Alpen laatste drie weken september

07 aug 2014 12:26 #1 door Jeroen_Sp
Alpen laatste drie weken september werd gestart door Jeroen_Sp
Op mijn bucket list heeft altijd een mooie vakantie met de motor door de alpen gestaan. Heb al vele passen met de auto gereden en altijd gedacht, dit moet ik nog een keer op de motor doen.

Deze nazomer is het voor mij zo ver. Daarvoor heb ik nu de transalp gekocht en in mijn eentje trek ik er op uit. Tentje in de koffers en gaan met die banaan. Nu heb ik een mooi boekje gekocht met de mooiste alpenroutes voor motoren (michelin gids).
Mijn route in het kort:
- eindhoven start
- zuid frankrijk (st tropez)
- route des grand alpes
- Zwitserland in duiken en vrij zuidelijk blijven
- klein stukje oostenrijk
- noord italie
- klein stukje slovenie
- dan via noord oostenrijk terug
- bodenzee
- via duitsland binnen door naar huis

De route moet ik nog verder vastleggen.

ik twijfel nu alleen over het off-road gehalte. Ik heb altijd wegmotoren gereden en kan hier goed mee overweg. Echter off-road is voor mij echt nieuw. Zaken waar ik het bangste voor ben is bijvoorbeeld een lekke band. Of een ongeluk en omdat ik er dan alleen ben niet meer terug kunnen komen.

Ben ik nu te bang? Of doe ik er inderdaad slim aan omdat ik alleen ben een beetje op de bekendere wegen te blijven?
Heeft iemand nog andere tips voor mij, misschien ook mooie routes?

onderstaande filmpje vind ik echt practig!
[youtube]Zvvgy4mG10Y[/youtube]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2014 15:41 - 07 aug 2014 17:48 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Alpen laatste drie weken september
Wat betreft je filmpje Assietta en Finestre zijn prima te doen zonder ervaring. Het Franse deel van Mont Cenis is ook prima. Jafferau is te doen mits je niet het rondje achter Forte Jafferau (Bardonnechia-kant) probeert te doen of er bij Savoulx op wilt rijden das redelijk pittig. De LGKS heeft behoorlijk spannende stukken wanneer je alleen rijdt maar onthoudt er rijden meer mensen, niet heel veel maar 4x4, en Adventure rijders uit heel europa komen op die wegen af.

Het si een van de mooiste avonturen die je in de nabije omgeving kan hebben!

Zie : http://www.gs-enduro.de/ voor tracks
en voor de ervaringen van meer en minder ervaren offroaders en zelfs 1 wegmotor op de routes www.youtube.com/playlist?list=PLY3bgoxeR...blWtFkmpOUfUPxMK-sMO

Ennn TCN

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

08 aug 2014 09:57 #3 door Jeroen_Sp
Beantwoord door Jeroen_Sp in topic Alpen laatste drie weken september
dank voor je tips, ik zal de routes eens gaan verzamelen.

onderstaande hoop ik dan weer niet mee te maken....
[youtube]dZrn6PvQfGY?[/youtube]

08 aug 2014 15:41 #4 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic Alpen laatste drie weken september
Goeie reis! Wij rijden de Routes des Grandes Alps in de 2e week van september van noord naar zuid op 2 Transalpjes dus wellicht komen we je tegen.

Tip voor als je in Noord-Italië bij Cave del Predil Slovenië binnenrijdt: vlak over de grens begint de weg naar Mount Mangart, 12 km haarspeldbochten (toevallig ook wegnummer 902, hetzelfde als de Route des Grandes Alps). Verder is er een hele mooie route door de Soca-vallei richting Oostenrijk (wegnr 206)

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

08 aug 2014 17:15 #5 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Alpen laatste drie weken september
Stukje bij Eindhoven is ook heel mooi ;D

Leuke reis voor de boeg, geniet ervan!

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

08 aug 2014 23:08 #6 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Alpen laatste drie weken september
Ik zou voorzichtig zijn met de adviezen die hierboven staan. Persoonlijk ben ik geen voorstander en adviseer ik je om niet alleen offroad te gaan.

Uiteindelijk is het maar nét hoe comfortabel je jezelf voelt in bepaalde offroad situaties. Je schrijft zelf dat je eigenlijk weinig offroad ervaring hebt (het is nieuw voor je). Je kan er dus vanuit gaan dat je niet weet waar jouw grens ligt.

Wees je ervan bewust, dat als je alleen bent je in "the middle of nowhere", je op niemand terug kan vallen als het niet lekker gaat. Je hebt weinig/geen ervaring met offroad, dus ook inschattingen maken wat wel/niet kan zou in sommige situaties lastig kunnen zijn.

Zorg dat je voldoende ervaring hebt met het optillen/terug op de wielen zetten van de motor. Het voelt en ruikt niet lekker als de benzine er via de overloop uit gutst. Zorg dat je dit ook kan op een helling, waarbij je wielen "boven" liggen.

Wees je ervan bewust, dat als je valt en je voet of been belandt onder de motor, dat het echt lang kan duren voor er hulp komt als je alleen bent. Boven de boomgrens wordt het ook in de zomer lekker fris gedurende de nacht. 3 jaar geleden was ik in het Oetztal (Oostenrijk) en viel er in de eerste week van september 10cm sneeuw. In het dal.

GSM bereik is zeker niet vanzelfsprekend in deze gebieden.

Een oplossing zou kunnen zijn, om ter plekke te kijken of je aan kan sluiten bij iemand anders.

“Never Stop Exploring”

08 aug 2014 23:42 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Alpen laatste drie weken september
ik zou zonder ervaring en alleen niet offroad gaan rijden, de Alpen moet je echt serieus nemen, het weer kan snel omslaan en als je met een gebroken voet onder je motor ligt is dat niet oke daar. Ga offroad altijd met twee of meer en als je dan heel veel ervaring hebt en ook je omgeving kent kun je eens alleen gaan.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

09 aug 2014 10:20 #8 door Jeroen_Sp
ok, dank voor jullie adviezen, ik zal ze zeker meenemen in mijn outeplanning. Veel van wat ik tot nu heb gaat over de kleinste asfalt weggetjes, maar her en der zag ik een mooie gravelpad route. De zware dingen ga ik zeker niet inplannen nu.
Heb een paar mooie onroad routes gevonden op de anwb motor website

25 sept 2014 14:46 #9 door Jeroen_Sp
Hierbij wil ik even laten weten dat ik na ruim 3 weken en 5200km weer thuis ben. Ik heb alles dus wel alleen gereden en vond het best goed te doen. Ik heb oa de sommelier, assietta, finestre en tende gereden maar daar omheen nog een hoop andere maar redelijk onbekende stukken. Hoogste ben ik gekomen op de Col de Jandri, in totaal 3220 meter hoog.

Ik moet zeggen een prachtige ervaring, inderdaad ben je op de bekende offroad stukken nooit alleen. Soms duurt het even iemand tegen te komen maar er is dus altijd iemand. Wat een prachtige ervaring was dit. Ik had dus geen offroad ervaring en ben er gewoon voor gegaan en heb er zeker geen spijt van gehad. Gezond boeren verstand gebruiken en de snelheid wat laag houden (sommelier heb ik bijv 3,5 uur over gedaan in de stromende regen en het pad wat veranderd was in een modderbad met grote keien).

Iedereen bedankt voor de tips hier! Ik ga zeker weer terug maar dan met de 4x4 en dan ook langer in de bergen zelf blijven, nu heb ik steeds op een camping overnacht omdat alleen in de bossen mij niet ideaal leek.

Behalve een compleet versleten achterband en een geschaafde carterbeschermer heb ik niks raars opgelopen. (iemand nog een mooie carterbeschermer liggen voor een lief prijsje?)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden