Gezocht! Handige tips voor reis richting de noordkaap.

23 feb 2022 10:25 #1 door Arjen
Goedemiddag! Richting 30 mei wil ik mijn reis beginnen richting de noordkaap, nu heb ik nog wel wat onzekerheden omdat dit mijn eerst lange reis op de motor is en ik dit alleen ga doen.

Als hier ervaringsdeskundige zijn hoor ik graag wat tips en tricks die jullie voor mij hebben.

Waar ik zelf nog tegenaan loop is dat mijn Transalp XL650 (zonder koffers) ongeveer 230 kilometer haalt op een volle tank, volgens mij heeft die geen reservere, nu is mijn vraag of er genoeg tankstations zijn in Noorwegen en of ik er altijd vanuit kan gaan dat deze open zijn?

Ik verwacht dat mijn Transalp misschien maar 200 kilometer haalt als die zwaar beladen is en ergens in the middle of nowhere in Noorwegen stil komen te staan zie ik niet echt zitten. Wel denk ik er overna om een kannetje reservere benzine mee te nemen van 5 liter, dit zou wel genoeg moeten zijn toch?

Het lijkt mij handig om een fles olie en een bus kettingspray mee te nemen, zijn er meer vloeistoffen die ik persé mee moet nemen?

Is het nog handig om bepaalde reserve onderdelen mee te nemen?

Nogmaals, alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt voor de hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2022 21:21 - 23 feb 2022 21:22 #2 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Gezocht! Handige tips voor reis richting de noordkaap.
In Noorwegen kun je zeker elke 200 kilometer tanken

Neem de standaard reservedelen als een bougie, gaskabel, etc mee.

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2022 19:51 #3 door Arjen

adriaan_XL700V schreef : In Noorwegen kun je zeker elke 200 kilometer tanken

Neem de standaard reservedelen als een bougie, gaskabel, etc mee.


Dankjewell! Dat is wou ik horen :) Goed dat je ook wat onderdelen noemt, die ga ik bestellen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2022 21:14 #4 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Gezocht! Handige tips voor reis richting de noordkaap.
Als je lid bent kan je misschien nog opgeven voor 1 van de inspectiedagen.
Dan weet je hoe je motor erbij staat.
transalpclub.nl/activiteiten/activiteite...edag-alphen-a-d-rijn

En anders regel je een bezoek bij bv Motorbandenzaak in Alphen om je motor na te lopen en bv kleine handelingen zelf te kunnen doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2022 21:32 - 25 feb 2022 21:32 #5 door Arjen

varaderohuibje schreef : Als je lid bent kan je misschien nog opgeven voor 1 van de inspectiedagen.
Dan weet je hoe je motor erbij staat.
transalpclub.nl/activiteiten/activiteite...edag-alphen-a-d-rijn

En anders regel je een bezoek bij bv Motorbandenzaak in Alphen om je motor na te lopen en bv kleine handelingen zelf te kunnen doen.


Ja zeker ik ben lid, ik heb mij net opgegeven voor de "extra rechten" daarna kan ik me waarschijnlijk inschrijven. Dankjewel voor de tip!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2022 21:38 - 25 feb 2022 21:39 #6 door Arjen
Twee plekken waar ik zeker langs wil rijden zijn Trollstigen:


en de atlantic road:


dit is momenteel een snelle schets van mijn route:


Tips en mooie bezienswaardigheden voor de route zijn natuurlijk ook altijd welkom, die kan ik nog 100x omgooien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2022 00:40 #7 door Jeroen Jansen
Beantwoord door Jeroen Jansen in topic Gezocht! Handige tips voor reis richting de noordkaap.
Waarschijnlijk ga je je in positieve zin verbazen over de actieradius van je Alp...
De meeste wegen in het Scandinavische zijn 80 kmh wegen en de gemiddelde Noor/Zweed houdt zich heel netjes aan de limiet.
Dus zal je behoorlijk minder liters consumeren dan wat je in NL gewend bent.
Off Alp tip: neem professionele anti-mugjes-lotion mee, even ergens stilstaan bij drassig gebied wordt dan een stuk leuker.
Heel veel plezier in het hoge noorden, en succes👊

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2022 10:16 #8 door Simen
Mooie reis in het vooruitzicht! Zelf neem ik als ik op reis ga ook altijd een reserve koppelingshendel, remhendel en schakelpook mee. Neemt niet heel veel ruimte in maar heb het toch al eens moeten gebruiken. Deze onderdelen koop ik vaak tweedehands bij bijvoorbeeld Boonstra of Roukema. Een binnenband (en bandenlepels) op reserve is misschien ook niet verkeerd. Daarnaast neem ik altijd wat ducttape, tiewraps, zekeringen en pitjes mee. Voor het gereedschap dat ik mee neem kijk ik altijd naar welke maten mijn motor gebruikt en welke reparaties ik zelf wil kunnen uitvoeren onderweg. Zoals het demonteren van het wiel, vervangen van hendels of kabels, etc.
Alvast veel plezier gewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2022 22:46 - 01 mrt 2022 22:50 #9 door xrvtuur
Tipje voor bovenin Finland, je kan daar helemaal rechts bovenin de grens over naar Noorwegen naar Grense Jakobselv, daar grenst Noorwegen aan Rusland, heel apart en afgelegen om daar met je motor te staan. En vanaf daar via de E6 naar de Noordkaap is ook een geweldig mooie route.

Tankstations zijn er genoeg, neem aan dat je een navigatie systeem hebt waarop je de stations ook kan zien, veel pompen zijn onbemand , dus zorg ervoor dat je pinpas goed werkt

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2022 21:52 #10 door Jasper
Geweldige route.

Ik vond het leuk om door Finland te reizen via Sint Petersburg, echter zal dat nu niet mogelijk zijn.

En je kan overal kamperen! Dat is scheelt geld. Een mooie app om plekjes te vinden is ''iOverlander''. Is een open source app die verouderd is maar nog steeds wordt gebruikt.

Qua onderdelen zal ik altijd een CDItje, binnenband voor en achter, plaksetje, tie rips (voor je kappen als je gevallen bent), sterk touw (als je koffer of tas uit elkaar klapt) en als je offroad gaat even koppelingshendeltje en remhendeltje extra mee nemen (irritant als die afknappen door een val).

En die technische check zou ik ook zeker doen als ik jou was!

Blikje olie en kettingspray mee en gaaaaan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2022 00:29 #11 door MJ
Als aanvulling op alle al gegeven antwoorden: inderdaad is een CDItje altijd handig in mijn ervaring. En qua route kan ik je dit stukje van harte aanbevelen: en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_County_Road_17 Gewoonweg schitterend, en ik vond de ferry crossings een heerlijke afwisseling van het rijden. Ook zou je een kleine omweg kunnen overwegen naar Bleik, waar je heerlijk op het witte strand kunt kamperen en een vuurtje maken, terwijl je overdag de enorme kolonie papegaaiduikers kunt bewonderen of gaan zeevissen en direct genieten van je vangst. Ik vond Vesteralen (waar Bleik ligt) spectaculair mooi. Tot slot: neem wel goede regenkleding mee. Het kan er echt flink nat zijn.

Heel veel rijplezier!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden