Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken. Afhankelijk van de maatschappij (DFDS, Stena, P&O) zijn er soms medewerkers die je motor willen vastzetten. Ik weiger dat categorisch, ze mogen controleren of ik het goed heb gedaan, maar het vastzetten (vooral de manier waarop!) doe ik zelf.
Alle maatschappijen hebben spanbanden beschikbaar en voor motorfietsen is er op het cardek vaak een speciale plek ingeruimd. Sommige mensen zetten zo'n spanband vast over het zadel, vindt ik zelf nooit zo'n goede oplossing. Handigste is als je valbeugels en/of een bagagerack voor zijkoffers hebt waar je de spanbanden doorheen lust. Die zijn voorzien van een haak, die je of aan een spankabel op het dek, of in een uitsparing in het dek kunt vastzetten. Anders is bevestiging aan het frame ook goed, kijk of je de spanbanden zo hoog mogelijk kunt vastzetten aan de motorfiets, en aan weerszijden.
Zet je motor op de zijstandaard en in de versnelling. Dus niet op de middenbok!
Vooral bij een populaire verbinding zoals Duinkerken-Dover zullen er ongetwijfeld meer motorrijders zijn (alhoewel... november) die je graag meehelpen, en anders doet het dekpersoneel dat wel.