Keurmerk/certificering van aftermarket onderdelen

15 mrt 2019 20:48 #1 door PimW
Iemand een idee hoe het in Nederland zit met goedkeuring op after market onderdelen op een motorfiets?
In Duitsland is het vrij duidelijk, als jij iets aan je motor bouwt moet dat een TUV certificaat hebben of de keurkmeester schrijft het als bijzonderheid bij in je papieren.

Echter hoe is dat in ons land wettelijk geregeld?? :huh:

Bij de RDW vind ik enkel informatie gerelateerd aan de indentificatie van het voertuig, maar hoe zit het met minder ingrijpende veranderingen als een baggage frame? Of als ik een ander stuurtje monteer, moet dat dan ergens aan voloen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2019 21:03 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Keurmerk/certificering van aftermarket onderdelen
Waar je motor aan moet voldoen staat hier beschreven: mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voe...eisen-motorfiets.pdf . Verander je iets aan je frame moet je opnieuw laten keuren. Maar verander je remleidingen dan mogen ze nergens tegen aan schuren en ben je verder klaar lijkt mij. Alles staat best duidelijk beschreven .

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2019 21:12 #3 door PimW
Precies maar zegt dus niets over de onderdelen zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2019 22:03 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Keurmerk/certificering van aftermarket onderdelen
Het feit dat die niet benoemd worden zegt dan toch genoeg

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2019 22:10 - 15 mrt 2019 22:13 #5 door PimW
Nee want een band moet een E keur hebben officieel toch en dat zie ik ook nergens vermeld staan?

Als je bij acerbis onderdelen koopt word er bij de helft aangegeven dat het niet goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg, dan is mijn vraag waar kan ik dat ontdekken dan.
Wie gaat daar over in NL en hoe is dat geregeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 02:00 - 16 mrt 2019 02:02 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Keurmerk/certificering van aftermarket onderdelen
Wat te denken van de CE keur (zegt niet alles maar toch) en de homologatie wetgeving

Is dat niet genoeg of bedoel je echt een specifiek model goedkeuring voor ieder mogelijk onderdeel van ieder mogelijk fabrikant.
alles kan maar zijn we dan ook bereid deze extra kosten te willen betalen

ik verkoop ook tuv gekeurde alu ventielen maar die doen ca 40 euri per setje .

ik zie het wel zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 08:46 - 16 mrt 2019 08:46 #7 door PimW
Het gaat er niet om wat ik wil, ik ben benieuwd hoe het precies zit Ad.

Kan er niet zo snel uit komen, maar volgens mij moet ik kijken naar de CE.
Echter CE icm persoonlijke vervoersmiddelen en het voertuigregelement is mij nog een beetje een doolhof (understatement).
Even voor de duidelijkheid, mijn interesse is nu even vanuit het oogpunt van de fabrikant en niet consument.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 08:46 #8 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Keurmerk/certificering van aftermarket onderdelen
Onderdelen moeten voldoen aan de Automotive Richtlijn of te wel de E markering.
Op de site van de TUV staat dat duidelijk aangegeven. Zie www.tuv-eps.com/nl/151/automotive.html .
Ten aanzien van APK staat e.e.a. Netjes aangeven voor de driewielige voertuigen waarvan een deel gebruikt zou kunnen worden als inspectielijst voor je motor. Volgens mij hebben de meeste motorrijders wel het besef dat je voertuig in orde moet zijn maar er zijn zoals altijd uitzonderingen.
Misschien iets voor motorbranche om b.v. een vrijwillige 2 jaarlijks APK aan te bieden als je daar gelijk een advies bij levert wat er wanneer vervangen moet worden met richtprijs dan weet je gelijk waar je aan toe bent. Ik denk voor motorrijders die niet met techniek hebben dat dit best een uitkomst kan zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 08:48 #9 door PimW
Top ik had die TUV pagina al wel gevonden in het engels en duits maar nog niet met de vermelding dat de E markering door de RDW daarheen uitbesteed word.

Super!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 10:37 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Keurmerk/certificering van aftermarket onderdelen

PimW schreef : .
Even voor de duidelijkheid, mijn interesse is nu even vanuit het oogpunt van de fabrikant en niet consument.


Maar dat maakt nogal een verschil, je zal als fabrikant aan andere eisen moeten voldoen.Maar in zijn algemeenheid geld toch dat aangeschroefde delen bij een botsing geen verwondingen mogen veroorzaken, dus als je een bagage rek maakt mag dat niet te ver uitsteken of scherpe hoeken en randen hebben. En je zal moeten kijken hoeveel gewicht je rekje mag dragen. En dan ga je het rekje ter keuring aanbieden voor een keurmerk. Ik heb nu een uur zitten zoeken en lezen op google waar je dan moet zijn, maar das bepaald niet makkelijk er zijn wel een hoop bureautjes die je begeleiden met de aanvraag voor een keurmerk.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 10:50 - 16 mrt 2019 10:50 #11 door PimW
Precies de reden waarom ik hier een topic start :-) Ik kon er ook niet echt uitkomen.

Maar de link hierboven naar de TUV is wel aardig compleet. Je moet dus een E-keur op je product hebben en die certificering hangt weer af van specifieke eisen en normen afhankelijk van de toepassing etc.

Zal eens informeren wat dat allemaal behelst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 10:52 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Keurmerk/certificering van aftermarket onderdelen
ER is beschreven welke onderdelen voorzien moeten zijn van een E-keur zoals verlichtingsornamenten en banden. Daarnaast bevat het voertuig reglement de eis dat een voertuig onder een behaalde hoogte niet voorzien mag zijn van scherp voor voren toe uitstekende delen.
Dus Pim als jij carterbakkies maakt hoeft jij je geen zorgen te maken. Het wordt pas spannend als je verlichtingsornamenten en banden wilt gaan produceren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 12:29 #13 door PimW
En WAAR is precies beschreven welke onderdelen wel/niet voorzien moeten zijn van de E-keur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 13:16 #14 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Keurmerk/certificering van aftermarket onderdelen
Pim,

Gewoon met TUV bellen en je vragen stellen dan weet je het gelijk. Voor testen en certificering moet je toch bij hun zijn.
Hou er ook rekening mee dat je ook met consumenten recht krijgt te maken als een product voor die markt ontwikkelt.
Ik heb zelf ook wat producten ontwikkeld maar vaak weer in de ijskast gezet omdat de kosten te hoog waren voor een kleine onderneming. Zeker als ook nog eens voor een niche markt is zijn dit soort certificering en keuring vaak de bottleneck tenzij er een financierder is die potentie ziet in je product.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 13:32 #15 door PimW
Ja dat ga ik denk ik even doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden