Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?

04 juni 2015 10:26 - 04 juni 2015 11:08 #1 door Mr Blue
Ik wil in Augustus met mijn paard richting Spanje maar niet zonder van links naar rechts de Pyreneen mee te pakken. Ik heb begrepen dat de N260 aan de Spaanse kant erg mooi moet zijn om te rijden maar ik heb dus nul bergrit-ervaring en wil het O Sole Mio gaan ondernemen :D Doen of niet doen? Verder nog tips? Geen 'onverharde' plannen btw want dat gaat me iets te ver in mijn uppie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2015 11:12 #2 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
een goede telefoon meenemen

04 juni 2015 11:15 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Gewoon doen!!!!! Met een beetje gezond verstand rijden en je leert het wel. Afdalingen remmen op de motor en omhoog zorgen dat je niet te laag in toeren rijdt zodat je wat pit over hebt. Op tijd terugschakelen dus. Ik moet iedere keer weer wennen aan haarspeldbochten maar na een tijdje wordt het weer feest. Ik heb nooit een bergtraining gedaan en mis het ook niet.

leesvoer
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/bergen/

In je uppie door die indrukwekkende bergen rijden is een geweldige ervaring.

Veel plezier,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

04 juni 2015 14:37 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Huur mij maar in!

Tegen een passende kilometer- en onkostenvergoeding wil ik je best bergtraining geven hoor. Ter plekke uiteraard  ;D

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

04 juni 2015 16:10 #5 door gert
Beantwoord door gert in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Gewoon gaan. Rijsnelheid aanpassen naar wat je zelf prettig vindt en je niets van anderen aantrekken.
De eerst bochtjes en hellingen even rustig sturen en je zult merken dat het steeds makkelijker gaat.
Ga er wel even vanuit dat je op het asfalt blijft.

04 juni 2015 20:26 - 04 juni 2015 20:31 #6 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Blijven kijken waar je naartoe wilt. Als je bij de bergen toevallig iemand voor je hebt rijden die voor jou een mooi tempo heeft is het makkelijk om daar een stukje achteraan te rijden om een beetje de 'feeling' te krijgen.
Gewoon gaan!!

Owja: bij bergaf niet de hele weg omlaag de rem vasthouden/half vasthouden. Als je te lang met de rem 'sleept' kunnen je remmen oververhit raken. Je remvloeistof gaat dan koken en je krijgt gasbellen in je remsysteem wat sompige/slechte remmen tot gevolg heeft.
Bij auto's/zwaardere voertuigen komt dat eerder voor. Een motorfiets remt op de motor zelf al vrij aardig af dus minder van toepassing.
Mocht je echt een stijl stuk hebben en je moet veel remmen kun je beter kortere poses 'feller' remmen en tussendoor de rem loslaten dan de hele tijd de rem half vast hebben.

04 juni 2015 20:36 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Rijd je twee keer de Vaalser berg op en af, als je een wieler weekend pikt en je overleeft dat komt je ook de bergen wel door.

Centrum van Amsterdam is ook goede oefening.

:))

04 juni 2015 21:55 #8 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?

bij bergaf niet de hele weg omlaag de rem vasthouden/half vasthouden. Als je te lang met de rem 'sleept' kunnen je remmen oververhit raken. Je remvloeistof gaat dan koken en je krijgt gasbellen in je remsysteem wat sompige/slechte remmen tot gevolg heeft.

Dat verschijnsel heet vapour lock en dat treedt op als er water in de remvloeistof zit die gaat koken. Dan ontstaan er dus gasbelletjes. Als je nu je remhendel inknijpt heb je dus pech, geen remmen meer.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

04 juni 2015 22:34 #9 door len_tour

Mocht je echt een stijl stuk hebben en je moet veel remmen kun je beter kortere poses 'feller' remmen en tussendoor de rem loslaten dan de hele tijd de rem half vast hebben.

Dat zeg ik remmen op de motor! Wanneer je veel moet remmen zit je in de verkeerde versnelling!

04 juni 2015 23:12 #10 door GSApaul
Beantwoord door GSApaul in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Van die N260 moet niet te veel van voorstellen, er is een nieuwe weg van het geld van de EEG dwars door het gebied (lees dwars over de N260) aangelegd waardoor er met moeite nog kleine stukjes van gereden kunnen worden.
Bergtraining heb je daar niet nodig, gewoon rustig aan doen en dan kom je best over.

05 juni 2015 09:09 #11 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Lees er gewoon wat over, op de site van de lcvm kun je ook veel info vinden over hoe goede lijnen te rijden.

Beste tip die ik je kan geven als het gaat om rijden in de bergen, realiseer jezelf dat de weg overal verkant is. Waar je hier dus denkt even je voet aan de grond te zetten, is in de bergen die grond vaak een heel stuk verder weg.

En over haarspeldbochten, als je naar boven rijdt, heel goed naar boven kijken om te zien of er dalend verkeer aan komt, buitenkant van de bocht opzoeken, inkantelen en zorgen dat je aan de binnenkant van jouw rijbaan weer uitkomt, daar kijk je dus gewoon heen, dan volgt je motor vanzelf. Voor het naar beneden rijden, zelfde versnelling als bergop gebruiken, dan gebruik je de motorrem die je gelukkig op een twee cilinder ruim voorhanden hebt. Ook bij dalen, goed verder kijken, je ziet waar je heen moet vaak al links of rechts onder je liggen, buitenkant bocht pakken en vloeiend er doorheen.

Lijkt allemaal moeilijker dan het is, gewoon doen.

Mooi ritje.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

05 juni 2015 11:40 #12 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Goeie tips dank. Ben al blij dat jullie het me niet stevig afraden als onervaren berggeit. Dank voor de linkjes ook. Heb nog wel wat te studeren zie ik. Wordt er ook wat meegenomen qua vervangingsonderdelen? Ik lees dat het bijvoorbeeld handig is een gas- en koppelingskabel als reserve mee te nemen? Ik ga maar drie weekjes heh.. Kan in drie weken veel gebeuren maar daar gaan we niet vanuit natuurlijk.

En deze doe ik dagelijks dus wat kan me gebeuren :P

Centrum van Amsterdam is ook goede oefening.

:))

05 juni 2015 12:00 #13 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
wat handgereedschap zou ik ook meenemen om de kleine reparaties ter plekke op te lossen en tyrips (trekbandjes) en ducktape overal goed voor en vooral niet vergeten rol WC papier ook overal goed voor al is het maar om je vizier mee schoon te maken.

05 juni 2015 12:34 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Pro-tip: stop de wc papier in een afsluitbaar zakje.

;D

05 juni 2015 12:39 #15 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Binnenbanden heb ik altijd bij me en een reserve rem/koppelingshendel. Maar ik rij dan wel offroad.

05 juni 2015 12:54 - 05 juni 2015 12:57 #16 door len_tour
Check je remblokken en ketting voor je gaat, natuurlijk kettingsmeer en zoals gezegd Tyraps en Tape. Ik zou een forse steek/ring sleutel voor het achterwiel meenemen ivm kettingspannen (boordgereedschap is nl niet toerijkend) Zorg voor voldoende water en een snackje voor onderweg het vreet nl energie.

Routes: http://nl.wikiloc.com

Wanneer het even kan overnachten op een redelijke hoogte zodat je lichaam went aan de ijle lucht. Scheelt ook in de hitte ;) Onthoudt dat je op grote hoogte genoeg water moet drinken. De een heeft meer last van hoogte dan de ander. Volgende artikel gaat over extreme hoogte maar ik weet uit ervaring met een groep van 4 dat iedereen rond de 2500 meter de gevolgen merkt dus een beetje inlezen kan geen kwaad. Ik rij met een camelback zodat ik zonder gedoe een paar slokken kan nemen (dingen zijn skofterig duur maar bij Decathlon betaalbaar). Vergis je niet in het temperatuurverschil op grote hoogte dus warm en koele kleding maken je reis aangenamer. Kamperen op hoogte 800m+? Warme slaapzak en/of thermo-ondergoed!

http://www.globetrotter.nl/hoogteziekte.html

Je kan voor je GPS de POI's van Honda dealers downloaden, kan ook handig zijn maar hulp is altijd dichtbij in de vorm van andere bikers ;)

Belangrijkste tip: Neem niet teveel spullen mee! Volgende artikel geeft op het eind ook kledingtips.
http://www.motoravonturist.nl/therightmood/peter/motorreis-stamina/

Maar het belangrijkste is dat je gaat of je de spullen nu hebt of niet er zijn daar winkels (oh ja Decathlon Poi's) voor nieuwe sokken of ondergoed etc.

Lennert

05 juni 2015 15:25 #17 door Robertehv
De tips over drinken gelden voor alle ritten met de motor, vooral die ij hogere temperaturen, ongeacht de hoogte.

Als je een camelback zoekt kijk dan eens bij een militaire dump.

Ik heb goede ervaringen met militaria4u in Zutphen. Hebben ook een webshop.

KTM 990 Adventure
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

05 juni 2015 17:20 #18 door len_tour

De tips over drinken gelden voor alle ritten met de motor, vooral die ij hogere temperaturen, ongeacht de hoogte.

Sorry maar wanneer je het artikel leest en je er in verdiept leer je dat drinken op grote hoogte  erg belangrijk is. Heeft niks met hitte te maken want dat valt wel mee op grote hoogte.

05 juni 2015 20:56 #19 door Robertehv
Jij leest mijn post niet zoals ik hem bedoel, niet alleen op hoogte is drinken belangrijk. Drinken is altijd belangrijk.

KTM 990 Adventure

05 juni 2015 21:52 #20 door len_tour

Jij leest mijn post niet zoals ik hem bedoel, niet alleen op hoogte is drinken belangrijk. Drinken is altijd belangrijk.

Eens! Misschien lezen we elkaars posts verkeerd. Ik probeer duidelijk te maken dat je er extra op moet letten op grote hoogte ivm dikker bloed en minder zuurstof. Je lichaam geeft minder dorstsignalen terwijl het wel extra vocht nodig heeft. Daar zit dus een addertje waar je je terdege van bewust moet zijn.
Dat gaat dus verder dan "je moet altijd genoeg drinken" want dat weet iedereen toch? De Pyreneeen zijn erg hoog en vanaf 2000 meter is er al een deel van de bevolking dat last krijgt van hoogteziekte vanaf 2500 10% van de lage-landenbewoners. Ik had last van duizeligheid op de Col d'Iseran (2770 meter) en ben mij er toen ik thuis kwam in gaan verdiepen. Het jaar erop heb ik extra gedronken op grote hoogte en had veel minder last.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden