Transalp: alleen op reis

21 aug 2011 23:56 #21 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Transalp: alleen op reis
je stops niet van te voren plannen geeft je de vrijheid om naar je lichaam te luisteren. de ene keer doe je slechts 300 km op een dag de andere keer misschien wel 1200.
Als je een Varadero zoekt, hier staat een zilvergrijze van 2006 met 70.000 km op de teller in uitstekende staat die in de verkoop gaat.
Helaas heeft Honda niet de gewenste opvolger kunnen produceren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 08:50 #22 door Poike
Beantwoord door Poike in topic Transalp: alleen op reis
Alleen rijden, met twee of in groep... het kan allemaal leuk zijn, kwestie van persoonlijke voorkeur, rijderservaring, samenhorigheidsgevoel, einzelganger of...

Zelf heb ik steeds graag alleen gereden. Die volledige vrijheid om met niets of niemand rekening te moeten houden geeft me echt een apart gevoel. En het leuke is dan dat je onderweg toch wel andere motards van waar ook ter wereld ontmoet. Meestal beperken die contacten zich tot een leuke babbel met ervaringsuitwisselingen en soms wissel je ook contactgegevens uit.

Op mijn Alpentochten heb ik meermaals één dag of twee samen gereden met een motard die dezelfde weg met je deelt en dan neem je weer afscheid.
Zo ook met Ivo uit het Antwerpse in 2005. Spijtig genoeg ben ik zijn co-ordinaten verloren en heeft hij de filmpjes waar hij met zijn gele BMW in fungeert nooit gezien. In ieder geval had ik zo de kans om een leuke film te maken van onze rit door de Franse Alpen. De links staan nog wel ergens anders gepost op dit forum.




Maar het grote voordeel zoals hier reeds door andere geschreven bestaat er juist in dat je binnen die vrijheid echt alles zelf kiest. Wil je kamperen, bivakeren, in een B&B, hotel of suite logeren, je bepaalt het altijd zelf en vaak spelen toevalligheden een zeer interessante rol op je reis. Zo ben ik al in bergdorpen na een leuke avond door de lokale bergbewoners uitgenodigd om bij hen te slapen. Dat zijn verrassingen die je niet kan plannen en laat het nu juist dat zijn dat motorreizen voor mij zo boeiend maakt. Reserveren doe ik in die eenzame streken nooit. De verrassing van een leuke B&B, een klein hotelletje met 4 kamers gekoppeld aan een heerlijke tafel met bergspecialiteiten... meer moet dat toch niet zijn.

Voor mij is het wel belangrijk te kunnen reizen in landen waar ik de taal ken want anders wordt communicatie wel moeilijker.
En ook dan kan je geluk hebben. Zo hebben Martin Visser en ik na het ITT in Griekenland nog leuke dagen beleefd met een Griekse arts en zijn vrouw. Zij spraken perfect Engels en hebben ons nog enkele dagen rondgeleid in het mooie noorden van Griekenland. Ook dat zijn toevalligheden die je nooit vergeet.

Een reis met verrassingen, daar droomt toch iedereen van.  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 12:57 #23 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Transalp: alleen op reis
Wel geinig dat de meeste mensen hier de voorkeur geven aan alleen reizen boven een groep. Waarschijnlijk zijn leden van de TCN niet zulke kuddedieren. Anders reden we wel BMW  ;) .

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 15:01 #24 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Transalp: alleen op reis
Gsen rijden er zoveel rond dat je vanzelf al met een groepsreis bezig bent. Ik geef de voorkeur aan met z'n tweeen reizen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2011 19:55 #25 door midget
Beantwoord door midget in topic Transalp: alleen op reis
Ik ben dit jaar ook voor het eerst op vakantie gegaan op de motor, in mijn geval een Varadero (inderdaad zuinig met 1:20 gemiddeld tijdens de vakantie met alle koffers en twee personen)
Ik heb voor mijn eerste keer gekozen om samen met mijn zoon (17 jaar) achterop te gaan rijden. Heb 1 week van te voren een reisburo in motorreizen gevraagd of zij voor mij een rondje Normandie wilden reserveren en dat is gelukt.
Voordeel is dat je je geen zorgen over hotels hoeft te maken, ze zijn allemaal al geboekt en er is al een basisroute uitgezet die je naar eigen inzicht kan uitbreiden of gewoon volgen.
Door de korte termijn hadden we niet de beste hotels maar goed, daar slaap je tenslotte alleen maar. Qua prijs is het in ieder geval ook aantrekkelijk: 250 euro voor 6 dagen/5 overnachtingen incl. ontbijt per persoon. Ik had niet graag de route alleen willen doen, het is zeker gezellig om sommige dingen samen met iemand te delen.

Mijn tip: neem in ieder geval een goede TomTom mee.... erg belangrijk als je op zoek bent naar een benzinepomp, die zijn in het binnenland van Frankrijk soms verrekte moeilijk te vinden. Oh ja, let er op dat als je bij een onbemand tankstation in Frankrijk tankt er altijd 100 euro van je rekening wordt afgeschreven.... ik schrok me lens toen ik weer terug kwam in Nederland en er 5x 100 euro was afgeschreven terwijl ik elke keer voor 30 euro had getankt. Het wordt na een dag of 10 wel weer terug betaald maar je moet dus wel voldoende op de rekening hebben staan voor dat soort grappen.

elke zonnige dag weer hetzelfde dilemma:
.....cruisen in de MG Midget?
.....kilometers maken op de Varadero?
was het maar weer winter!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2011 16:14 #26 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Transalp: alleen op reis

Oh ja, let er op dat als je bij een onbemand tankstation in Frankrijk tankt er altijd 100 euro van je rekening wordt afgeschreven....


Echt??? ,nog nooit van gehoord en ik heb al letterlijk overal in Frankrijk getankt. Over welke soort kaart hebben we het dan ,debet of credit?.
Wel eens een keertje gebruik moeten maken van een zogenaamde "nood" pomp op de snelweg. Deze zijn te vinden op stukken snelwegen waar de benzinestations echt ver uit elkaar liggen. Handig maar je betaalt er ook extra voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2011 18:45 #27 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic Transalp: alleen op reis

Echt??? ,nog nooit van gehoord en ik heb al letterlijk overal in Frankrijk getankt. Over welke soort kaart hebben we het dan ,debet of credit?.
Wel eens een keertje gebruik moeten maken van een zogenaamde "nood" pomp op de snelweg. Deze zijn te vinden op stukken snelwegen waar de benzinestations echt ver uit elkaar liggen. Handig maar je betaalt er ook extra voor.


Bij de onbemande pompen in Frankrijk waar ik deze zomer getankt heb kon je alleen betalen met je normale bankpasje (pinnen dus) en niet met een Creditcard. Daarbij werd op een scherm vermeld dat ik tot 130 euri kon tanken. Thuisgekomen bleek er inderdaad 2x 130E  :o :o  van m'n rekening afgeschreven te zijn onder vermelding van 'Gereserveerd bedrag' terwijl ik per keer niet meer dan 60E had getankt. Na ongeveer een week werden de bedragen gecorrigeerd. ;D

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2011 19:36 #28 door midget
Beantwoord door midget in topic Transalp: alleen op reis


Bij de onbemande pompen in Frankrijk waar ik deze zomer getankt heb kon je alleen betalen met je normale bankpasje (pinnen dus) en niet met een Creditcard. Daarbij werd op een scherm vermeld dat ik tot 130 euri kon tanken. Thuisgekomen bleek er inderdaad 2x 130E  :o :o  van m'n rekening afgeschreven te zijn onder vermelding van 'Gereserveerd bedrag' terwijl ik per keer niet meer dan 60E had getankt. Na ongeveer een week werden de bedragen gecorrigeerd. ;D



yep, zelfde ervaring.... 4x getankt voor 30 euro en 4x 100 euro van mijn rekening en na 10 dagen (!!!) weer gecorrigeerd. Gewoon met normale pinpas bij onbemand station gepind. Dit stations staan vaak bij de grote supermarkten van Carrefour, U-eleven en dergelijke

elke zonnige dag weer hetzelfde dilemma:
.....cruisen in de MG Midget?
.....kilometers maken op de Varadero?
was het maar weer winter!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2011 20:02 #29 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Transalp: alleen op reis
Okay ,weer iets bijgeleerd (dus niet in paniek gaan als je bankrekening effe rood gaat) maar blijf het een vreemd gegeven vinden.

Mijn debetkaart is Bancontact/Maestro en Belgisch ,zou wij een andere regeling hebben dan Nederlandse kaarten? want ik tank meestal bij Supermarkten omdat dit gewoonlijk de goedkoopste zijn.

Ik weet wel dat als ik m'n VISA card gebruik om bv een wagen te huren ,m'n de waarborg 'reserveert" via de card maar het te betalen bedrag gaat er pas af bij de eindbetaling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2011 21:08 #30 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Transalp: alleen op reis
Volgens mij heeft dit te maken met de zekerheidsstelling van een debetcard in het buitenland. De creditcard maatschappijen garanderen de betaling aan de leverancier. Bij een debetcard (bankpas) bestaat deze zekerheid niet en wordt op voorhand een bedrag afgeschreven. In eigen land wordt het definitieve bedrag afgeschreven, bij tanken in het buitenland wordt dit verrekend met het vooraf afgeschreven bedrag. Waarom dat is weet ik niet, mogelijk hebben ze in eigen land een openstaande verbinding met de bank en vanuit het buitenland niet?

Bij sommige pompen verschijnt in het scherm de tekst 'U kunt maximaal € 100,00 tanken'. Daar ben ik wel eens flink van geschrokken, denkend dat het mijn banksaldo was en mijn rekening dus geplunderd was.

Deze manier van betalen en verrekenen is één van de redenen waarom ik in het buitenland altijd met creditcard tank. Daar heb je dat probleem niet mee. Inmiddels moet je in de meeste landen wel een pincode intoetsen bij gebruik van creditcard. Dat wist ik ook niet tot in Frankrijk mijn creditcard ineens niet werd geaccepteerd omdat ik geen idee had wat mijn pincode was.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2011 12:17 #31 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Transalp: alleen op reis
Ik heb in zwitserland hetzelfde gehad, ik kon niet tanken terwijl er nog 200 euro op mijn rekening stond.

Afhalen (en vervolgens cash betalen) ging wel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden