Duo kamperen en bagage

29 feb 2016 11:32 #1 door Matth
Duo kamperen en bagage werd gestart door Matth
Dit voorjaar ben ik van plan met mijn vriendin een lang weekend te gaan kamperen in België. Ik ben echter een beginnend kampeerder. In 2014 ooit een weekend met mn Yamaha Diversion wezen kamperen en toen heb ik daarvoor een roltas, zijtassen (zachte), een Coleman Weekend 2 tent(je) en Hypercamp 6 selfinflateble aangeschaft. Dat is me toen goed bevallen en nu wil ik/willen wij het dus duo gaan proberen. En omdat we het willen gaan proberen, wil ik niet meteen de hoofdprijs betalen voor "pro"-stuff.
Qua materiaal moet er in ieder geval een andere/ruimere tent komen. Ik heb wat zitten rondneuzen en denk aan de Easycamp Spirit 300 of een Coleman Darwin 2+ (beiden rond de €80). Verder moeten er nog twee slaapzakken komen en een extra selfinflateble. Kookspullen slaan we deze eerst keer over.

Sinds december 2015 rijd ik op een Varadero 2003 met daarop een grote Givi E52 topkoffer.

Nu is de vraag: hoe neem ik mijn tent en slaapmatjes mee? Ik zie een tweetal opties:

1) Gebruik topkoffer
In topkoffer de tent (vraag me alleen af of dat past aangezien de pakmaten van genoemde tenten 57 cm zijn wat ongeveer gelijk is aan de topkoffer) en slaapzakken en wat meer licht spul.
Slaapmatjes bovenop de topkoffer.
In de zijtassen kleding etc.

2) Gebruik roltas
In de roltas de tent, matjes en slaapzakken en deze op de mono-keyplaat vastgebonden.
In de zijtassen kleding etc.

Daarnaast twijfel ik nog over de aanschaf van een zijkofferset, maar die zijn tweedehands lastig te vinden en nieuw vind ik ze nu nog wat duur.

Graag jullie adviezen en meningen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 12:26 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Duo kamperen en bagage
zo:



;D

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 12:30 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Duo kamperen en bagage
Ben wel van mening dat je niet te goedkope zooi moet kopen, sleutelen met goedkoop gereedschap gaat meestal ook niet goed. Kamperen met een tent die lekt of waar de stokken zo van breken, of een matje wat zo lek is, of een hele dikke slaapzak die toch koud is, bederft je plezier en dan zou je daardoor niet meer gaan kamperen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 12:51 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Duo kamperen en bagage
Ik heb nu al paar jaar met zon rol gedaan, ook tussen Amsterdam en Enschede toen ik nog niet verhuisd was. Vind ik heel prettig en je bent flexibel in het formaat.

Daarbij is mijn ervaring dat de tent bij het opbreken altijd groter inpakt dan ten je hem kocht. Als je een tent nat opbreekt krijg je hem ook niet meer zo klein ingepakt als wanneer hij droog is. Zou toch lullig zijn als het dan ineens niet meer in je topkoffer kan ;D

Een ''budget'' tent is opzich prima. Wij hebben ook twee maanden in een niet al te dure tent gecampeerd. Hij zal wrs iets zwaarder zijn en groter inpakken dan die hele dure spullen en misschien gaat hij een jaartje minder lang mee. Ach :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 12:55 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Duo kamperen en bagage
er zijn genoeg tentjes die in je koffer passen
die van mij heeft een pakmaat van 45 x 18 en is zelfs nog van katoen (prettig leef klimaat dan veel tentjes die van kunststof zijn
maar waarom huur je niet een safaritent op een camping
dit schilt je een hoop gedoe

en is heel erg leuk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 16:54 #6 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Duo kamperen en bagage
Waar woon je? Ik heb vorig jaar op een alp dit gedaan. Ik heb een coleman tent (2,5 persoons en dat is krap zeker als het regent) ik heb de ortlieb rack pack in 3 maten

Een Coleman tent is prima. Ik had de mijne bij de AH toen ze er echt vanaf moesten.

Als slaap zak hadden we van vaude een onderlaken en een slaapzak als deken er op geritst. Super warm super gezellig e  we hadden nooit twee slaap zakken mee gekregen.

En daarmee de vraag... ga je ook zelf koken?

Ik vind koffers wel fijn omdat ik de kookspullen  dan op de motor opslot kon zetten

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 17:12 - 29 feb 2016 17:16 #7 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Duo kamperen en bagage
www.vaude.com/nl-NL/Producten/Slaapzakke...heet-II-pebbles.html

Je hebt dan 2 matjes een slaapzak en een "laken" mee dit paste bij ons in de middelgrote tas.
We hadden allebij nog een laken zak mee voor een extra laag. Voor op de boot of als het echt warm mocht worden.

De theorië is dat een slaap zak niet isoleert als je er op ligt dat doet je matras wij waren samen echt blij met dit systeem.
De kleine ortlieb zat kleding in (de koffers bleken echt niet waterdicht te zijn onder al het gewicht )

Het is een Investering maar het zo waard

En misschien overbodig maar... zorg dat je kunt praten met elkaar, seems obvious)

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 17:20 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Duo kamperen en bagage
Goed plan om eens een paar dagen te gaan kamperen  :)

Een koffer is idd wel handig, voornamelijk omdat je daarmee ook wat extra ruimte over kunt houden om een hoop 'los' spul wat je graag bij de hand houd onderweg (denk aan opladers, fototoestel, extra col als het frisser is, binnenvoeringen etc. maar bijv ook eten en drinken) in te mikken. Dat gaat met een roltas wat lastiger  :-\ die moet iig strak vol zitten om hem goed achterop te kunnen bevestigen, maar ook breekbare spullen wil je daar liever niet in doen. De rolsluiting geeft wel enige mogelijkheid tot variëren met de inhoud, maar snel en makkelijk bereikbaar is het dan niet, een koffer werkt dan wat fijner. Als alternatief zou je daarvoor ook nog een tanktas(je) kunnen gebruiken. Een koffer is dan wel weer afsluitbaar, ook fijn soms.

Het valt met de pakmaat van die Coleman nog wel mee zag ik, 47cm en dan gaat het vooral om de stokken natuurlijk, de rest is wel kleiner op te vouwen.

Kleding in de zijtassen is prima! Tip: gun je vriendin de grootste tas of of in geval van even groot, bied haar een deel van jouw tas aan  ;)

Slaapmatjes bovenop de koffer lijkt me geen probleem! Dingen zijn wel volumineus, maar ook licht, want zo hoog liever geen zware spullen. Maar zorg dan wel dat je de koffer nog wel open kunt maken onderweg, anders gaat je voordeel van de koffer (flexibele bergruimte) weer verloren.

Al vast plezier gewenst!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 17:35 #9 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Duo kamperen en bagage
Misschien geen goed voorbeeld.. maar kan wel op en neer naar spanje met duo.. en ik ben het niet :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 17:49 #10 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Duo kamperen en bagage
De stokken had ik appart over de breedte tegen de topkoffer op de buddy weg gebonden. Had mijn vriendin verder geen last van.

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 20:09 #11 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Duo kamperen en bagage
Wbt de tent is een quechua quickhiker 3 misschien wel wat. Past volgens mij in een ruime topkoffer.  Sowieso is Decathlon erg fijn met betaalbare spullen.
Bij de Aldi heb je iedere zomer wel een aanbieding met blauwe roltassen, ideaal!
Ik heb voor warmere oorden een lidl slaapzak maar saampjes zijn twee dekenslaapzakken die aan elkaar te ritsen zijn wel fijn. Evt een 2 persoons luchtbed en een pompje op 12volt. Nb zo'n compressor voor bandjes is nix voor een luchtbed.
Je moet toch een beetje zoeken wat bevalt en wat niet, tot die tijd zou ik het met budgetzooi proberen, je kan altijd onderweg spullen kopen. Hoofdlampjes van de action bv.
Wanneer je een kleine tent kiest kun je voor regendagen een tarp meenemen, kun je droog zitten en evt koken.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 11:30 #12 door Matth
Beantwoord door Matth in topic Duo kamperen en bagage
Bedankt voor jullie tips en adviezen.
Ik heb de gok genomen en bij de onlangs failliet verklaarde landelijke sportzaak een Robens Fortress 3 besteld. Deze is daar zeer gunstig (helft goedkoper dan elders) geprijsd en goedkoper dan bijv. de genoemde Quechua Quickhiker 3. Bovendien kwam deze o.a. in dit artikel ( adventurebikerider.com/news/1092-9-of-th...r-motorcyclists.html ) als erg goed uit de bus. Of deze met pakmaat 58x20 gaat passen in mijn topkoffer is nog de vraag. Zo niet dan overweeg ik nog de stokken apart tegen de topkoffer aan te binden zoals Transalpghost tipte.
Slaapzakken worden de Polydaun Nordgul Lime (pakmaat 38x18). Voor zover ik als leek kan overzien lijkt me deze voor 29 euro prima aankoop.
Als ik alles in huis heb gaan we de Vara laden en proefrijden. Vooralsnog wacht ik nog even met zij koffers. Eerst eens kijken hoe dit samen kamperen gaat en hoe de mijn maximaal beladen rijdt. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 12:20 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Duo kamperen en bagage
Zorg ervoor dat er alleen lichte spullen in de topkoffer zitten, zware in de tanktas. Met duo en bagage wil je wat druk op het voorwiel houden en niet al te topzwaar worden.

Veel plezier!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 22:18 #14 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Duo kamperen en bagage
Er zijn dus terecht allemaal goede redenen om. De topkoffer niet te zwaar te maken... maar het is dus echt het ideale keuken kastje/snel te bereiken plekje. Wij hebben de motor na dag 1 omgepakt ivm waterdichtheid en de lunch Later weer ivm toilet en eet artikelen.

Die tanktas is een goede tip hoor. Het is wel erg fijn om wat gewicht aan de voorkant te hebben.

Mocht je gereedschap mee gaan nemen dan is dat ook iets dat je ergens voorop onder je motor kun proberen  te stoppen met een tool buis. DIY of tekoop


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 22:20 #15 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Duo kamperen en bagage
En ik had het nog niet gezegt, maar een goed idee hoor kamperen met de motor! Is echt leuk.

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 07:02 #16 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic Duo kamperen en bagage
Voor goedkoop kampeerspul moet je eens kijken bij decatlon ( www.decathlon.nl/C-1075729-1_3-persoons-tenten ).

Redelijke kwaliteit voor weinig, ook voor poolvesten etc...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden