Matjes op topkoffer, hoe?

05 mrt 2016 09:14 #1 door Matth
Matjes op topkoffer, hoe? werd gestart door Matth
Hoe kan ik twee (dezelfde) matjes op mijn topkoffer vastzetten?
De bagagerek van GIVi vind ik te duur.
Kan ik met spanbanden langs om of gaat dat schuiven?
Oogjes/haakjes in de topkoffer  maken, is dat een idee?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 09:34 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Gebruik gewoon klittenband ( bij de Action 2 zijdig ) tegen het schuiven en gewoon een spin eroverheen.
Werkt perfect

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 10:13 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Een bagagenet, is op die plek ideaal! Je moet er dan wel een spanbandje of spin bij gebruiken. Maar passen ze niet onder de topkoffer aan weerskanten van het rek?
Spanbandjes koop je voor weinig bij de action oid je kan ze gewoon op maat knippen, vlammetje langs het uiteinde tegen het rafelen. Tip, knip scheef, dan gaan ze makkelijker door de gesp.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 14:09 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Goeije tips lees ik hier  :)

Zélf zou ik het met een paar 'tie down' beugeltjes oplossen. Veel gewicht is het niet die matjes, dus 4 beugeltjes op het deksel schroeven, beetje kit er tussen om het waterdicht te houden natuurlijk. En dan met spanbandjes vast maken. Of nóg beter: met een setje ROK straps. Niet goedkoop, maar erg makkelijk in gebruik en je zet het niet snel té vast. Met spanbanden moet je ook weer oppassen dat je ze niet te strak aansnoert en je beugeltjes door de koffer heen rukt  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 15:02 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Ik gebruik ook rok straps, heel mooi systeem. Bagage net is ook handig om je handdoek onder te drogen terwijl je rijd.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 15:05 #6 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Als je beugeltjes op je (top)koffer schroeft, doe dan aan de binnenkant de boutjes door een stukje platstrip (aluminum). Dan vergroot je het druk oppervlak en verklein je het risico van de moer door de koffer trekken.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 15:56 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Bagage net is ook handig om je handdoek onder te drogen terwijl je rijd.

Idd was het vergeten uit te leggen maar gelukkig zijn er meer ervaren reizigers ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 16:46 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Matjes op topkoffer, hoe?
En wel meer dingen.

Ik heb er ook altijd 1 op de tanktas. Prop je de drinkfles tussen. Of je verse stokbrood. Afval, gaat er ook prima tussen.


Werelddingen, die netjes  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 17:11 #9 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Matjes op topkoffer, hoe?

En wel meer dingen.

Ik heb er ook altijd 1 op de tanktas. Prop je de drinkfles tussen. Of je verse stokbrood.

Ik heb gelezen dat je eten maar beter uit de buurt kan houden van benzinedamp. Ik geloof dat benzeen zich hecht aan vetten in het voedsel. Via de tankontluchting komt nogal wat damp naar buiten door hitte of schudden. Ik stop mijn stokbroodje dus achterop. Maar ja dat ben ik....

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 18:39 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Link goedje idd  :( Maar gelukkig bevat moderne benzine weinig tot geen benzeen  :)

nl.m.wikipedia.org/wiki/Benzine

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 18:59 #11 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Link goedje idd  :( Maar gelukkig bevat moderne benzine weinig tot geen benzeen  :)

nl.m.wikipedia.org/wiki/Benzine

Dat is weer een heel mooi verhaal René maar ik heb er even een stukje uitgehaald waar ik niets van begrijp.

Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca. 2,4 kg CO2 vrij. [1]

Dit is uitsluitend de CO2 die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2 die benzine als product veroorzaakt. Volgens de well-to-wheelmethodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van benzine, toegerekend aan de CO2-uitstoot van benzine. Dat kan wel zo'n 30% bedragen en daarmee komt de uitstoot op 3,1 kg CO2 per liter benzine. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld.

Hoe is het nu mogelijk dat uit 1 liter (1 kg) benzine 2.4 kg CO2 vrijkomt? :-[

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 19:22 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Ben geen chemicus Cas, maar ik vermoed dat de C uit de brandstof komt en de O uit de lucht die je ook toevoert bij de verbranding  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 19:37 #13 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Ben geen chemicus Cas, maar ik vermoed dat de C uit de brandstof komt en de O uit de lucht die je ook toevoert bij de verbranding  :)

De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,32 - 2,4 kg CO2 per liter benzine: de massa van een liter benzine is ca. 0,71-0,77 kg/liter. In de benzine zitten er aan elk koolstofatoom gemiddeld 2 waterstofatomen. Deze hebben samen een massa van 2. Bij verbranding worden de waterstof atomen vervangen door zuurstof en hebben gezamenlijk een massa van 32. De koolstofdioxide- uitstoot kan ruwweg berekend worden door de massa van een liter benzine te delen door 14 (koolstof 12 + waterstof 2 x 1) en te vermenigvuldigen met 44 (koolstof 12 + zuurstof 2 x 16).

770 gram benzine / 14 * 44 = 2420 gram CO2

Voor een liter diesel is dit 2,7 kg CO2 en voor een m3 aardgas (1 bar, 0 °C) is dit 1,8 kg CO2.[3]

Deze getallen betreffen uitsluitend de CO2 die aanwezig is in het product (bij de pomp) en die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2 die deze brandstof veroorzaakt. Volgens de well to wheel methodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van deze brandstoffen toegerekend aan die brandstof. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld. Bij het vervoer en de productie van diesel komt ongeveer 0,6 kg CO2 per liter vrij, wat samen ongeveer 3,2 kg CO2, per liter diesel, is.


Ik begrijp het nog steeds niet maar zal er wel aan denken als ik weer ga tanken :-\

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 19:50 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Hoe is het nu mogelijk dat uit 1 liter (1 kg) benzine 2.4 kg CO2 vrijkomt? :-[


Misschien was ik niet helemaal duidelijk  :-\

Bij een ideale verbranding heb je voor 1 liter brandstof ongeveer 14,7 liter lucht nodig. Die lucht gaat dus óók het verbrandingsproces in, dus vandaar kun je dus 'méér' overhouden dan je er 'lijkt' in te stoppen  :)


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 20:02 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Lucht weegt niks en 2.4 kg (vaste stof) CO2 is best wel veel ::)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 20:15 #16 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Lucht weegt niks en 2.4 kg (vaste stof) CO2 is best wel veel ::)

Dat lucht een gas is wil niet betekenen dat het niets weegt... Luchtdruk, ene gas zwaarder als het andere... Ff trug naar je oude natuurkunde docent ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 21:24 - 05 mrt 2016 21:28 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Matjes op topkoffer, hoe?

Ff trug naar je oude natuurkunde docent ;)

Goh ja, dat was een non, zuster Bertha ;D, zij gaf natuurkunde, scheikunde, wiskunde, biologie en Latijn, slim mens.
Zij heeft mij geleerd dat een liter lucht 1,293 gram weegt en een liter CO2 1,986 gram.
2.4 kg CO2 komt dus neer op zo'n 48000 liter.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 21:38 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Lucht is een verzamelnaam van de totaalsom van de verschillende gassen in de atmosfeer. Elk van die gassen heeft een eigen soortelijk gewicht. De zwaartekracht trekt de moleculen naar de aarde en als gevolg daarvan wordt dit gas op zeeniveau enigszins gecomprimeerd. Deze compressie wordt uitgedrukt in bar. In feite heb je het dan over het totaal gewicht van die moleculen, gemeten verticaal op het aardoppervlak, tot het punt dat de aardatmosfeer overgaat in de ledige ruimte (pakweg 60km) :)

Moleculen hebben ook allemaal een eigen specifieke massa. Dus ja als je d.m.v. een chemische reactie moleculaire verbindingen verwisselt, wisselt daarmee ook hun totale massa na die reactie.

Cas haalt enerzijds aan de chemische samenstelling direkt als gevolg van de reactie (verbranding). Daarnaast haalt hij de optelsom erbij die de 'CO2-footprint' wordt genoemd, namelijk de totaal optelsom van CO2-opbrengst om vanaf de ruwe natuurlijke vorm te komen tot de chemische samenstelling nadat het zijn beoogd nut heeft gediend.


Kijk voor de gein eens wat de 'CO2 footprint' van een hamburger is.... :'( :'( :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 23:46 #19 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Beetje off topic misschien?  8)



Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2016 00:18 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Matjes op topkoffer, hoe?
Yup! Happens. Zolang we VaraHuib er niet over horen :)


Ik zou die topkoffer lozen. Ik zou iedere topkoffer gelijk lozen. Neem een rol of een softpack.

Zacht spul vervormd makkelijk en daarmee verschuiven spinnen of sjorbanden bijna nooit.


Topkoffers  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden