Net een mooi artikel zitten lezen in de transalper over momentsleutels en het gebruik er van .
Het merendeel van de garagebedrijven laat de momentsleutels jaarlijks kalibreren ook uitvoeren (info snap-on in onze regio)
ook onze gereedschap man begon wat lacherig aan mijn Aldi moment sleutel die ook nog eens extra extra in de aanbieding was in de winkel
ik kon ,m deze keer ook niet laten liggen
Ik had ,m zelf al getest door hem eenvoudig met een inbusdop 17 en een gewone dop 17 de professionele momentsleutel op mijn momentsleutels te laten strijden wie klikt er wanneer het eerst ???
door op verschillende waarde,s en zo te meten wat de afwijking was tussen de geijkte professionele momentsleutel en mijn aldi momentsleutel te vergelijken.
Afwijking was omgerekend 0,2 tot 0,3% ,een meevaller dus
.
daar waar een afwijking van 3% maximaal was toegestaan volgens de meegeleverde informatie van de Aldi momentselutel .
Ook onze gereedschap man had dezelfde conclusie) 0,17% tot 0,27% ,uitstraling matig ,werking prima en toch correctie mogelijk maar niet nodig
hij glimlachte me nog (kosteloos) sportief na .......
moraal van het verhaal kalibreren kost geld , een geijkte profesionele momentsleutel en een ....? momentsleutel verbonden met elkaar en te testen
is toch ook een mooie budget oplossing
met een beetje uitleg in normale tijden zou dit momentsleutel prestatie vergelijken in de meeste autobedrijven zo geprobeerd/getest mogen worden
hoe jullie garagist er mee omgaat ???? (weet je gelijk hoe het met het service gehalte zit
)
en dan de eeuwige discussie ,momentsleutel terug stellen na gebruik of niet ??
in theorie Ja ,,,,,, in praktijk hebben we (een aantal conculega,s) gelijkwaardige merk en type professionele momentsleutels al jarenlang bewust de 1 wel netjes terug gesteld en de ander niet ,verbazend genoeg dat degenen die netjes terug gesteld werden een aantal keren over de jaren beter ingesteld moesten worden tbv calibratie en de andere die niet terug gesteld werden nog steeds niet afwijken ???
slijtage schroefdraad ? slapper worden van de veer door uit-veren ,inspannen ? ,,, wij weten het ook niet. bijzonder is het wel dat 3 gelijkwaardige gevallen
onder conculega,s dit bevestigen (in het 4e geval was er 1 van de 2 momentsleutels in dat bedrijf helaas vroegtijdig gesneuveld in de dagelijkse strijd)
bij weinig gebruik adviseer ik ,netjes terug stellen
bij professioneel veelvuldig gebruik ,blijft deze eeuwige discussie nog lang leven
en een budget moment sleutel is ook budget te controleren;)
.