Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?

05 juni 2015 23:19 #21 door gewoon Piet
Beantwoord door gewoon Piet in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Mr Bleu,

de Spaanse Pyreneeën zijn wonderschoon en in de bijlage staan de 10 mooiste bergetappes van de Pyreneeën, Frankrijk en Spanje.
Het rijden over de N260 is alleen mooi als je regelmatig links of recht echt de bergen in gaat. Het is een strakke weg zoals we er in Nederland ook veel hebben (onze N-wegen). Een beetje internetten en je vindt de meest mooie plekjes om te bezoeken en routes om te rijden. Overnachten is vaak geen probleem, tijdig beginnen met het zoeken van een bed is overigens wel handig. In september ga ik ook die kant uit, samen met een vriend en wij rijden dan deels offroad, deels onroad. Helaas slechts een weekje (8 dagen) want ik moet ook nog tijd hebben om een paar centen te verdienen.
Wat het rijden in de bergen betreft: idd even een weekenddag naar Zuid Limburg voor een middagje oefenen en dan wel even de iets kleinere holle wegen gebruiken (ook voor tegemoetkomend verkeer) en dan lukt het wel. Naar boven toch liever een klein beetje gas erop zodat het altijd in de vooruit gaat, niet teveel want dat ik vaak niet nodig, tijdig op- en afschakelen en het kan bijna niet mis gaan.
Veul plezeer
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2015 09:44 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Het belangrijkste is natuurlijk dat het zonnetje in je hoofd schijnt!

Berg-op rijden is snelheid het makkelijkst te doseren, de zwaartekracht helpt immers mee remmen voor bochten.

Berg-af krijg je daardoor juist flink wat energie meer mee en je moet beducht zijn soms flink meer bij te moeten remmen om tijdig je bochtsnelheid goed te krijgen.

In de bergen word je veelvuldig geconfronteerd met scherpe bochten en dat maakt het allemaal ook zo leuk. Weergaloos en zorgeloos genieten van bergtoeren staat of valt met gebruik van de voetrem in met name scherp bochtenwerk.

Met beide remmen haal je de vaart zo ver eruit dat je de bocht veilig in kan sturen. Met alleen de voetrem, doch met het gas erop, trek je je motor door de bocht (zoals met 8-tje rijden of straatje keren tijdens lessen).

De voetrem, je beste vriend in de bergen!  :)

07 juni 2015 19:00 #23 door marlene
Beantwoord door marlene in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
heel plezier in de bergen.
Je hebt echt geen training en hoogtepillen nodig hoor! ( wel een warme slaapzak als je boven de 1000m kampeert.
In het jaar dat ik mijn rijbewijs had gehaald,ben ik direct met mijn vriend mee gereden naar de Alpen.... gewoon doen, dan leer je het snelst!
Inmiddels heb ik al heel wat motorvakanties in de Alpen achter de rug en elke keer is het best weer even wennen, maar daarna een feest.
Mijn tips:
Parkeer je motor altijd in de eerste versnelling, dan rijdt hij niet van de standaard!
Kijk goed door de bochten, zodat je mooie lijnen rijdt en ziet wat er aan komt!
Rijd je eigen tempo. trek je niets aan van snelle kereltjes in hun T-shirt met een meisje met blote enkeltjes achterop die je met duizelingwekkende snelheid en de gekste capriolen inhalen in, voor, na en tijdens de haarspeldbochten... Rijd in het tempo waar jij je prettig bij voelt.
Houd  wat afstand van trage voertuigen, zoals vrachtwagens en campers. Met name in de bochten omhoog nemen zij veel snelheid terug, terwijl je met je motor juist wat trekkracht wilt houden. Vind ik zelf de grootste ergernis van rijden in de bergen. Door wat afstand te bewaren, heb je wat reservemeters om je motor vlot door de bocht te trekken. ( deze snelheid heb je mn bergop nodig, anders lig je op zijn kant...)
Wij zijn lid van de ANWB met buitenlanddekking. Als er iets met de motoren is wat we zelf niet op kunnen lossen, kunnen we daar altijd op terugvallen.

maar bovenal: Heel veel plezier!!

07 juni 2015 19:40 #24 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
Iedereen vergeet het allerbelangrijkste te noemen...

Je fototoestel!  ;D Na al die tips willen wij natuurlijk wel foto's zien  ;)
Veilige rit en geniet ervan, tis geweldig rijden in/rond de Pyreneeën!

Liberté - Egalité - Fraternité

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.084 seconden