vakantie, maar waarheen....

08 mrt 2010 18:17 #1 door daandus
vakantie, maar waarheen.... werd gestart door daandus
Na ons tripje naar Marokko (zie vorige transalper) weer volop aan het uitkijken naar een volgende 'vakantie'.
Eis: beetje andere cultuur, offroad rijden zonder al teveel blubber. Rustig en veel natuur.
Nadeel: we vonden Marokko toch erg ver..... Moet ook een goedkoop land zijn, want we zijn aan t sparen voor een heel lange trip.

Dus:
Wie o wie heeft leuke ideen, met name voor motorvervoer?

Opties nu:
- Turkije: 2600 km tot de grens. Met de boot Italie-Griekenland schiet niet op, want da's duur en erg om. (-en dus niet korter) Net zo ver als Marokko....
- Tunesie: 300 euro pp voor de boot vanaf noord-Italie. Wel gaaf denk ik, en tenslottem aar 1400 km ofzo!
-? Verder nog iets?


Tips zijn welkom, reisverhalen en websites ook!
Mocht iemand een goed idee hebben voor goedkoop motorvervoer, of wellicht met een clubje iets regelen qua motorvervoer: post your ideas!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2010 18:49 - 08 mrt 2010 18:52 #2 door gert
Beantwoord door gert in topic vakantie, maar waarheen....
waarom niet Oost Europa
Veel natuur en rustige gebieden
Motoren op een trailer en rijden maar.
Wij hebben zelf het plan om dit jaar  gewoon op de motor daarna toe te rijden ca.1550 km (Hongarije) Geef toe heb makkelijk praten, Edit komt ervandaan  en spreekt de taal.

Gr, Gert ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2010 21:00 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vakantie, maar waarheen....
Oost europa al eens gedaan met de auto, 2 maanden. Zoek toch iets nieuws ;-)
Wel kan ik het iedereen aanraden; geweldig gebied!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2010 21:19 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vakantie, maar waarheen....
Ben bang dat je europa al snel af valt.
Je zou misschien naar wat alternatieve manieren van reizen kunnen kiezen, maar overal hangt natuurlijk een preiskaartje aan.

En laten we eerlijk zijn. Je voorbeeld heb je bij die Italiaanse Transalprijder toch gezien ;)  Gewoon gaan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2010 21:27 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic vakantie, maar waarheen....
Wij kunnen inmiddels Turkije als motorland VAN HARTE aanbevelen. Lees het VIM verslag van Mense Landlust in één van de Transalpers van vorig jaar er maar eens op terug.

Gewoon snel naar Zuid Duitsland 'uber die Autobahn' om tijd en afstand te sparen, en vandaar helemaal binnendoor: Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië, Montenegro, Macedonië, Griekenland, Turkije. In Turkije zijn we naar het zuiden gereden (Assos, Behramkale). Erg mooi, erg vriendelijke mensen en bovendien: erg betaalbaar. In voormalig Yougoslavië viel op hoe makelijk je met Euries kunt betalen.

En Montenegro... Wat een ONGELOOFLIJK mooi land!

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor Montenegro en dan naar Albanië.

Voor de terugweg hebben we gekozen voor Bulgarije, dan via de Zwarte Zee kust naar Roemenië. Dan Hongarije, Slovakije en via Tjechië terug naar Duitsland.

Dan de andere kant op... Rondje Oostzee. De Baltische staten, Scandinavië... Scandinavië klinkt duur, maar in de praktijk is er maar één duur land in heel Europa... Nederland.

Suc6 met het bepalen van de keuze. We hebben inmiddels ontdekt dat 'binnendoor' rijden vaak een extra overnachting kost, maar dat dezelfde afstand over de snelweg véél meer kost. En ook in de geijkte motorlanden valt vaak nog genoeg te ontdekken...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 01:25 #6 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic vakantie, maar waarheen....
Wij gaan in juni met nog een stel naar Noorwegen met de noordkaap bereiken als doel, langs de kust naar boven, de fjorden lijken me prachtig, de natuur, wild kamperen maar ook houten hutten huren, een overnachting in een vuurtoren staat ook op ons programma.
Iets voor jullie?

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 08:04 #7 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vakantie, maar waarheen....
Tja, Scandinavie staat niet echt bekend als 'goedkoop', plus dat het ook een pesteind is natuurlijk ;-) Zeker naar de Noordkaap.

Turkije staat zeker op m'n verlanglijst, lijkt me geweldig! Toch maar eens zoeken in oude Transalpers....

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 08:46 #8 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic vakantie, maar waarheen....
Afgelopen voorjaar via Zweden naar Noorwegen gereden (Sognefjord) en via Denemarken terug. 6 Dagen, 5000km, ca 600 pleuro (omgerekend, geen euro's daar!) in totaal. Erg mooie natuur gezien en de kosten vielen dus ook wel mee :) . Het wordt pas echt duur als je in hotels gaat overnachten en in restaurants gaat eten, be warned!
O ja, veerponten van/naar Noorwegen en Zweden kunnen ook flink duur zijn (dus het is handig om van tevoren ff op te zoeken waar je goedkoop kan oversteken!).
Ik ga i.i.g. zeker nog een keer terug (maar dan langer en meer offroad).

Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 09:11 #9 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic vakantie, maar waarheen....

Tja, Scandinavie staat niet echt bekend als 'goedkoop', plus dat het ook een pesteind is natuurlijk ;-) Zeker naar de Noordkaap.

Turkije staat zeker op m'n verlanglijst, lijkt me geweldig! Toch maar eens zoeken in oude Transalpers....


Zoals ook door Pakfiets aangegeven is Scandinavië niet duur. Overnachten in eigen tent (of met een paar man in een Stuga of Hytter) is gewoon spotgoedkoop. En... Uit eten kan best. Kies een buffet restaurant; de kwaliteit is meer dan uitstekend (zeker geen 'MacVet'!) en de koffie wordt in de meeste gevallen onbeperkt bijgeschonken.

Afstand? Turkije is echt veel verder hoor! Je rijdt in één dag haar de kop van Denemarken voor de oversteek naar Noorwegen. Is dus niet echt veel verder weg dan b.v. de alpenlanden...

De meest plezierige oversteek vind ik van Frederikshaven naar Göteburg in Zweden.
Colorline heeft over het algemeen hele gunstige tarieven voor de overtocht. Zoveel te langzamer de ferry vaart, zoveel te goedkoper is 'ie...  ;)

Je kunt tegenwoordig de brug nemen, maar het stuk van Malmö tot aan de Noorse grens is zooooo enorm saai en zooo enorm om!

Ontbijten in Scandinavië doe je gewoon onroute, bij de lokale Coöperatieve boeren supermarkt. Voor een appel en een ei, en d'r dan ook nog koffie bij!

Tippie... de Wilderness route die door Noorwegen loopt, van Kongsvinger tot voorbij de oude koningstad Trondheim; min of meer langs de grens met Zweden. Noorwegen zoals je normaal gesproken nooit ziet... En dan terug langs de Fjorden (Weg Nr. 13 is echt een aanrader!)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 10:27 #10 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vakantie, maar waarheen....
kijk, nu beginnen de verhalen los te komen.
Wellicht leuk om ook prijzen van overtochten en afstanden te posten? (niet alleen voor mij, maar ook voor het nageslacht)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 10:59 #11 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic vakantie, maar waarheen....
Hoi Daan,

Wij gaan eind juni ook 3 weken in Noorwegen rondtoeren.
Ook wij hebben een klein budget en gaan om die reden zoveel mogelijk wildkamperen.
De overtocht is het duurst van de trip, deze koste ons 370,- voor 2 personen en 2 motoren van Hirthals (Denemarken) naar Kristiansand (Noorwegen)
Dit is de snelle boot van Fjordline, die doet er 2,5 uur over, zeeziekte gegarandeerd.  ;)

Groet Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 18:01 #12 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vakantie, maar waarheen....
Dat klinkt ook wel goed! Ik heb veel collega's in Denemarken, dus dan kan ik ook de trailer nog veilig stallen daarzo....

Dus nu op de lijst: Turkije, Tunesie, Noorwegen! ;-) haha
Op zich trekt het me wel enorm, bedankt voor het posten van Specs!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 20:21 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic vakantie, maar waarheen....
Hey Daan,

Voor mij persoonlijk zou de volgorde nu staan: Tunesie, Turkije, Noorwegen. Ik hou nou eenmaal van warme woestijnlandjes...

Turkije is echt wel ubermooi en zo ontzettend divers! Maar inderdaad overland toch verrassend ver weg, zoals Two Plugs zegt, en onnoemelijk groot! Een rondje IN Turkije komt op zomaar 5000km. Maar vooral (Zuid-)Oost Turkije is een must! (Maar das nog veel verder weg).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 21:49 #14 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vakantie, maar waarheen....
Tja, woestijn is me in Marokko ook enorm goed bevallen. Ook qua cultuur en 'rarigheid'.
Scheelt ook dat je met allroadbanden in de woestijn nog redelijk ver komt (het echte zand niet, maar de rest wel), en in de modder ben je de sjaak met je AT met 15kg aan opties/rekken/beugels en 35 kg bagage.....
Maar de natuur van Noorwegen lijkt me ook prachtig!
Misschien met een (transalp-)clubje een vrachtwagen naar Turkije laten rijden?  8)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 21:58 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic vakantie, maar waarheen....

kijk, nu beginnen de verhalen los te komen.
Wellicht leuk om ook prijzen van overtochten en afstanden te posten? (niet alleen voor mij, maar ook voor het nageslacht)


Retourtje Kiel-oslo met 4 pers en 4 motoren, binnenhut (=geenzeezicht)  €800.= met de colorline. Wel geboekt eind januari, wordt nl steeds duurder naarmate het seizoen 'dichterbij' komt!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2010 09:38 #16 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic vakantie, maar waarheen....

Tja, woestijn is me in Marokko ook enorm goed bevallen. Ook qua cultuur en 'rarigheid'.
Scheelt ook dat je met allroadbanden in de woestijn nog redelijk ver komt (het echte zand niet, maar de rest wel), en in de modder ben je de sjaak met je AT met 15kg aan opties/rekken/beugels en 35 kg bagage.....
Maar de natuur van Noorwegen lijkt me ook prachtig!
Misschien met een (transalp-)clubje een vrachtwagen naar Turkije laten rijden?  8)


Als tijdbesparing kun je ook een autotrein nemen. B.v. van Dortmund naar München en vervolgens Insbrück naar Istanbul.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2010 10:47 #17 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vakantie, maar waarheen....
specs en link? ;-) wel relaxed idee natuurlijk....

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2010 11:15 #18 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic vakantie, maar waarheen....

Hey Daan,

Voor mij persoonlijk zou de volgorde nu staan: Tunesie, Turkije, Noorwegen. Ik hou nou eenmaal van warme woestijnlandjes...

Turkije is echt wel ubermooi en zo ontzettend divers! Maar inderdaad overland toch verrassend ver weg, zoals Two Plugs zegt, en onnoemelijk groot! Een rondje IN Turkije komt op zomaar 5000km. Maar vooral (Zuid-)Oost Turkije is een must! (Maar das nog veel verder weg).


Als je een jaartje geduld hebt, Ride-on gaat volgend jaar een Mediterraanse rit maken. D.w.z. een rondje middellandse zee. Waarschijnlijk starten in Marokko om vervolgens via Algerije, lybië .............. weer uit te komen in bv Italie.

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2010 12:05 #19 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vakantie, maar waarheen....
jaartje later heb ik nog veel grotere plannen! ;-)

Maaruh, georganiseerd is me te duur en te druk, en niet vrij genoeg.
'k bedoel: een rondje Marokko met Arjan Brouwer kost 2000 ofzo, zelf doe je 't voor 750 ALL IN! En het is allemaal supergemakkelijk en -veilig!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2010 16:16 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic vakantie, maar waarheen....

'k bedoel: een rondje Marokko met Arjan Brouwer kost 2000 ofzo, zelf doe je 't voor 750 ALL IN! En het is allemaal supergemakkelijk en -veilig!


Supermakkelijk en -veilig?? Nou nee hoor. Dan ben jij nog niet met 54*C in het fesj-fesj tussen Merzouga en M'hamid aan de gang geweest! Als je op dat soort plekken op km. 150 een zware valpartij hebt ben je als groep nog niet jarig kan ik je vertellen.. Ok, Die gasten rijden alleen maar de 'do-able' tracks omdat iedereen met zn eigen 950 Adventure daarheen wil.

Bovendien kost de heen- en terugreis naar zuid-spanje met brandstof en tol alleen al 750,-. Wij deelden dat nog met zn drieen en leefden in het stof. Geen greintje luxe. Drie weken uit en thuis met brandstof, eten en kamperen kost je minimaal 13 tot 1500 euro.

Of je moet me iets nieuws leren.. ;)

(Hadden we in Nederland maar wat fesj-fesj... :P)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden