Motor op de ferry

18 nov 2014 00:35 #1 door Ewout
Motor op de ferry werd gestart door Ewout
HoiHoi,:

Woensdag ga ik met de transalp naar Engeland. Voor de oversteek ga ik met de boot van Duinkerken naar Dover (met DFDS ferries)
Mijn vraag:

Hoe zet ik de motor vast op de boot (of zij doen het), en waar moet ik op letten?

Heeft iemand tips?

Groetjes Ewout

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2014 07:52 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Motor op de ferry
Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken. Afhankelijk van de maatschappij (DFDS, Stena, P&O) zijn er soms medewerkers die je motor willen vastzetten. Ik weiger dat categorisch, ze mogen controleren of ik het goed heb gedaan, maar het vastzetten (vooral de manier waarop!) doe ik zelf.

Alle maatschappijen hebben spanbanden beschikbaar en voor motorfietsen is er op het cardek vaak een speciale plek ingeruimd. Sommige mensen zetten zo'n spanband vast over het zadel, vindt ik zelf nooit zo'n goede oplossing. Handigste is als je valbeugels en/of een bagagerack voor zijkoffers hebt waar je de spanbanden doorheen lust. Die zijn voorzien van een haak, die je of aan een spankabel op het dek, of in een uitsparing in het dek kunt vastzetten. Anders is bevestiging aan het frame ook goed, kijk of je de spanbanden zo hoog mogelijk kunt vastzetten aan de motorfiets, en aan weerszijden.

Zet je motor op de zijstandaard en in de versnelling. Dus niet op de middenbok!

Vooral bij een populaire verbinding zoals Duinkerken-Dover zullen er ongetwijfeld meer motorrijders zijn (alhoewel... november) die je graag meehelpen, en anders doet het dekpersoneel dat wel.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2014 08:20 #3 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Motor op de ferry
Ik maak hem juist altijd wel vast over het zadel, gebruik mijn handschoenen als buffer tussen spanband en zadel. Zadel deukt wel in maar dat is na een uurtje weer weg.
1 koffer op slot op de motor laten zitten is handig, scheelt sjouwen in de smalle doorgangen. 1 spanband over het zadel en in de versnellling op de standaard is voldoende, als je nog meer zekerheid wilt kan je ook een band naar achter spannen, vanaf achterwiel of kofferrek naar achter, en 1 naar voren, vanaf kofferrek aan de standaardkant.

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2014 09:20 #4 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Motor op de ferry
Neem zelf een kleine spanband mee.
Ik gebruik die om mijn zijstandaard vast te zetten aan mijn voorwiel.
Hoeft niet strak te staan, maar het voorkomt dat, bij een schok, de motor over het kantelpunt van de standaard komt.
En bij het aanleggen, of wat meer zee, kan dat wel eens voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2014 13:28 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Motor op de ferry
Ff twee plaatjes van de Stenaline HoekvHolland-Harwich van afgelopen september, illustratie werkt altijd beter... ;)
De motor is overigens aan beide zijden 'gezekerd' met een spanband. Zelf spanbanden meenemen hoeft echt niet, die hangen volledig aan de zijwand, of worden door het dekpersoneel verstrekt.


op de heenweg


op de terugweg.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.065 seconden