Tegensturen oftewel countersteering

20 juli 2017 08:56 #1 door Derofun
Tegensturen oftewel countersteering werd gestart door Derofun
Ik vond hier op het forum niks over tegensturen oftewel countersteering. En omdat het zo belangrijk is voor je veiligheid, breng ik het onder de aandacht. Want we doen het allemaal. We gaan niet juist door de bocht omdat we ons gewicht verplaatsen of iets dergelijks, maar vooral omdat we sturen. En hoe tegenstrijdig misschien ook, omdat we tégensturen.
We doen het allemaal, maar wellicht niet bewust. En als je je er wél bewust van bent, stuur je beter. Ik rij ca 1.000km/week op mijn motoren. En dikwijls zie ik bij andere motorrijders in bv haarspeldbochten of elkaar opvolgende bochten/rotondes dat het maar net goed gaat. En vanmorgen in de stromende regen, zag ik een aantal met angst en beven zich door bochten worstelen. Omdat ze door de bocht willen sturen, terwijl ze juist moeten tégensturen.
Nogmaals, we doen het allemaal. Maar op m’n goedsturende BMW gaat bochtenrijden als vanzelf en ben ik er niet zo van bewust. Mijn Intruder heeft een bizar lange wielbasis en een drooggewicht van ca 350kg. Niet ideaal voor sportieve bochten zo lijkt het. Maar ik geef menige sportbike het nazien. Dat betekent hard duwen en trekken aan het stuur. En inderdaad, tegengesteld. Dus bocht naar links? Duwen tegen de linkerstuurhelft. En zo nodig trekken aan de rechterstuurhelft.
In bochten die je niet helemaal goed hebt ingeschat, is het van het allergrootste belang dat je je bewust bent van tegensturen. Want je redt de situatie, door nog harder de “verkeerde” kant op te sturen.
Op het www wemelt het van de verklaringen en filmpjes. Ik link er eentje, doe er je voordeel mee. 8)

https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxwKbmA

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2017 09:20 #2 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Tegensturen oftewel countersteering
Mijn rij-instructeur besteedde hier geen aandacht aan (behalve bij de uitwijktest), maar vrij snel na het behalen van mijn RBW las ik hierover, en ik ben me er in gaan verdiepen. Zeker met zo'n grote zware motor heeft het voor mij erg veel zin, ik merk dat ik er ook veel soepeler mee kan uitwijken door bewust op dat stuur te drukken.

De "twist of the wrist" heeft ook een mooi stukje over langzaam de bocht in en langzaam het gas steeds verder opendraaien om je lijn en hellingshoek door de bocht stabiel te houden.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2017 12:01 #3 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Tegensturen oftewel countersteering
Filmpje is van Keith Code, a twist of the wrist

[youtube]Ni2a2zUia_A[/youtube]


Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2017 12:46 - 20 juli 2017 12:48 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tegensturen oftewel countersteering
Beste

Het is natuurlijk goed dat iemand aandacht geeft aan betere rij technieken maar rijden in de regen roept toch iets meer op, dan enkel een rijtechniek beheersen

Het is in de regen vooral een kwestie van veel minder vertrouwen hebben in de grip van hun banden  omdat de weg simpel nat is,  en men een grootte angst heeft om te vallen en/of zich onderuit remmen en als je in die groep valt kun je erg verkrampt gaan rijden.

Je moet de bocht door maar je wilt ook zo loodrecht op het wegdek blijven staan(want dan heb je in gedachten de meeste kan om niet naar de grond te worden getrokken (vallen dus)

overigens  is het tegensturen iets wat natuurlijk ingegeven is en wordt pas moeilijker als we er over na gaan denken(zie inderdaad twist of the wrist II).
Maar de tips van " motortraining voor iedere dag" zijn ook zeer behulpzaam.
Maar vergeet ook  niet het traumatisch affect van eerder ooit gevallen te zijn.
Of  juist de rijstijl ziet van iemand die nog nooit gevallen is...

Ik wil zeggen dat het altijd toch iets ingewikkelder i zit dan waarop het lijkt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2017 12:49 #5 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Tegensturen oftewel countersteering
waar het mee te vergelijken is, is een fietswiel aan een as vasthouden. Op het moment dat het wiel niet draaid en je duwt tegen de linkerzijde van de as aan dan draait de voorzijde van het wiel naar rechts (logisch). Als je dit zelfde doet als het wiel draait "valt" het wiel als het waren naar links

Probeer maar uit voor de gene die het niet snappen.

Ik gebruik het ook af en toe. Ik heb dit op diverse motoren gedaan. Je gebruikt het niet altijd maar in sommige gevallen kan het net je redding zijn.

verder eens met waffie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2017 13:02 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Tegensturen oftewel countersteering
Hè mijn motor gaat gewoon naar links als ik aan de linkerstuurhelft trek. Misschien moet je een keertje om andere banden voor je intruder.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2017 18:31 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Tegensturen oftewel countersteering

Mijn rij-instructeur besteedde hier geen aandacht aan (behalve bij de uitwijktest)


Dan heb niet de juiste getroffen (gekozen)  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2017 19:07 #8 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Tegensturen oftewel countersteering
Goed kunnen sturen bij relatief lage snelheden is ook belangrijk  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 07:13 #9 door Derofun
Beantwoord door Derofun in topic Tegensturen oftewel countersteering

Hè mijn motor gaat gewoon naar links als ik aan de linkerstuurhelft trek. Misschien moet je een keertje om andere banden voor je intruder.


Het werkt bij snelheden boven de 20-30km/u. Misschien moet je een keertje proberen om sneller te rijden dan dat >:D

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 07:15 #10 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Tegensturen oftewel countersteering

Hè mijn motor gaat gewoon naar links als ik aan de linkerstuurhelft trek. Misschien moet je een keertje om andere banden voor je intruder.


Je moet ook niet trekken maar duwen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 08:17 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Tegensturen oftewel countersteering
ik ga het vanmiddag allemaal proberen ;D

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 08:58 #12 door Derofun
Beantwoord door Derofun in topic Tegensturen oftewel countersteering
;D

Probeer maar eens op een rechte weg wat te slalommen, met één hand aan het stuur.
(doe maar met je rechterhand, anders raak je onder de genoemde snelheid ;))

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 12:31 #13 door Sanderrr
Beantwoord door Sanderrr in topic Tegensturen oftewel countersteering
Heerlijke film, die Twist of the Wrist 2, dank! Versie zonder tranentrekkend slecht geacteerde scenes alhier:

PD10 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 12:34 #14 door Sanderrr
Beantwoord door Sanderrr in topic Tegensturen oftewel countersteering
Ik zit maar even te fantaseren he, keertje circuitdag doen met TCN?  ;D
Dat lijkt me nou mooi

PD10 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 12:58 #15 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Tegensturen oftewel countersteering

Ik zit maar even te fantaseren he, keertje circuitdag doen met TCN?  ;D
Dat lijkt me nou mooi


Ja, en dan op je Alpje met je knietje aan de grond ;D.

Of regel jij ter plaatse andere motoren? ;).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 13:21 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Tegensturen oftewel countersteering

keertje circuitdag doen met TCN?  ;D
Dat lijkt me nou mooi


Heb ik ooooooit, lang geleden, wel eens geregeld  :)
Was op Zandvoort. Knieën kwamen niet aan de grond, maar de onderkuip wél, in de Tarzanbocht.
Niet bij mij overigens, maar wel bij een wat corpulenter mede-clublid. Was voor mij iedere keer de gelegenheid hem buitenom in te halen  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 13:28 #17 door Sanderrr
Beantwoord door Sanderrr in topic Tegensturen oftewel countersteering

Ja, en dan op je Alpje met je knietje aan de grond ;D.

Of regel jij ter plaatse andere motoren? ;).

Haha, minibikes misschien,  om het even te voelen? (Dit heb ik trouwens eens op een indoor kartbaan gedaan... GEWELDIG, behalve de foto's dan, het ziet er werkelijk niet uit)

Het lijkt me serieus tof en een goede omgeving om echt lekker bochten te oefenen. En daarbij, een circuit vol alpjes, lijkt me best grappig te zien  ;D

Geen idee wat dit kost en of er animo voor zou zijn! Zal eens kijken.

Effe offtopic: wat voor helmetcam heb je? Beeldkwaliteit in je rolling ducthmanfilmpjes ziet er erg netjes uit!

Heb ik ooooooit, lang geleden, wel eens geregeld  :)
Was op Zandvoort. Knieën kwamen niet aan de grond, maar de onderkuip wél, in de Tarzanbocht.
Niet bij mij overigens, maar wel bij een wat corpulenter mede-clublid. Was voor mij iedere keer de gelegenheid hem buitenom in te halen  ;D


Godvrrrr, nu krijg ik er echt zin in! Was dat duur om te organiseren? Zandvoort ken ik alleen per 'race-auto' (volvo 360 cup paar keer meegereden en MX-5), benieuwd naar tweewielpret!

PD10 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 13:30 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tegensturen oftewel countersteering
Ik dacht even dat het ging om een mx circuit, wekte mijn interesse ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 13:31 #19 door Sanderrr
Beantwoord door Sanderrr in topic Tegensturen oftewel countersteering
Ben ik ook bij :p

PD10 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 13:45 #20 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Tegensturen oftewel countersteering

Ik dacht even dat het ging om een mx circuit, wekte mijn interesse ;D


Dan schrijf ik blind in en kom ik gewoon op de Alp, op noppen!
Dat was echt een van de mooiste ervaringen op twee wielen tot nu toe, springen op een MX track!

@Sanderrr een Sony HDR-AS50. Full HD (geen 4k, dat was nog een beetje te prijzig) met steadyshot.
Ik doe niks aan beeldbewerking maar er moet wel voldoende zonlicht zijn voor scherp beeld.

Zodra ik een beetje centen verdien met dat kanaal komt er wel een keer een 4k camera en schaf ik een betere headset aan (voor betere audio opnames).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden