Benzinetank aanpassingen

13 jan 2011 14:07 - 17 jan 2011 13:57 #1 door robgoesdakar
Benzinetank aanpassingen werd gestart door robgoesdakar
Binnen staan mag ie al lang niet meer.... Z'n eerste ritjes zijn geweest.

En ik moet hard rijden, want met die kleine tank zal ik minimaal 3x (mogelijk zelfs 4x) zo vaak moeten stoppen om te tanken :D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2011 16:11 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzinetank aanpassingen
Wanneer komt er een rally kit op dan?  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2011 20:19 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Benzinetank aanpassingen
Niet nodig, Helder Rodriguez stond van de week in Chili droog en kreeg wat van een ander in zijn Camelbak! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2011 20:30 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Benzinetank aanpassingen
:D
ben nog een beetje aan het rondzoeken voor wat moois.
Ik wacht nog tot Boano terug is uit de dakar. Heb wat vragen over hun spullen. Zit er met name mee dat hun tanks aluminium zijn, en met mijn 'valpercentage' heb ik liever kunstof ;)

Of de camelbag vol met benzine..., heb ik 3 liter extra bij me :D
2 camelbag's is eigenlijk al voldoen om de actiradius op te schroeven naar bijna 200 km..... (verwacht ik..., heb verbruik nog niet echt in kaart kunnen brengen)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2011 23:33 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzinetank aanpassingen
Ik weet nu al dat ik zou vergeten welk slangetje water was en welke benzine  ;D

Dan moet je die knakkers eens aanschrijven die voor Aprilia en bmw (?) de tanks gemaakt hebben? Ben even de naam kwijt maar zijn ook nederlanders geloof ik. Mja zal ook wel wat kosten  :-X

Zelfbouw!  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2011 18:46 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Benzinetank aanpassingen
Ja dat zijn die knullen uit de OER 09 ook. Weet je nog dat die 2 in Roemenie, waar we in die punt-hutjes sliepen, door zo'n riviertje heen mekaar gek zaten te maken? Ene had een Aprilia RXV 450. Hij was van de week bij Dakar op tv om er over uit te leggen dat ze die maken nu. Is een achtertankset en die vervangt het hele subframe. Heftig mooi hoor.

Hoe heet die gast ook alweer? Na ja, via de site van FV kom je er wel achter, want die rijd ermee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2011 19:28 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzinetank aanpassingen
BEHEGO (via Appie topic op ARM). Staan allemaal plaatjes van enzo, mooi om te zien hoe ze dat maken.

De polyester boer heeft mij gezegd dat glasvezel niet zal breken bij vallen maar dat geloof ik niet. Volgens mij beuk je er bij een stevige klapper gewoon een gat in. Hij had een stuk liggen in de zaak dat wel knoertenhard was maar toch...
Composiet kan misschien wel werken? Ze hebben schuim te koop waar je dan je mal van maakt,  gewoon schuren en schaven tot je de vorm goed hebt. Wel iets kleiner houden dan de uiteindelijke tank natuurlijk.
Dan plak je er je weefsel omheen en gooi je er aceton in. Het schuim lost op en je hebt een naadloze tank.

En om dan helemaal zeker te zijn maak je er twee losse tanks van, hoe groot is nu de kans dat je twee tanks in een klapper stuk rijd?
:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2011 20:57 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Benzinetank aanpassingen
Zoiets zat ik ook al te bedenken.
In eerste instantie van polyester. (Dat is eventueel onderweg nog makkelijk te repareren)
Maar dat composiet is misschien beter. Overigens lost piepschuim en zo ook op....

Moet je verder nog kijken naar de pijpjes en tankdop.....

En die gasten van de OER zijn Ewoud en Jos. (Jos was op TV)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2011 21:37 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzinetank aanpassingen
Jos van Bergenhenegouw  :angel:

Ja dat schuim is een soort van piepschuim maar dan mooi fijn en in blokken te koop. Maar pur of isolatie blokken zal vast ook werken.

Ik zat te denken aan schroefbussen draaien uit aluminium met een plaatje eraan. Die kun je dan tussen de lagen glasvezel meeplakken. Beetje zoals dakdoorvoeren ook een plaat hebben die je inplakt. Vergroot het dichtingsopppervlak.
Eventueel een laag aluminium gaas erin verwerken om te voorkomen dat er stukken uit de tank slaan (een scheur lijkt me makkelijker fiksen dan een gapend gat).

Ik wilde een achtertank maken voor de Alp en dan het luchtfilter omhoog verplaatsen zoals bij de Twins. Mijn redenering was dat de tank dan voor een groot deel tussen het subframe en onder het zadel komt waardoor het misschien zelfs mogelijk is maar een minimaal oppervlak buiten de motor te laten steken (op de plek van de achterkappen zegmaar). Dan zit de boel beschermd bij een valpartij. Uiteindelijk het idee laten varen maar bij zon enduro fiets zul je weinig plek hebben om de tank weg te kunnen stoppen.


Gewoon proberen dnek ik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2011 18:36 #10 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Benzinetank aanpassingen
Mijn voortanks op de 690 zijn van epoxy/glazvezel , en dan gesealt met een goedje van binnen zodat de benzine er niet doorheen naarbuiten trekt , zodat de verf er weer afvalt .
Paar aardige valletjes gehad op de stenen tijdens de Transanatolia , maar alleen krassen niks echt kapot .
Nu een paar aramide/carbon beschermplaten op de hoekken gemaakt die altijd de klappen krijgt , zodat ik voortaan alleen de beschermplaten hoef te vervangen inplaats van de hele tank te spuiten/strakmaken .

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2011 18:44 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Benzinetank aanpassingen
Ik geloof dat de grap van achtertanks is om de balans in de motor niet te verliezen. Je kunt wel 45 liter achter je balhoofd plakken, maar dan wordt-ie erg kopzwaar.

Op mn XR zet ik 16 voor en en 9 achter. Met 25 liter kan ik 200 zeer zware of ruim 300 mixte kms rijden. Maar goed, dat is dan toegespitst op woestijn, word verder geen rallybeest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2011 18:56 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzinetank aanpassingen
Ik wilde inderdaad een betere gewichtsverhouding krijgen. Maargoed heb dat idee toen laten vallen.

Maar als ik dat van Olaf hoor misschien als ik een andere heb toch eens wat experimenteren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2011 21:09 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Benzinetank aanpassingen
Ja maja, Olaf heeft die tanks ook niet zelf gemaakt toch?

Bovendien, in die vezel-achtigen vallen niet zomaar gaten in hoor. Kan wel dat het een 'moes' plek krijgt. Maar die kun je ter plekke (als je het bij je hebt) weer vol laten zuigen met epoxy.

Vooral de gewoven vezeldoeken zijn enorm sterk. Het aantal lagen bepaald uiteindelijk hóe sterk. Aramide vezel heeft een hele hoge slagsterkte, maar daar betaal je dan ook wel voor..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2011 11:18 #14 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Benzinetank aanpassingen
Nope heb ik gewoon gekocht , veel te tijdrovend klusje zeker met de complexe vorm in geval van de 690 .
En een plaatje van mijn protectie schild voor tank , binnekant aramide , buitenkant carbon voor de mooi , beetje stoffig geworden  :-[

AT en KTM Adv 990R
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2011 11:24 #15 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Benzinetank aanpassingen
en de carbon hitteschildjes ,scheelt ook weer en 400gram 8) met de originele rvs schildjes .

AT en KTM Adv 990R
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2011 12:18 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzinetank aanpassingen
Ja ik heb tot nu toe alles gemaakt met die gewoven glasvezel. Verbaasde me hoe stug drie lagen van dat spul is (en toch erg lichtgewicht).

Maar das dan duidelijk, dat ga ik eens proberen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2011 18:55 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Benzinetank aanpassingen
Pim, vraag even na hoe dat zit met het ademen van brandstof, zoals Olaf zei. Staat me ook iets van bij dat je brandstof bestendige epoxy ervoor moet hebben of zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2011 21:08 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzinetank aanpassingen
Laatste keer dat ik bij de polyester knakker was zei hij inderdaad dat je naderhand een coating moet aanbrengen aan de binnenzijde van je glasvezel tank.
Goedje in je tank kiepen en rondjes draaien tot alles onder zit geloof ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2011 22:19 #19 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Benzinetank aanpassingen
Inderdaad er moet een sealer in anders valt je verf sticker etc vanzelf er weer af .
Doe je gewoon nadat tank klaar is met boven beschreven procedure , draaien rollen schudden etc .

Grt Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2011 22:20 #20 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Benzinetank aanpassingen
Ach een 'blank polyester' fiets is natuurlijk ook iets speciaals ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden