naar links uitwijken & voorbij voorbeeld een object dat naar recht loopt (of stil staat) dan duw je je linker hendel, en wil je naar rechts uitwijken dan duw je de rechter hendel. Voor beginners zou ik dat op een lege (schone, dus geen zand ed) weg met lage snelheid beoefenen. Later je snelheid steeds wat opvoeren. Let wel op dat je niet te veel stuurt en in een ander gevaar terecht komt, zoals in een berm of ander dan wel of niet stilstaand object. Er is maar weinig nodig voor oversturen. En kijk nooit naar het gevaar. Hazen en katten wijk ik nooit uit.


JohnvL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2018 07:22 #33 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Tegensturen oftewel countersteering
Wat ik nog mis in het countersteer verhaal is dat als je dit doet je met de tegenovergestelde knie contact zoekt met je tank en daar licht tegenaan drukt.
Het helpt oa voor een stabieler gevoel bij het countersteeren.  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2018 15:06 #34 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Tegensturen oftewel countersteering
;D   

Wat ik nog mis in het countersteer verhaal is dat als je dit doet je met de tegenovergestelde knie contact zoekt met je tank en daar licht tegenaan drukt.
Het helpt oa voor een stabieler gevoel bij het countersteeren.  :)


Die (pizza) bezorgers wel eens zien rijden? Met losse beentjes en als nog ff kan met 'n gestrekt been een bocht in...  :o

Kan nog wat worden als die straks voor de motor gaan  ;D

JohnvL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2018 15:34 #35 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Tegensturen oftewel countersteering

;D   
Die (pizza) bezorgers wel eens zien rijden? Met losse beentjes en als nog ff kan met 'n gestrekt been een bocht in...  :o

Kan nog wat worden als die straks voor de motor gaan  ;D



Hahaha ja, ik woon in het stadscentrum van Zwolle en heb een 1e rangs uitzicht op de bezorgers  die hier voorbij crossen.  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2018 15:42 #36 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Tegensturen oftewel countersteering
Met die scooteraars hadden we altijd het meeste werk inderdaad, om die fatsoenlijk op een motor te laten rijden.  De knieen en voeten zijn inderdaad bijna net zo belangrijk als het countersteer-gebeuren. Daar is grote winst mee te halen qua strakke bochten rijden.

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2018 16:41 #37 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Tegensturen oftewel countersteering
Kon dat goed merken op mijn Harley electra glide, countersteering hielp op die motor echt om beter de bocht door te komen. Samen met nog wat mechanische gadgets ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden