Matjes op topkoffer, hoe?

06 mrt 2016 10:34 #21 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Ha
Wel leuk hoor zo een scheikundige uiteenzetting.

En ja die netjes zijn top
Motozoom en haar Duitse zusje hebben een rekje voor tegen de 40 euro. De grote is wel erg groot :angel:

Yup! Happens. Zolang we VaraHuib er niet over horen :)


Ik zou die topkoffer lozen. Ik zou iedere topkoffer gelijk lozen. Neem een rol of een softpack.

Zacht spul vervormd makkelijk en daarmee verschuiven spinnen of sjorbanden bijna nooit.


Topkoffers  :)


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 11:28 #22 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Matjes op topkoffer, hoe?


Ik zou die topkoffer lozen. Ik zou iedere topkoffer gelijk lozen. Neem een rol of een softpack.

Zacht spul vervormd makkelijk en daarmee verschuiven spinnen of sjorbanden bijna nooit.


Topkoffers  :)


Ja en nee, de topkoffer kan op slot en dat is een prettig idee. Je kan er cameraspul en gps instoppen wanneer je de motor ergens achterlaat. Ok wanneer mensen er in willen kijken lukt dat wel maar dat is meer gedoe.
In dit geval gaan er 2 op de moto dus kun je op je stadswandeling wat meer meenemen dus misschien is dat achterlaten van duur spul minder aan de orde.
Je kan dan wel meer kwijt in een roltas. Ik heb in mijn roltas die op de plek van de duo ligt, alles wat ik voor een overnachting nodig heb. Ik pak dus 1 tas van de motor en hoef verder niet te zoeken. Er zit een warme trui bij maar verder geen kleding of handdoekspul. Wel tandenpoetsmeuk en deo, want zelfs in het woud wil je niet te erg stinken ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 17:52 #23 door arne
Beantwoord door arne in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Ik zou die topkoffer lozen. Ik zou iedere topkoffer gelijk lozen. Neem een rol of een softpack.

Ik ben wel voor topkoffers. Zoals gezegd, vooral voor het slot en om makkelijk je spullen ergens achter te kunnen laten. Maar ja, ik ben ook haast niet anders gewend dan dat er zo'n zwarte doos bij mij achterop zit. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 21:18 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Nee ok, ik was wat kort door de bocht. Ik zelf vind het vooral niet mooi, en omdat het hard is erg onpraktisch. Niet voor niets de topic-vraag.

Die 2 matjes, die kun je natuurlijk ook aan elke valbeugel vastmaken.

Mijn ervaring is, probeer het gewicht hoog op de staart laag te houden. Twee luxematjes wegen ook zomaar 4 extra kilootjes, toch?


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 22:02 #25 door Matth
Beantwoord door Matth in topic Matjes op topkoffer, hoe?
In de topkoffer past de tent en de twee slaapzakken, ong 7 kg samen. Met de twee matjes op de topkoffer samen  rond de 11 kg.  De topkoffer is een blijvertje omdat na het  uitpakken en opzetten van de tent etc deze gebruik kan doen om de helmen in op te bergen.

Heb inmiddels twee spanbanden gekocht en even geprobeerd. Ik twijfel nog over de horizontale vastheid.

Misschien toch maar een bagagenetje proberen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 02:02 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Topkoffers zijn onmogelijke dingen.

Softpack. Helm op de spiegel. ID, beurs en navi in de borstzak.


Ik heb bijna 4 ton gereden over de hele wereld. Ik mis enkel een paar slippers en een zonnebril.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 08:37 #27 door arne
Beantwoord door arne in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Als je op reis bent, kan ik me dat nog wel voorstellen. Mijn motor staan voor woon-werk ook regelmatig de hele dag in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht etc. Dan vind ik het lekker dat mijn helm, handschoenen, buff en klein grut in de koffer kan als ik aan het werk ben. ;)

Slaapmatjes heb ik nog niet geprobeerd. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 10:15 #28 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Ik rij nu 15 jaar met dezelfde topkoffer, krauser k5, al een aantal keer mee gevallen, maar is een oersterk ding. Dat je het een lelijk ding vind kan ik begrijpen Brom maar een onmogelijk ding, lijkt me juist niet zo, topkoffer is hartstikke handig voor allerlei grut. En zoals Arne al zegt leg je spullen maar eens los op je motor in de randstad..

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 11:20 - 07 mrt 2016 11:28 #29 door alain
Beantwoord door alain in topic Matjes op topkoffer, hoe?
11kg in de topkoffer is heel veel...

Ikzelf kan mijn topkoffer niet missen. Tijdens de rit zit er zo weinig mogelijk in, meestal slechts een rugzak. Als je stopt kun je je helm of kledij en tanktas er in kwijt. De rugzak gaat dan op de rug met eventueel wat kledij er in.

Vooral die tanktas is hinderlijk als ik ga wandelen, want die bevat mijn zwaarste spullen, waaronder het gereedschap.

Ik heb de topkoffer op de Transalp 7 cm meer naar voor geplaatst om de stabiliteit te verbeteren; want alleen reeds de luchtwervelingen zijn een probleem bij hoge snelheid. Het is alsof je met een parachute achter je rijdt: die motor begint dan te zwabberen bij snelheden boven de 110km/u.
Matjes op de topkoffer zullen wervelingen doen toenemen, maar in geval van duorijden zullen dat mogelijk niet zo erg zijn.

(Op mijn GS heb ik zelfs twee topkoffers als ik alleen op reis ga: een tweede op de plaats van de duo)


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 12:06 #30 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Gereedschap heb ik sinds vorig jaar in een toolboxje aan de keienvanger. Gewicht zit laag, het is afgesloten met twee boutjes dus niet 1,2,3 te stelen en je kunt er bij zonder iets te hoeven uitpakken.

Wel zorgen dat het klem zit en waterdichte behuizing maken of een zak erom.

Kun je ook relatief eenvoudig maken van een PVC regenbuis met bijbehorende schroef- en blinddop :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 12:32 #31 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Matjes op topkoffer, hoe?
als je motor bij 110 al gaat zwabberen van een topkoffer is er iets anders niet in orde, (banden,vering??) maar das niet normaal hoor. en als ik op pad ga weegt de koffer met alles erop en in wel 20 kg, dus die 11 kg is naar mijn idee niet heel veel maar niks mis mee

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 13:18 #32 door arne
Beantwoord door arne in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Dat is mijn idee ook. Op mijn vorige alp had ik een Nonfango topkoffer waar mijn laptop en wat andere elektronica in ging. Dat woog behoorlijk, maar ik vond het een prettiger idee dan in mijn Givi zijtassen. Mocht ik om gaan...

Maar goed, ik heb met die TA ook rustig 130 gereden met topkoffer, zonder daar direct de invloed van te merken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 17:10 #33 door alain
Beantwoord door alain in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Het zal wel een combinatie van factoren zijn. Ik heb ondertussen ook bij Ad het balhoofdlager laten vervangen, maar ik moet nog ondervinden wat dit zal betekenen bij volle bepakking.

Ook heb ik brede Givi-zijkoffers die ook niet veel helpen om mij zocht door de lucht te laten glijden.
Maar hoe dan ook: 11kg is heel veel voor de topkoffer.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 20:21 - 07 mrt 2016 20:26 #34 door Matth
Beantwoord door Matth in topic Matjes op topkoffer, hoe?
In een eerder topic al gewag gemaakt van het feit dat ik met m'n meisie als duo op stap ga als experiment een weekend kamperen. Dat betekent dus ook dat ik niet teveel kosten aan eenmalige zaken wil uitgeven. Ja, ik heb een grotere tent gekocht  en een extra slaapmat en slaapzak maar die kunnen en zullen we ook anders nog gebruiken. En 11 kg is wat zwaar en Givi wat onduidelijk of de 10 kg laad gewicht inclusief koffer is of niet.  Op diverse buitenlandse fora lees ik vaker dat ze zonder problemen iets worden overladen. Waar het me met name om gaat is het kwijtraken van de twee slaapmatten, waarvan er een te zien is op de foto in de beginpost. Ik zie maar een optie en dat is op de topkoffer....

Overigens wordt de dero maximaal belast, mede daarom heb ik hem gekocht en benieuwd hoe daat gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 20:32 #35 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Achterop mijn Dero zit een gele sticker, max 10 kg, dus incl het gewicht van de koffer.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 20:44 #36 door marlene
Beantwoord door marlene in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Nog een heel andere benadering van dit probleem:
Investeer in opblaasmatjes. Wij hebben allebei een eXped matje. Superdingen! (we zijn ooit beginnen met matjes van de perry sport, die kostten toen een tientje per stuk. inmiddels over gestapt op echt goed outdoormateriaal)
Echt heel erg  klein pakketje, ligt comfortabel, met donsvulling isoleert ook echt goed tegen een koude ondergrond.
Gemakkelijk op te blazen met een luchtzak, (je hoeft dus niet te blazen, maar vult een zak met lucht en perst deze leeg in het matje)
Nadeel: ja, ze kunnen lek.  En Exped is duur. goedkoopste matje is toch al 70 euro. Decathlon €39,95
Ik heb de mijne al drie jaar. Ik gebruik hem alleen in de tent. Nooit buiten op het gras bijvoorbeeld.
Deze kleine matjes passen gemakkelijk in je topkoffer en dan houd je nog heel veel ruimte over voor andere spullen!!
Tip: er bestaan ook Exped opblaaskussentjes en die liggen erg lekker. Superklein pakje.
Als wij met de motor op reis gaan, hebben we 1 rol met de tent ( bij Dimitri achterop de buddyzit) en 1 rol met de slaapzakken en matjes, bij mij achterop de buddyzit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 20:50 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Softpack. Helm op de spiegel. ID, beurs en navi in de borstzak.

Ik heb bijna 4 ton gereden over de hele wereld. Ik mis enkel een paar slippers en een zonnebril.

Als je op reis bent, kan ik me dat nog wel voorstellen. Mijn motor staan voor woon-werk ook regelmatig de hele dag in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht etc. Dan vind ik het lekker dat mijn helm, handschoenen, buff en klein grut in de koffer kan als ik aan het werk ben. ;)

Dat je het een lelijk ding vind kan ik begrijpen Brom maar een onmogelijk ding, lijkt me juist niet zo, topkoffer is hartstikke handig voor allerlei grut. En zoals Arne al zegt leg je spullen maar eens los op je motor in de randstad..


Nee dat klopt ook en dat is ook zo. Hoewel ik al 20 jaar mijn helm en handschoenen voor het grijpen op de motor laat. Dat deed ik ook toen ik nog in de Randstad woonde. Ik rij dan weer altijd met zo'n alu zijkist rond. Daar past dan mijn helm niet in, maar kwa gebruiksnut komt dat overeen met een topkoffer natuurlijk. Daarnaast, ook niet iedereen vind alu kisten mooi. Dus ja. Ik dacht, laat ik eens nuanceren  :)

Het kan trouwens goed dat Alain die wobbel achter krijgt van een balhoofd dat niet helemaal lekker draait. Mijn AT doet het ook, maar alleen bij max. belading en boven de 150. Maar dat mag natuurlijk niet  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 21:18 #38 door arne
Beantwoord door arne in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Ik rij dan weer altijd met zo'n alu zijkist rond. Daar past dan mijn helm niet in, maar kwa gebruiksnut komt dat overeen met een topkoffer natuurlijk.

Ah, daar hebben we het al. ;) Ik vind zijkoffers vervelend voor op mijn dagelijkse ritten. Zeker tussen de files door. Van alu of niet. ;) (Ik vind alu er wel stoer uitzien.) Maar als je helm er niet in past, dan vind ik mijn topkoffer toch handiger. ;)

Die opblaasbare matjes zijn wel een goede suggestie, maar als je de matjes al gekocht hebt, dan is dat waarschijnlijk geen optie.
Ik zat vanavond even naar mijn topkoffer te kijken en vroeg me af of je geen kleine beugels aan de montageplaat van je topkoffer vast kunt zetten. Dan kun je daar kleine spanbanden doorheen halen en de matjes vastsnoeren. De montageplaat is er sterk genoeg voor, denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 21:26 #39 door kees
Beantwoord door kees in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Ja dat kan zeker wel. Kan ook rechtstreeks aan de koffer. Is al eerder geopperd ook. Als je een sjorband op zijn plek wilt houden, kun je ook een paar platte ogen bijzetten in de route van die sjorband.

Tegen uitbreken van de bout/klinknagel wat dan ook, kun je aan de binnenkant een carrosseriering zetten, of zoals gezegd een metalen strip (..tussen meerdere bevestiginspunten..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2016 21:34 #40 door arne
Beantwoord door arne in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Ja, rechtstreeks aan de koffer was al geopperd. Aan de montageplaat nog niet, dacht ik. En dan zijn ze bij normaal gebruik ook uit de weg. Als je ze op de koffer zelf doet, dan heb je weer meer kans op gefluit en zo. Tenminste, dat lijkt mij. En de montageplaat is wat dikker. Ik zou er ook zeker wel een plaatje achter leggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden