ABR Festival 2024 - 2025

02 juli 2024 11:19 #1 door Larcorba
ABR Festival 2024 - 2025 werd gestart door Larcorba
Hi iedereen,

Afgelopen weekend voor het eerst bij ABR (Adventure Bike Rider) festival bij Ragley Hall in de UK geweest (in de buurt van Birmingham).
https://www.abrfestival.com/

De datum voor volgend jaar is al bekend en ik denk dat het super tof zou zijn om wellicht volgend jaar weer te gaan, maar dan met een groep Alpjes.

TL;DR mening: Tof festival met ~15000 deelnemers. Niet te commercieël (nog) en heel veel te doen en horen.

Ik kan altijd nog lopen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2024 11:19 #2 door Larcorba
Beantwoord door Larcorba in topic ABR Festival 2024 - 2025
Volledig verhaal:

26 juni vertrekken we richting de UK voor het ABR festival. We zijn wat lui, dus in plaats van omrijden via Frankrijk nemen we het pondje over van Hoek van Holland naar Harwich in de nacht. Zo komen we fris en fruitig aan in de UK, want we kunnen in de nacht lekker slapen op de boot. Rond 21:00 rijden we de pond op en maken we de motoren vast.



Eenmaal op de pond is het tijd voor een biertje en dan een goede nacht slapen. De kamers op de pond zijn niet gek duur en we hebben er maar 32 euro voor hoeven neerleggen. Een stappelbed en een eigen douche is meer dan genoeg voor ons.


In de ochtend komen we uitgerust weer aan en kunnen we de rit naar ABR beginnen. We beginnen in de ochtend nadat de motoren van de boot af mogen en besluiten rustig tussendoor te rijden. Even opletten dat "Avoid motorway/highway" in de UK niet genoeg is. Sommige A wegen zijn net snelweg, dus een route van tevoren plannen als .gpx is erg handig.

Als je over de snelweg gaat is het ongeveer 3,5 uur rijden. Wij doen er uiteindelijk 8 uur over, inclusief pauzes en lunch. Zo zie je heel veel van de English Countryside.

Eenmaal aangekomen in de buurt van Ragley Hall pakken we een hotel en slapen rusten we rustig uit. Al is het festival voor de VIP tickets al begonnen.

De volgende ochtend rijden we om 09:00 het terrein van Ragley Hall op. We krijgen een sticker voor op de motor, een polsband voor ons zelf en een helm sticker voor de offroad trails.

Dan wordt al snel duidelijk hoe groot dit festival wel niet is. Kamperen is inbegrepen bij de prijs voor het festival en dat is dan ook wat de meeste doen:


Ik zelf volgend jaar ook.. 😇

Eenmaal op het festival lopen we een rondje langs de stands. Er is vooraal veel te doen zoals test talks, test ritten (zelfs offroad) en de belangrijkste merken zijn aanwezig. Tip, plan meteen de eerste kans die je krijgt een testrit in, want ik heb de kans gemist voor de Tenere 700 en F900 terwijl ze in het begin stonden te springen om je in te schrijven. Later is erg druk.

Het is wel meteen duidelijk dat test ritjes erg populair zijn en het hele festival door zie je een stoet af en aan rijden:

Ik kan altijd nog lopen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2024 11:19 #3 door Larcorba
Beantwoord door Larcorba in topic ABR Festival 2024 - 2025
Ook ik plan meteen een ritje in bij Honda.


Om 14:00 ben ik aan de beurt en mag ik offroad met de nieuwe XL750. Een unieke kans om een offroad rit te maken met een gloednieuwe motor. Honda heeft genoeg fietsen staan en de rit die uitgezet is, is niet uitdagend maar wel erg leuk. We gaan over het gras door scherpe bochten en mogen zelfs even een stijle heuvel op en af met de motor.



Na interessante talks over kamperen met de adventure bike, het maken van TV shows tijdens een 2 weken trip en nog veel meer is het voor ons gedaan met dag 1. Maar eerst nog even langs de GoPro arena, waar ze aardig aan het scheuren zijn:
GoPro Facebook foto

Ik kan altijd nog lopen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2024 11:19 #4 door Larcorba
Beantwoord door Larcorba in topic ABR Festival 2024 - 2025
In de avond maken we nog een trip door het landschap en zoeken we een van de restaurants in de buurt uit.

De volgende dag heb ik mij voorgenomen om offroad te rijden op de trails van ABR. Met mijn trail access pass (sticker) mag ik de verschillende trails op. Er is een 30km lang trail voor beginners met rotsen, bos, zand, gras, klimmen en nog veel meer. Verder zijn er ook moeilijkere trails voor met diepe modder plassen en technisch bochtenwerk. Al met al is er ook voor de offroad rijder zeker veel te doen!

Verder zijn dezelfde stands aanwezig, met nieuwe talks en onderwerpen.


Veel XL600's zie ik niet staan, maar die schijnt in Engeland niet zo heel veel te krijgen te zijn. Wel kom ik nog een andere Transalp met een club plaatje tegen:

Helaas elkaar niet gesproken, maar wellicht volgend jaar als er meerdere Alpjes uit de club heen gaan?

Einde dag rijden we weer door het Engelse landschap heen en een trip kan ook niet zonder problemen blijven. Helaas pak ik een grote spijker mee en staan we in het zonnetje te wachten op de AA (Bedankt Total spaarprogramma pechservice).


Mijn reserverbandje licht nog in het hotel, dus de Alp mag een ritje met de AA mee:


Een bandje vervangen is ook wat te lastig voor de AA, dus de volgende dag is het terug naar ABR waar de heren van Dunlop netjes een nieuw achterbandje plaatsen. Kost wel 40 pond, maar we kunnen in ieder geval terug naar Nederland rijden zondag.

Op de terugweg hebben we weer een .gpx bij elkaar geklikt en rijden we van 12:30 tot 20:00 weer een prachtige route naar Harwich terug. Onderweg stoppen we uiteraard bij de lokale belangrijke punten die je gezien moet hebben.


In de avond in de rij om de boot op te komen en dan de motoren nog weer een keer vast zetten voor de rit over het water naar huis.

Al met al een geslaagd festival wat zeker voor herhaling vatbaar is!

Ik kan altijd nog lopen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2024 13:56 #5 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic ABR Festival 2024 - 2025
Leuk verslag hoor.
En ook een leuk evenement als ik de verschillende podcasts moet geloven.
Het staat vooralsnog niet op mijn lijstje om naartoe te gaan.
Maar misschien moet ik het heroverwegen …

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2024 04:48 #6 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic ABR Festival 2024 - 2025
Hier een wat uitgebreider filmpje voor wie nog wat meer van het festival wil zien:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2024 11:23 #7 door Perry
Beantwoord door Perry in topic ABR Festival 2024 - 2025
Inderdaad leuk verslag!
Misschien toch maar eens in overweging nemen om volgend jaar mee te gaan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2024 23:54 #8 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic ABR Festival 2024 - 2025
Ik was dit jaar ook voor het eerst naar ABR, een erg leuk festival om naar toe te gaan.

Het viel mij vooral op dat er veel nieuwe motoren waren, voor de jaren '90 motoren moest je wat beter zoeken.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden