Tripje naar Engeland

22 mei 2023 10:41 #1 door Sybrand
Tripje naar Engeland werd gestart door Sybrand
Beste TCN'ers,

In juli ga ik voor mijn werk een paar dagen naar Engeland. Het is een toch van ongeveer 8 uur rijden om naar het oosten van Engeland te komen. Eenmaal aangekomen werk ik daar een paar dagen, daarna laad ik mijn Transalp in de bedrijfsbus om weer terug te rijden naar Nederland. Omdat ik nog weinig in het buitenland ben geweest met de motor heb ik een aantal vragen:

- Welke route raden jullie aan vanaf Delft? Met de ferry vanaf Hoek van Holland, met de ferry Calais-Dover of met de kanaaltunnel?
- Kan het problemen opleveren bij de douane als ik een motor (weliswaar mijn eigen) achterin een bus meeneem de grens over terug naar Nederland?
- Welke technische checks moet ik extra doen om problemen onderweg te voorkomen? (Rob heeft mijn Transalp al uitgebreid gekeurd afgelopen maart)
- Welke gereedschappen en/of reserveonderdelen nemen jullie extra mee voor een trip naar het buitenland?
- Zijn er dingen die ik vergeten ben en in dit bericht helemaal niet besproken heb?

Alvast dank!

Groet,

Sybrand

Transalp XL650V 2000 - Verkocht
Africa Twin CRF1000 2017

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2023 14:04 #2 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Tripje naar Engeland
Hoi Sybrand,

Allereerst; wat een leuk vooruitzicht.
Vwb techniek alsmede douane zie ik mijzelf niet gekwalificeerd om jou te adviseren.
Maar als het op routes en overtochten aankomt, wil ik wel een poging wagen!

Vertrekpunt is Delft, duidelijk.
Maar “het oosten” in GB is wel een vrij ruim begrip, zou je iets preciezer kunnen zijn?
Ik neem aan dat je alleen gaat?
Zijn de kosten van overtocht(en) relevant, of steekt dat niet zo nauw?
Hoeveel dagen heb je ter beschikking om de (heen) reis af te leggen?
Of is het de bedoeling om in één dag van de boot naar de eindbestemming te gaan?
Hou je van culturele(?) tussenstops, of een museum / kasteel / strand / vergezichten / bochtige wegen / green lanes (= onverhard)?
Heb je navigatie, of rij je old skool?
Igv overnachtingen; hou je van kamperen, Airbnb, hotels …

Ik heb net zelf een tripje opgezet voor week 25.
Wij gaan via Hoek van Holland (avondboot) heen, en via de tunnel terug.
Vanaf omgeving Alkmaar, niet Delft.
Als ik enige vragen kan beantwoorden doe ik dat graag.
Let wel: ik ben geen pro oid, gewoon een enthousiaste reiziger en dromer B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2023 15:07 #3 door Sybrand
Beantwoord door Sybrand in topic Tripje naar Engeland
Dank voor je uitgebreide reactie Ralph!

De reis gaat richting Exeter en ik ga inderdaad alleen. De kosten van overtocht en overnachting spelen geen grote rol, ik ben vooral op zoek naar een leuke route. Ik moet op een vrijdagmiddag op bestemming aankomen, wel met de voorwaarde dat ik er dan ook echt ben om te werken. In principe heb ik twee dagen voor de hele trip.

Ik houd vooral van bochtige wegen en kan zeker genieten van een leuk kasteel en mooie uitzichten. Qua slapen heb ik het liefst een hotel, er moeten ook wat spullen mee voor werk die het meenemen van kampeerspullen verhinderen.

Qua navigatie heb ik alleen de communicatie in mijn helm die verbonden is met mijn telefoon die in mijn zak zit. Wellicht een goed idee om toch een telefoonhouder te kopen voor op mijn stuur. Heeft iemand een goede tip voor een houder die werkt voor een vrij grote telefoon?

Transalp XL650V 2000 - Verkocht
Africa Twin CRF1000 2017

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2023 18:03 - 22 mei 2023 18:05 #4 door A
Beantwoord door A in topic Tripje naar Engeland
Hoi Sybrand, hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen met reizen naar UK, laatste vorig jaar september. Ik ga vrijwel altijd met de Kanaaltunnel, eerder ook met de veerboot. Voordeel van de veerboot is dat die 's nachts vaart en je daardoor lekker uitgeslapen in UK aankomt en 'fris' start. Nadeel van veerboot is dat je m kan missen (lekke band onderweg of zo) en het soms héél slecht weer is..... Dan ben je zeker niet fris aan de overkant. De Kanaaltunnel boek je voor een bepaald tijdstip (en daar is het bedrag ook op gebaseerd), maar als je te vroeg (het zat mee) of te laat bent <1u na geplande tijd, je voor hetzelfde bedrag mee kan. En met vertrek om de 20min heb je gewoon wat meer flexibiliteit.
Nadeel van de Kanaaltunnel: het is een saai stuk door België (daarom rij ik het altijd 's nachts).

Ga je met de veerboot: neem een handdoek in een plastic zak mee, om die opgerold op je zadel te leggen. Je moet je motor op de boot vast zetten met spanbanden (zijn aanwezig, meestal wel goede kwaliteit), de handdoek voorkomt dat je je zadel kapot trekt. En de plastic zak voorkomt ook dat je allerlei vettigheid van de spanbanden op je zadel of je handdoek krijgt.

Met Exeter als bestemming (da's echt niet "oost"!) zou ik sowieso met de Kanaaltunnel gaan, want Harwich ligt ten noorden van de Thames-monding en moet je links- of rechtsom langs London. En daar is t druk!

Tav de douane: zowel bij veerboot als bij Kanaaltunnel nooit problemen of verscherpte controle of zo gehad. Bij laatste wordt je aan Franse zijde gecontroleerd op exposieven en brandbare stoffen dmv een snuffelaar. k Heb ondanks een (gebruikt, naar benzine of gas stinkend) kampeerbrandertje nooit mn tas open hoeven maken.
Tav mogelijke controle van de werkbus op de terugweg: je kan dmv je boeking aantonen dat je UK bent ingereden. Ik zou me daar geen zorgen over.

Als je nog geen ervaring hebt met het rijden in UK: daar wen je binnen 5min aan. Alleen bij wegrijden vanuit een tankstation (ligt niet altijd aan 'jouw' kant van de weg) of bijv een zijweg in een stiller gebied, goed opletten dat je aan de goede kant uitkomt. k Heb wel ns gelezen dat mensen een stickertje op hun dashboard op navigatie plakken als herinnering.

Vergis je niet in de afstand tussen Harwich/Folkestone en Exeter: da's best n end, ook over de snelweg. En dat wil je niet, dan zie je veel te weinig van het prachtige landschap.
Er is meer te zien dan jij tijd hebt. Dus maak vooraf een mooie route (ik heb naast navi op stuur, altijd een kaart in tanktas) met "belangrijke" plaatsen en gebruik dat al leidraad. De borden op de provinciale wegen zijn voldoende om die gekozen hoofdrichting te kunnen aanhouden.
Route-opties: vanuit Harwich pal west aanhouden, richting Oxford, Bath en dan naar Exeter. Afh van je interesse kan je ook wat zuidelijker aanhouden en kom je langs Stonehenge. Als je hier voor de eerste keer komt, is dat eigenlijk wel een 'verplicht' bezoekpunt. En, ondanks alle drukte met Japanners en Chinezen, het zeker waard.
Of vanuit Kanaaltunnel, de zuidelijke route (zoek A272 of A27) naar Southampton aanhouden. Een leuke plek om te overnachten is in/nabij het New Forest. Hotels en B&B's of AirBnB zijn er genoeg. Vooraf plannen is handig (want het is in juli ook daar vakantieseizoen), maar niet persé nodig. Hou wel rekening met stevige prijs, 75pond ben je zo kwijt voor B&B.

Over voorbereiding, gereedschap, enz.: Vorig jaar ging één van de cdi's in mijn Alp (1988) kapot. Dankzij dit forum wist ik wat het was (dank!). Verder, als je motor goed onderhouden is zou ik gewoon opstappen en genieten. Je hoeft niks af te plakken of zo op je koplamp, zoals bij een auto.

Tot slot: schrijf hier hoe je het beleefd hebt, dan kunnen anderen weer leren van jouw recente ervaring.

Succes en mooie reis toegewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2023 16:00 - 23 mei 2023 16:31 #5 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Tripje naar Engeland
Das ook een hoop goede informatie "A".
Het is ook mijn inziens absoluut een goed idee om een kaart bij de hand te houden.
Kan je gewoon bij de ANWB halen oid hoor, kost waarschijnlijk niets haha.
En de handdoek tip is inderdaad een goed punt, tenzij je eigen bandjes meeneemt en die aan bv weerszijden van de valbeugels bevestigd.

Ik ben zo vrij geweest om mijzelf in jouw (motor)schoenen te plaatsen Sybrand.
Want een route uitzetten is immers een groot deel van de voorpret ... ook als het geen eigen vakantie betreft B)
Er van uitgaande dat je GEEN navigatie zou gebruiken, heb ik een route gemaakt die gewoon op de tanktas past.
Dan kan je zo nu en dan gewoon even tijdens een koffie stop de route op de telefoon checken (roaming aanzetten).
Optioneel zet je aan de hand van onderstaande route nog een aantal plaatsnamen op een lijstje.
Lekker oldskool, gewoon een routerol of tanktas briefje --> veel leuker eigenlijk :woohoo:



Deze begint in Harwich, daar ik persoonlijk van mening ben dat dat de optimale keuze is.
Als ik het goed heb moet je op vrijdag namelijk te werk.
Had je twee reisdagen ter beschikking.
En zou je dus op dinsdagavond de boot vanaf Hoek van Holland kunnen pakke.
Deze vertrekt nb pas laat op de avond.
Dus na het avondeten op het gemak de motor klaar maken en 20 kilometer naar Hoek van Holland rijden.

Als je bv de trein zou kiezen, maak je vanaf huis (via de tunnel) naar Exeter ongeveer 730 km(!).
Een groot gedeelte daarvan gaat zoals "A" als zei via een vreselijk saai stuk snelweg NL, B, FR = zonde van je tijd.
Je zou dan waarschijnlijk de woensdag vertrekken, en alleen donderdag kunnen genieten.
En via de door mij voorgestelde route rij je totaal ongeveer 520 km, die compleet door het prachtige GB gaat.
Maaaaaar ... ieder zijn eigen keus natuurlijk.

Zo zou de route eruit zien, en is totaal ongeveer 500 kilometer (niet mijls):
(let niet op de tijds indicatie aangegeven door Google Maps hoor)


Het zou een goed idee kunnen zijn om bv te overnachten bij een locatie van de Wetherspoon keten.
Daar kan je betaalbaar eten en drinken, waar je ook (naar het schijnt) goed kunt overnachten.
Tip van een maatje van mij die er afgelopen maand nog was.
Check anders hun site, of kijk op de hun Map wat er op de route ligt www.jdwetherspoon.com/pubs/all-pubs?type=hotels

En of je onderweg bezienswaardige plekjes tegen zal komen; ongetwijfeld.
Zonodig Google je op Castle of Waterfall of wat dan ook, en kijk je wat er in de omgeving van de route ligt.
Hoe dan ook hoop ik dat de posting iets van waarde toevoegd aan jouw trip.
Zo niet is het ook geen probleem, ik vond het in ieder geval leuk om even in te duiken.
Een alternatief is om bv op MP voor een paar tientje een simpele navigatie te kopen, en daar wat mee uit te stippelen.
Of misschien ken je wel iemand waarvan je er een kan lenen?
Heel misschien kan je je werk lief aankijken en er eentje "krijgen" haha!
Hoe dan ook; veel plezier!

PS: de terugreis laat ik lekker aan jou over.
In een busje zou ikzelf geneigd zijn om de snelweg te pakken.
Oh, en wederom via Harwich te gaan.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2023 16:10 #6 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Tripje naar Engeland
Mocht je kleine uitdagingen willen toevoegen aan de trip, dan heb ik nog wel een leuke website voor je: www.wetroads.co.uk
Daar kun je grotere en kleinere doorwadingen vinden, met wat informatie omtrent de omstandigheden.
Zijn soweiso vaak leuke afgezonderde plekjes die de moeite waard zijn om in routes op te nemen.
Een navigatie is daarentegen wel een vereiste ... omdat ze vaak afgezonderd liggen :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2023 21:45 #7 door Marcel
Beantwoord door Marcel in topic Tripje naar Engeland

Sybrand schreef : ...

Qua navigatie heb ik alleen de communicatie in mijn helm die verbonden is met mijn telefoon die in mijn zak zit. Wellicht een goed idee om toch een telefoonhouder te kopen voor op mijn stuur. Heeft iemand een goede tip voor een houder die werkt voor een vrij grote telefoon?


Ik gebruik mijn verouderde Garmin al lang niet meer. Daarvoor in de plaats gebruik ik het veelzijdige OsmAnd .

Met RAM Mount heb ik een dure les geleerd, de trillingen vernielden de beeld-stabilisator in mijn iPhone. Ik gebruik nu QuadLock en de vibratie demper .

Misschien dat je wat hebt aan deze info.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2023 12:33 #8 door greenbike
Beantwoord door greenbike in topic Tripje naar Engeland
Hier Greenbike
Ik ben vroeger al vaker naar Engeland geweest voor werk
Met de trein onder het kanaal en 1 x met de boot vanaf Vlissingen recht vanaf boot uit Oostende
2 tip zorg voor een geldige pas daar het biet in de EU zit wordt een ID niet overal geaccepteerd
zorg voor kleingeld aan Britse Ponden voor tol wegen( niet overal werkt contactloos betalen)
3 zorg voor een actuele kaart met tankstations

gr en veel plezier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2023 15:35 #9 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Tripje naar Engeland
En Sybrand, hoe was het (ik neem aan dat het alweer voorbij is)?
Zou je willen vertellen hoe je bent gegaan; boot, route, spannende en of mooie momenten ...
(Ik was in week 25 zelf ook nog in GB met de motor, maar vermoed niet dat we mekaar zijn tegen gekomen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden