Mijn eerste trip naar Frankrijk

23 mrt 2012 21:37 - 23 mrt 2012 22:00 #1 door Cas
Mijn eerste trip naar Frankrijk werd gestart door Cas
Bijlage:
Bijlage:
Uploaded with ImageShack.us

Vorige week donderdag de stoute schoenen aangetrokken en vanuit Roosendaal via Antwerpen en Brussel naar Semur en Auxois in Bourgondie gereden met de Varadero. Enkele tientallen km voorbij Brussel de autosnelweg verlaten en via Gembloux de route national gereden. 9.5 uur gereden op de heenweg (grote drukte bij Antwerpen en Brussel) en zaterdag op de terugreis 8 uur. Het was een afstand van 550 km en mijn gemiddelde snelheid was 68 km per uur. Het brandstofverbruik was minder dan 1:20. Ik heb bij 400 km voor het eerst getankt en was nog niet op reserve. Helaas kon ik alleen 95 tanken en de motor maakte duidelijk meer lawaai dan met 98. Ik heb een MRA vario touringscherm gemonteerd waarvan ik de spoiler heb vervangen door de bovenste helft van de originele varaderoruit (met de dremel doorgeslepen en gladgeschuurd) en dat bevalt prima. Op de snelweg met hogere snelheden kan ik het vizier gewoon open laten. Grootste ergernis was het aan uit effect vooral in de dorpjes waar je niet harder mag rijden dan 30 40 of 50 km. De wegen zijn daar erg slecht, vol gaten en kuilen en dan liggen er ook nog veel drempels. Er kwamen regelmatig harde metaalachtige klappen uit het blok door dit vervelende verschijnsel dus vaak de koppeling erbij pakken. Vanaf 90 km/u in de 6e versnelling loopt het blok mooi rond maar in die dorpjes is het alsof je op een vibrator zit waarvan de batterijen bijna leeg zijn. :o  De laatste 50 km met samengeknepen billen gereden, allemaal scherpe bochten, slecht wegdek vol met gaten en kuilen, afgesleten slijtlaag met van die diepzwarte glanzende plekken, losse steentjes en veel zand van landbouwvoertuigen. Valt niet mee voor een jong bejaarde met 3500 km ervaring om zo'n beest dan op de weg te houden. Alles ging goed en ik heb er van genoten. Binnenkort ga ik weer maar dan met een goed afgestelde powercommander.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2012 10:37 #2 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Mijn eerste trip naar Frankrijk

Vorige week donderdag de stoute schoenen aangetrokken en vanuit Roosendaal via Antwerpen en Brussel naar Semur en Auxois in Bourgondie gereden met de Varadero.


Niks mooiers dan erop uit trekken met de brommert! Voor je het weet ben je verslaafd!

Opmerkelijk laag benzinegebruik trouwens. Had ik niet van Dero verwacht.

Veel plezier deze zomer!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2012 13:32 #3 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Mijn eerste trip naar Frankrijk
Hoi Cas,

Leuk om zo’n reisverslag(je) te lezen. Vooral om te zien hoe je jezelf bezig houd met al die cijfers en trends. Ik trap denk ik een opendeur in als ik je zeg dat je het slecht lopen van de Dero kan beperken door 5 liter 95 te tanken en dan weer aanvullen als je 98 tegenkomt.

Je zult merken dat als je vaker dat soort tripjes gaat maken..... of verder, je niet meer gaat denken ik kilometers en uren maar in dagdelen. En dan maar kijken hoever of waar je komt. Uit ervaring weet ik je het tanken dan neemt zoals het is 98, 95 of zelfs 92 gaat er dan in mijn Alp…. Lekker relaxed  8)

Houd ons maar op de hoogte van je verdere avonturen.

Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2012 18:01 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Mijn eerste trip naar Frankrijk
Hoi Cas. Mooi verslag en de Dero verbruikt inderdaad op deze afstanden gemiddeld 1:18 ongeveer. Maar nog steeds afhankelijk van je rechterhand. Voor de lagere snelheden is de Dero wat minder comfortaabel inderdaad en zeker als je op kasseien moet rijden. Heb dezelfde ervaring. Maar die harde klappen heb ik achter me gelaten nadat ik de power commander heb gemonteerd.
Af laten stellen in Veendam bij mulder . (vragen naar Dion ) als TCN lid kost het 160 euro (ipv 320 ).

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2012 21:37 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Mijn eerste trip naar Frankrijk

Niks mooiers dan erop uit trekken met de brommert! Voor je het weet ben je verslaafd!

Opmerkelijk laag benzinegebruik trouwens. Had ik niet van Dero verwacht.

Veel plezier deze zomer!


Mijn gemiddelde snelheid was niet hoog, als ik de hele rit via de autosnelweg had gereden was het verbruik veel hoger geweest, maar ik was wel aangenaam verrast.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2012 21:59 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Mijn eerste trip naar Frankrijk

Hoi Cas,

Leuk om zo’n reisverslag(je) te lezen. Vooral om te zien hoe je jezelf bezig houd met al die cijfers en trends. Ik trap denk ik een opendeur in als ik je zeg dat je het slecht lopen van de Dero kan beperken door 5 liter 95 te tanken en dan weer aanvullen als je 98 tegenkomt.

Je zult merken dat als je vaker dat soort tripjes gaat maken..... of verder, je niet meer gaat denken ik kilometers en uren maar in dagdelen. En dan maar kijken hoever of waar je komt. Uit ervaring weet ik je het tanken dan neemt zoals het is 98, 95 of zelfs 92 gaat er dan in mijn Alp…. Lekker relaxed  8)

Houd ons maar op de hoogte van je verdere avonturen.

Fred


Ik kwam een tankstation tegen maar toen had ik nog maar 250 km gereden dus ik wilde nog 100 km doorrijden voordat ik ging tanken. Toen de teller op 350 km stond bevond ik mij op de Franse prairie en er was geen tankstation te zien. De Tomtom Rider de opdracht gegeven naar het dichtstbijzijnde tankstation te rijden (30 km verder) en daar aangekomen zag ik een uitgestorven gehucht waar geen kip te zien was (behalve dan eentje met veren en 2 poten). Op de plaats waar de pomp moest staan zag ik een half ingezakt garagebedrijf uit het stenen tijdperk en je kon op de grond nog precies zien waar de pomp had gestaan. De teller op 380 km en om de stress iets te verminderen maar ff 3 peuken gerookt. De Rider de opdracht gegeven om naar het volgende pompstation te rijden, 15 km verder, en daar aangekomen was die gesloten tot 16.30 uur. Die Fransen schijnen in de middag een siesta te doen. 6 peuken later de Rider weer laten zoeken en toen ging ik de grens over Belgie in. Hier kwam ik overal tankstations tegen. Ik heb de tank zo volgegooid dat de benzine uit de uitlaten stroomde.

In eerste instantie dacht ik niet aan dagdelen maar aan etappes van 100 km, dan een bakkie koffie, een broodje kaas, een peuk en ff de benen strekken.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2012 22:06 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Mijn eerste trip naar Frankrijk

Hoi Cas. Mooi verslag en de Dero verbruikt inderdaad op deze afstanden gemiddeld 1:18 ongeveer. Maar nog steeds afhankelijk van je rechterhand. Voor de lagere snelheden is de Dero wat minder comfortaabel inderdaad en zeker als je op kasseien moet rijden. Heb dezelfde ervaring. Maar die harde klappen heb ik achter me gelaten nadat ik de power commander heb gemonteerd.
Af laten stellen in Veendam bij mulder . (vragen naar Dion ) als TCN lid kost het 160 euro (ipv 320 ).


Bedoel je met minder comfortabel bij lagere snelheden het zitcomfort of een onregelmatige motorloop? Ik ga eens informeren bij Mulder want € 160,- voor het afstellen is een leuke prijs. De powercommander moet er in ieder geval zo snel mogelijk onder.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2012 10:30 #8 door David
Beantwoord door David in topic Mijn eerste trip naar Frankrijk
Harde klappen uit het blok?  Wel op tijd terug schakelen! ;)
Is en blijft een 2 cylinder.

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2012 10:56 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Mijn eerste trip naar Frankrijk
powercommander zelf kost ook nog ruim € 300,- Ik heb het er ook ingebouwd en is 100% verbetering tov de originele afstelling.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2012 11:31 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Mijn eerste trip naar Frankrijk

een onregelmatige motorloop


Bedoel ik inderdaad.
Laat je verassen met een PC. Scheelt heel veel grijpen naar de koppeling ook.
Er is ook al heel veel geschreven op het forum hierover.
Gebruik zoekfunctie maar eens.
Het is en blijft een 2 pitter @ David) , dus lage snelheden met laag toerental gaat niet samen.
Als hij dan ook nog eens dreigt af te slaan heb je een dubbel probleem.
De commander is niet goedkoop. Maar prijzen vergelijken is altijd nuttig. Je zou bij Mulder eens om de totaal prijs kunnen vragen.
Ik heb hem via internet gekocht voor 325 , 16 maanden geleden. Vraag bij Mulder altijd naar Dion. Hij is de specialist en kan je prima helpen. Neemt de tijd voor jou en je machine. Als je een afspraak maaktk, kun je ook bij het afstellen zelf zijn.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2012 12:33 #11 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Mijn eerste trip naar Frankrijk

Harde klappen uit het blok?  Wel op tijd terug schakelen! ;)
Is en blijft een 2 cylinder.


Het maakt niet uit in welke versnelling of met welk toerental, met een lage snelheid rijden door een kuiltje of over slecht wegdek doet je rechterhand altijd een beetje bewegen. Dan klapt ineens het gas dicht en dan weer open en dat geeft grote spanningen in het blok (en aan de berijder).

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden