Zoals de meesten misschien wel gemerkt hebben is er veel te doen over toegestane geluidsemissies in Duitsland en de Alpenlanden. En daarmee ook een hoop verwarring en ook onrust.
Er is veel te vinden op het web, maar nergens staat precies hoe het zit. Ik kon in ieder geval niet goed opmaken waar ik nu precies aan moet voldoen om niet de aandacht te trekken, met alle mogelijke gevolgen van dien. Ik wijd niet uit over gevolgen van het niet voldoen aan de wettelijke eis, enkel waaraan je motor moet voldoen. Een opsomming.
We hebben te maken met regels binnen Nederland, en de eigen regelgeving van onze buurlanden. En daar overheen weer een Europese regelgeving. Ik heb met de KNMV gebeld en het blijkt, in principe, verrassend simpel. Reis je met de standaard fabrieks-uitlaat, heb je niets te vrezen. Uiteraard moet die demper in goede technische staat zijn.
Maar, heel veel rijders hebben een aftermarket demper en dan word het wat verwarrend. Ik laat jargon als 'streetlegal' achterwege, het is verwarrend.
Er zijn simpelweg twee typen uitlaten, die met E(G)-keurmerk op de demper, en die zonder dat keurmerk. Deze laatste categorie is in Nederland op de openbare weg verboden, zo ook in de rest van Europa. Ze zijn voor op circuits. Alleen de dempers met E-keurmerk gedrukt op de demper, zijn toegestaan. Het keurmerk staat in een rechthoek, met daarin 'E' en een nummer. Voor de Nederlandse markt staat daar 'E4', voor bijvoorbeeld Duitsland 'E1'. Daarachter staat nog een meercijferig nummer. Dit nummer refereert naar het merk en type motor waar deze demper voor geschikt is. In Nederland heeft die toevoeging verder geen waarde.
Het E-landnummer geeft aan dat dát afzonderlijke land, die specifieke demper heeft toegelaten tot haar markt. Die goedkeuring wordt onder meer afgegeven op het maximaal aantal dB's dat die demper produceert. Dit kan per land verschillen, maar die regels gelden alleen voor voertuigen in dat land. In Nederland wordt een lijst gehanteerd, die aangeeft wat de maximale geluids-emissie mag zijn, gekoppeld aan een specifieke cilinderinhoud. Voor een AT 750cc is dat bijvoorbeeld 97 dB. Je mag in Nederland dus iedere demper monteren die je wilt, zolang die maar een E4 keurmerk heeft en de geluids-emissie het maximum voor jouw cilinder-inhoud niet overschreidt.
En hier komt de Europese regelgeving er overheen. Die 'E' geeft aan, dat de landen binnen Europa elkaars regelgeving accepteren en respecteren. Dus een E4 demper wordt in Duitsland geaccepteerd, ook al verschilt de emissie-eis vergeleken met hun eigen regels. Ben je inwoner van Duitsland zelf, moet je demper wèl aan E1-keur voldoen. Ik weidt verder niet uit over de Duitse of regelgeving van de andere landen. Immers, wij zijn Nederlanders en ze moeten onze regels respecteren. Je voertuig moet dus simpelweg aan de Nederlandse wettelijke eis voldoen.
Er zit wel een donkere kant aan, want ook niet iedere agent kent de regels precies. Als bijv. volgens het E1-keur (Duitsland) een dB-killer standaard in de demper hoort, hoort die volgens die E1-regel met een popnagel vast te zitten. Als in, niet uitneembaar. In Nederland geld dat niet. Als je hem er uit haalt en men houdt je staande, ben je in overtreding. Een Duitse agent kan daar over vallen, terwijl hij de Nerderlandse wet moet respecteren.
Een discussie met een agent, daar en dan langs de weg. verlies je. Ook al sta je in je recht. Maar, geef je in onze buurlanden geen specifieke aanleiding om je aan de kant te zetten en je voldoet aan de E4-norm (NL), moet het gek lopen om met het lokaal gezag in de problemen te komen.
Goeie reis!