Transalp: alleen op reis

18 aug 2011 00:43 #1 door a2i2
Transalp: alleen op reis werd gestart door a2i2
Hoi,

Ik rij een Transalp 600cc '99. Heb altijd binnen de stad gereden, woon-werkverkeer. Ben nu van plan om helemaal alleen een 'verre' reis te maken, bijvoorbeeld naar Parijs of Madrid.

Wat is jouw ervaring als het gaat om alleen reizen? Waar overnacht je (en de motor)? Hoe zit het met het algemene veiligheid? Ondanks dat ik hoor dat een transalp vrij betrouwbaar is, wat doe je als je 'in the middle of nowhere' opeens pech krijgt, of een lekke band (en geen gereedschap)?

ben benieuwd :)

groetjes,
a2i2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2011 01:37 #2 door Thinkfuture
Beantwoord door Thinkfuture in topic Transalp: alleen op reis
Maak je niet teveel zorgen, daar zou ik mee willen beginnen.

Verder... Check je motor voorafgaand aan je trip. Als je nooit problemen hebt dan mag je verwachten dat dat hoogstwaarschijnlijk ook niet het geval is op reis. Je bent bovendien in de 'bewoonde wereld' tijdens je 'verre reis' dus hulp is relatief snel gevonden.
Als je je lekker voelt om op de 'bonnefooi' dan is dat prima te doen door op tijd te beginnen met om je heen te kijken of je een pension, zimmer frei, hotel of camping te vinden. Bij kamperen kan ik me voorstellen dat je misschien vooraf een en ander uitzoekt. Voor het overige kom je meestal wel wat tegen voor een redelijke prijs..

Neem het telefoonnummer van je dealer mee (of van iemand anders die je eventueel op afstand kan helpen met technische vragen bij pech)

Belangrijkste: zorg dat je je veilig voelt. Dan kan door goed verzekerd te zijn, of door je creditcard/bankpas mee te nemen met genoeg ruimte om evt. een tegenslag op te vangen. Maar ga er vanuit dat er eigenlijk geen tegenslag komt. Dan reis je tenminste relaxed, en dat is wel het meest belangrijke.

Bedenk je dat je 'angst' om pech te krijgen vergelijkbaar is als je in nederland een rondje gaat rijden en 200 km van je huis verwijderd bent in een regio die je niet kent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2011 08:01 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Transalp: alleen op reis
ga voor de eerste keer gewoon niet alleen... dat geeft misschien wel het meeste vertrouwen

voor al die andere zaken,  geen zorgen maken en geniet ervan wat op je pad komt

overnachten kunje met de tent of duik een pension, bed en breakfast etc in

en regel dit altijd ruim van te voren zodat je s ávond niet moet gaan zoeken
maw plan min een avond vooruit

schilt een hoop



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2011 08:42 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Transalp: alleen op reis
Parijs of Madrid maakt nogal verschil in afstand, dus zorg ervoor dat je banden de afstand die wilt gaan rijden nog aan kunnen, overigens hebben ze in Frankrijk en Spanje ook motorzaken, en de taal hoef je niet te kennen, als je naar je kale achterband wijst snappen ze wel wat de bedoeling is. Kamperen geeft je wel het meeste gevoel van vrijheid, en je hebt op een camping wat sneller contact met anderen, en je staat vaak in de natuur, hotels is wat vaker in stedelijke omgeving waar je dan weer wat meer kans hebt dat je motor wordt gestolen. En zorg ervoor dat ingeval van dikke pech je motor en jij weer thuis komen dmv lidmaatschap wegenwacht of KNMV eurohulpbrief, oid. Maar kun je geen reismaatje vinden? Dat is toch wel leuker hoor, ik ben eens alleen naar de Noordkaap gereden, en dan kom je zoveel moois tegen maar je kan het niet delen, en dat bederft de pret enigzins.  En zeker als je dit voor het eerst gaat doen lijkt me het prettiger dat je het een beetje van je af kan praten onderweg.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2011 09:20 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Transalp: alleen op reis
Hoi,

Mijn allereerste motorreis was alleen. Zonder al te veel voorbereidingen. Tentje achterop, en af en toe een goedkoop bed & breakfastje. Gaat gewoon prima. Zorg wel dat je een doel hebt (voor mij was het doel van mijn eerste motorvakantie het ITT (Int Transalp treffen) in Champagnole, Franse Jura in 1996). Het is één van mijn allermooiste motorvakanties geweest ooit.

Gewoon doen. Laat je verrassen. En laat de REIS het DOEL zijn, niet de bestemming. En laat je vooral niet bang maken over alles wat 'kan' gebeuren. Wat je denkt, roep je over jezelf af...

Die eerste keer had ik overigens ook veel te veel spullen mee, tot aan reserve onderdelen aan toe... bleek absoluut niet nodig.

Daarna ben ik ook alleen op pad geweest met de Varadero (2000); van Wenen naar de Franse Ardeche, vanaf hier naar Monaco en via St Tropez via de Franse Alpen weer terug naar het Noorden. Fantastische tijd gehad.

Heb ook veel in gezelschap gereisd en reis ook nog veel. Dat is ook best leuk (vooral ook gezellig). Maar de leuke ontmoetingen, de dingen die je meemaakt, de vrijheid die je hebt als je alleen reist, zijn echt onbetaalbaar!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2011 12:23 #6 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Transalp: alleen op reis
ik sluit me helemaal bij Bernard aan, voor mij is back to basics alleen op de motor op vakantie mijn ultieme vrijheid, en inderdaad reis! En laat je niet verleiden om enkel van A naar B te rijden. En als je alleen bent is er altijd wel onderdak en anders klein tentje mee en vooraf laat je slechts de motor een keer goed nakijken en pin je een hoop papier bij de bank en gaan! Niet je onderdak van te voren bespreken, dat belemmert je alleen maar. En ga vooral naar Madrid, via Parijs! Leef je uit! Niet bang zijn voor pech, met tienduizenden kilometers door Europa heb ik nog nooit pech gehad met de Honda's. Veel plezier!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2011 20:59 #7 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Transalp: alleen op reis
Ik heb ondertussen ook al wat solo reis km's gedaan.
In Juni Corsica en Sardinie gedaan ,enige dat gepland was waren de ferry tickets en zelfs dat is niet echt nodig (als je veel tijd hebt).
Er zijn voor en nadelen aan solotrips.
Groot voordeel vind ik vooral dat je met niets of niemand rekening moet houden ,is het ergens goed blijf je ,staat het je niet aan,gas geven. Gaan eten of zelf koken ,jij beslist. Kamperen of hoteletje ,hetzelfde.

Nadelen ,als er problemen zijn ,tja ...moet je ze ook zelf oplossen. Minder leuk vind ik bv dat je soms de beladen motor ergens moet achterlaten ,tankstation ,winkel ,iets gaan bezichtigen enz. Op zo'n momenten is gezelschap wel handiger. Daarom zorg ik ervoor dat al m'n bagage achter slot zit in de koffers en bagagetas achter me in een (zelf gemaakt) Pacsafe net.

Campings zoek ik onderweg wel ,heb campings in heel Europa in m'n gps staan en onderweg word er je er ook gemakkelijk attent op gemaakt via reclame of wegwijzers.

Creditkaart zeker meenemen ,kan je altijd en overal tanken.

Ik neem een basis aan gereedschap en onderhoud mee (ketting smeren hoort daar zeker bij) maar niet teveel.
Bijstandverzekering zou ik nemen ,zeker als je solo reist.

En zoals hierboven al gezegd is ,mensen kom je overal tegen ,solo maak je zelfs veel gemakkelijker contact dan in groep of als koppel.

En verder ,hou je niet strikt aan een planning ,ik weet s'morgens ongeveer waar ik s'avonds wil zijn maar blijf zeer open voor alternatieven onderweg. Op deze manier kom je soms op de mooiste plaatsen en/of ontmoet je de leukste mensen!.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2011 23:51 #8 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Transalp: alleen op reis
Vroeger veel alleen gereisd op de duim met rugtas en ook nu op de motor reis ik doogaans alleen. Half september heb ik weer een week geblokt in mijn agenda om alleen te gaan rijden. Belangrijkste onderdelen: paspoort, geld, slaapzak en lichtgewicht tentje.

Plan vooral niets. Rij naar leuke plekjes, zet je brommert op de jiffy en blijf er een paar minuten bij staan of zitten. Binnen 5 minuten wordt je aangesproken (je valt toch wel op met bepakking en NL kentekenplaat). Het leukste van alleen reizen vindt ik het gemak waarmee je contact legt met allerlei bijzondere, leuk en astvrije mensen. Voor je het weet wordt je uitgenodigd voor een biertje bij de tent en sta je gratis met je tentje bij een leuk jong stel of groep jeugd op de camping of lig je op je matje in de voortent. Bij oudere aardige lui moet je wel zijn voorbereid op een grote dosis: 'toen wij jong waren.......'.

Ik heb erg veel zin in mijn aanstaande trip in september!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 00:04 #9 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic Transalp: alleen op reis
Bedankt voor de reacties.

Als ik met de auto reis, dan reis ik het liefst alleen omdat je dan meer vrijheid hebt. Maar alleen reizen met de motor moet ik nog uitproberen. Volgens mij moet ik me dan aansluiten bij xrvtuur als hij zegt dat als je alleen reist, je de mooie dingen met niemand kan delen. Misschien plan ik een reisje met mijn broer. Hij moet binnenkort zijn rijexamen nog nemen.

Aan de andere kant, voor alles geldt een eerste keer. Door het alleen reizen bouwt met ook veel ervaring op, vooral als het gaat om zelfstandigheid.

Ik heb nu nog een transalp 600cc '99, maar ik heb een oogje op een varadero. Ik weet dat je met een transalp overal mee kunt, maar met een varadero rijd je veel comfortabeler, klopt dat? Als ik met mijn transalp constant 120 km/u rijdt, dan krijg ik het gevoel alsof ik die teveel motorisch belast. Het kan niet waar zijn, maar dat gevoel krijg ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 07:33 #10 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic Transalp: alleen op reis
Mijn eerste motorreis was naar spanje met een transalp 600. Ik ging op pad: met een half jaar motorervaring, een blikje olie, en een spuitbus kettingsmeersel. geen centje last.

Gewoon doen!!!
ANWB of KNMV lidmaatschapspas mee. en je komt altijd thuis. (als je alp dat al niet doet.)


fijne vakantie!

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 07:53 #11 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Transalp: alleen op reis

Bedankt voor de reacties.

Als ik met de auto reis, dan reis ik het liefst alleen omdat je dan meer vrijheid hebt. Maar alleen reizen met de motor moet ik nog uitproberen. Volgens mij moet ik me dan aansluiten bij xrvtuur als hij zegt dat als je alleen reist, je de mooie dingen met niemand kan delen. Misschien plan ik een reisje met mijn broer. Hij moet binnenkort zijn rijexamen nog nemen.

Aan de andere kant, voor alles geldt een eerste keer. Door het alleen reizen bouwt met ook veel ervaring op, vooral als het gaat om zelfstandigheid.

Ik heb nu nog een transalp 600cc '99, maar ik heb een oogje op een varadero. Ik weet dat je met een transalp overal mee kunt, maar met een varadero rijd je veel comfortabeler, klopt dat? Als ik met mijn transalp constant 120 km/u rijdt, dan krijg ik het gevoel alsof ik die teveel motorisch belast. Het kan niet waar zijn, maar dat gevoel krijg ik.


Ben met de Alp kris-kras door heel Europa gereden, van Zuid Frankrijk tot aan de Noordkaap. Eigenlijk nooit het 'gemis' aan vermogen ervaren, de Alp 600 (heb d'r 3 gehad) altijd als een fijne, betrouwbare reispartner ervaren. Zelfs op de Duitse Autobaan.

Ben na 110.000 Alp kilometers toch op de Dero overgestapt (als een der eersten binnen de Transalpclub). Die Dero is eigenlijk gewoon een XXL Transalp, een 'Grand Transalp'. De meeste Derorijders in dit topicje komen allemaal van de Alp en zullen dat beamen.

Vooral als je lange reizen wilt plannen, doet de Dero het nét ff een stukje comfortabeler, nét ff een stukje makkelijker. Ik zou overigens anno 2011 wél kijken naar een injectiedero (dus na 2003). Die zijn gewoon erg zuinig waar de carburatiedero gewoon (vooral op de snelweg) erg veel dorst heeft. Inmiddels ook al weer bezig met mijn 3e Dero, die ook al weer 86.000 km op de klok heeft. Dus dat zegt genoeg...


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 09:16 #12 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Transalp: alleen op reis
op mijn oude trouwe alpje(die ik pas geleden heb weggedaan) ben ik in 15 landen geweest. nog nooit problemen ondervonden. het begint in de basis met onderhoud en verder denken. op tijd onderhoud plegen is een must, ga je lange reizen maken moet je even nadenken of je het kan doen met de huidige kettingset, banden etc. vertrouw je het niet, gelijk vernieuwen. neem onderhouds middelen mee. ik zelf had op de alp een osco zitten die ik vol deed en dat was goed voor 3000km  kettingonderhoud (zonder regen rijden) wat klein materiaal bv een paar binnen kabeltjes, tonnetjes en ander klein grut, voor het geval als er een kabel stuk gaat. ducktape is ook een aanrader. en een oude binnenband, ringetjes van afgeknipt en aan elkaar geknoopt doet wonderen als je een stuk elastisch materiaal nodig hebt om iets vast te zetten. dit alpje heeft mij bijna 200.000km ver gebracht.

inmiddels heb ik een varadero en op de zelfde manier rij ik rond. een 2 maanden geleden nog een rondje om zwitserland gedaan, gewoon omdat ik zin had om een stukje te rijden. overnachten kan met B&B, kamperen, F1 of etap en motorvriendelijk hotels. ik reserveer nooit iets en bedenk dat ik meestal rond een uur of 6 honger krijg en dus moet eten en een slaapplaats moet zoeken.

succes en vergeet vooral niet te genieten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 12:43 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Transalp: alleen op reis
Hey Danny, tegenwoordig kun je heel aardig een gebruikte Varadero kopen die dan net zoveel kost als een Transalp. En waarom zou iemand een Pan willen kopen als hij een Varadero wil hebben, jij koopt toch ook geen Yamaha wr450 als je een Alp wilt hebben?? Dus hou eens een keer op met je eeuwige gezeik!

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 13:01 #14 door Rob
Beantwoord door Rob in topic Transalp: alleen op reis
Lekker gaan !
Alleen / in gezelschap, TA / Varadero ... alles heeft z'n voor's en tegen's en die leer je allen maar kennen door ze te ervaren  ;)
Mijn tip: indien mogelijk snelwegen zoveel mogelijk mijden..
Geniet!

Alias raceneus..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 14:19 #15 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Transalp: alleen op reis

Hey Danny, tegenwoordig kun je heel aardig een gebruikte Varadero kopen die dan net zoveel kost als een Transalp.

  ;D

Neeeeee... staat er straks een paarse Dero met de naam 'Kelly', 'Purdy' of 'Snuffy' bij de lunchlocatie van het NTT. Iedereen is er bij gebaat dat Danny gewoon smoorverliefd is en blijft op de Alp en het genot van de Dero aan zich voorbij laat gaan! Laat ons maar lekker op onze Pan Dero rijden en dan bij voorkeur niet allrood.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2011 01:44 #16 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic Transalp: alleen op reis
Waar bijna niemand aan gewend is op een lange reis zijn de vele uren achter elkaar rijden. Ik heb verschillende mensen gesproken die meerdere malen op een lange reis zijn gevallen (terwijl ze dat in Nederland nooit is overkomen) doordat ze teveel uren achter elkaar rijden. Motorrijden is ook hard werken.

Het voordeel van alleen rijden vindt ik dat ik kan stoppen waneer ik maar wil. Soms rijd ik 2 1/2 uur en baal dat ik moet tanken een ander keer rijd ik pas 15 minuten en ik stop al voor een bakkie koffie. net hoe ik me voel.

Geniet van je mooie reis en misschien heb je iets aan de tips op www.luiemotorfiets.nl

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2011 02:51 #17 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic Transalp: alleen op reis

Soms rijd ik 2 1/2 uur en baal dat ik moet tanken een ander keer rijd ik pas 15 minuten en ik stop al voor een bakkie koffie. net hoe ik me voel.

Geniet van je mooie reis en misschien heb je iets aan de tips op www.luiemotorfiets.nl


Goed punt.

Als het om veiligheid gaat, zeggen ze dat als je met de auto rijdt, dat je om de 2 uur constant rijden een pauze neemt. hoe zit het dan als je op de motor rijdt?

Handige site trouwens...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2011 12:39 #18 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Transalp: alleen op reis

Als het om veiligheid gaat, zeggen ze dat als je met de auto rijdt, dat je om de 2 uur constant rijden een pauze neemt. hoe zit het dan als je op de motor rijdt?


Luister naar je lichaam en wordt niet overmoedig! Als je merkt dat je aandacht verslapt (kleine foutjes), wordt het tijd om te pauzeren of een slaappplaats te zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2011 21:17 #19 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Transalp: alleen op reis
Inderdaad ,motorrijden is soms hard werken ,je gebruikt immers heel je lichaam ,zeker op snelwegen is minstens dubbel zo zwaar dan in je autostoel waar je in principe enkel je één voet en één hand gebruikt.
Op de snelweg is het soms vechten tegen elementen ,de normale rijwind (hoeveel of hoe hard hangt van verschillende factoren af) maar evengoed tegen zijwinden ,al dan niet natuurlijke of van het verkeer om je heen. Nog niet gesproken van regen ,koude ,hitte enz.

Ik beschouw snelwegrijden als een noodzakelijk kwaad om ergens sneller te geraken en probeer minstens een volle benzinetank leeg te rijden ,dus pakweg 300 km. Maar niet ten kostte van ...soms haal ik dat ,soms niet. Als ik vermoeid begin te worden ,krampen in armen ,nek ,schouders of zitvlak is het tijd om te stoppen. Even gaan liggen voor een half uurtje doet wonderen ,helaas is het niet zo evident als solo reiziger ,met meerderen zeker doen.

Luidop zingen helpt om geconcentreerd te blijven ,niemand hoort je immers.

M'n langste dagrit tot nu toe was van Barcelonnette naar huis ,1075km in 13u én met legale snelheden.
Ik weet nu dat het kan maar ik spreid zo'n afstanden liever over 2 dagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2011 21:45 #20 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic Transalp: alleen op reis
Hee dat ken ik, lange tocht en je begint een beetje moe te raken, effe een liedje zingen, niemand hoort je immers, totdat je van de snelweg gaat en twee meisjes die je daarvoo hadden ingehaald naast je staan bij het stoplicht en hetzelfde liedje beginnen te zingen..... ;D
Tja en dan wordt je als je geluk hebt (toe)gelachen. :P

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden