Col du sommeiller 26/27 juli

29 okt 2018 00:16 - 29 okt 2018 00:18 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

Heb ik geluk dat ik die pech nog niet teveel gehad heb want ik rij altijd alleen.


Ik rij ook vaak alleen, maar ik heb altijd plakspullen en noodgereedschap en onderdelen bij me. Niet dat je, zonder, hopeloos verloren bent want alles lost zichzelf op, maar dan reduceer je dergelijke dingen tot een simpel opgelost ongemak. En als je met wat matties rijdt, is het vaak juist een gezellige/hilarische/irritante/welkome onderbreking  ;D

@J-P: Via del Sale is op maandag en dinsdag dicht (ik reed van zuid naar noord en halverwege (in italie aangekomen) reed ik tegen een bewaakte slagboom op). Ik had geen zin in 2 dagen wachten en ben toen omgereden naar Panice Soprana (noordelijk van Tende) en terug zuidelijk via Col de Tende het stuk in Frankrijk westelijk/zuidelijk daarvan gereden (Fort Margarita enz.). Ook daar veel forten en veel Assietta-achtige wegen, maar zonder de Itailaanse beperkingen: gewoon toegankelijk. Was gaaf ook, kun je ook wel 2 dagen aan spenderen om te verkennen met bijv. Tende als uitvalsbasis. Bijvoorbeeld als je moet wachten  ;)


Ik weet niet of je het met me eens bent J-P, maar wat betreft TCN'ers en Forte Jafferau: De alternatieve route daar naartoe vanaf Bardoneccia via Hotel Belvedère (of v.v) die J-P en ik hier de revue lieten passeren, moet gezien worden als flink risicovoller dan de normaalroute vanaf Savoulx.

Met mijn eigen rij-ervaring en daarnaast mijn uitgebreide ervaring als motor adventure-gids, zou ik 'Hotel Belvedère' normaal gesproken sterk ontraden.


Harm



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2018 11:32 #22 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Ik ben het helemaal met je eens, vanaf Jafferau naar beneden richting Belvedere is behoorlijk pittig en in je eentje niet verantwoord.

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2018 20:26 #23 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Col du sommeiller 26/27 juli

Op de Sommeiler trouwens, als je bovenkomt, is de echte top versperd. Dat was nu kapot en kon ik er langs, kom je op een klein meertje!


ook geweest in 2006


Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2018 21:22 #24 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Col du sommeiller 26/27 juli
De tunnel van Jafferau naar Pramand is weer open !!
Dus je kan de ronde vergroten. Uiteraard na de komende winter dit op internet wederom checken ivm de nodige aardverschuivingen.
Ik heb Sommelier en Pramand alleen gereden. Tevens Parpaillon, Valbelle en Assietta.
Eind aug 2019 staat Jafferau (eindelijk) en de LGKS op de planning. (De LGKS alleen afh van aantal dagen en energie. Is ca 4u heen en 4u terug extra rijden tov Jafferau e.o.).

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2018 20:38 - 30 okt 2018 20:42 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

De tunnel van Jafferau naar Pramand is weer open !!


Daar geloof ik eerlijk gezegd niks van.

Ik heb ook wat van die berichten gezien, maar ik ben er doorheen gereden in juli. Het was een griezelig ding en erg aan het afkalven van binnen. Hij is laag, smal en lang en het motorgeluid nam zulke vormen aan dat ik bang was dat ding op me in ging storten. Er stond 20 cm water in over de hele lengte. Ik zie dat niet ineens komende winter ineens verbeteren.

En waarom zouden ze. Het rondje Forte Jafferau van en naar Savoulx is verder prima.

Ook dit ding zou ik in deze staat sterk afraden en niet zien als een optie. Bovendien zijn de ingangen gebarricadeerd met grond en rotsblokken. De gemiddelde allroadrijder komt daar echt niet zonder hulp langs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 12:29 #26 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Col du sommeiller 26/27 juli
De bron is van september 2018 op motorforum 'het onverharde alpenpassen topic". Weet niet of dat waar is. Zelf was ik hier eind augustus 2018.
Fotos vanaf de Pramand-zijde (dus de oostkant van de Jafferau-opgang via Salbertrand).
Ik was alleen en durfde niet (eerst over die bult heen) door de tunnel te rijden.  Brrr.

Ook nog een kaartje toegevoegd voor 2019.....

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 12:40 #27 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Col du sommeiller 26/27 juli
En nog een kaart met enkele route-ideeen tpv de LGKS.
Misschien ga ik hier in 2019 naar toe....




TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 13:26 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

@James bond, wat betreft je kaartje,


Het stuk Via del Sale tussen ruwweg ter hoogte van Upega en Col de Tende is ma/di gesloten. Het kost 10 euro met een motor.

Komend vanaf het zuiden en Frankrijk reed ik in een bos tegen die piepert aan. Op maandag.


Die blauwe tracks van je zijn ook een leuk gebied. Het hele gebied rond Tende kun je eigenlijk wel een paar dagen spenderen om alles te verkennen! De dorpjes zijn er ook erg authentiek nog. Prachtig daar!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 14:47 #29 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Col du sommeiller 26/27 juli
@Brom, dank voor jouw bericht !.  Het is inderdaad wel plannen, ma/di dicht. Ik heb nog een oude druk Denzel, ik dacht nl dat het in het weekend dicht was.  En uiteraard, wat doet het weer, en hoe zien deze paden eruit na komende winter ?.

Als ik voldoende tijd (en extra energie) heb (en het weer is redelijk), is het plan om rechtstreeks vanuit huis naar Tende te rijden. Snelweg tot Grenoble en dan via Gap omlaag. In Tende 3 nachten op de lokale camping. En dan voorzichtig aan zoveel mogelijk rijden en genieten.
Daarna...richting Jafferau via: Col Lombarde en dan precies op deze col linksaf onverhard omlaag Italië in, Col de Larche, Col Parpaillon (onverhard), Col Valbelle (onverhard) naar Salbertrand (camping Don Bosco) in Italië. Vandaar de Jafferau e.o. vanuit Salvoux te rijden.

Als ik onvoldoende dagen heb of geen zin in de lange aanloopkilometers, -uren, dan blijf ik 3 dagen op de camping in Salbertrand.

Blijft leuk, beetje vooruit kijken !.

Wat is overigens een verstandige navigatie keuze voor onverhard. Tomtom 400 serie of Garmin 350 / 390 serie ?. Volgens mij kan TT geen onverharde paden laden ?. (Ik heb nu een oldskool TT Urban Rider).

groet, Steven





TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 16:11 #30 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

Mja TT en sommige Zumo's kunnen/willen geen tracks rijden vanwege hun enkel routabele parameters. Ze willen je dan steeds terug leiden naar wegen in de buurt die volgens hun kaart routabel zijn.

Ik rij nog met een stokoude Garmin 60CSX. Als je éénmaal rijdt zijn het geweldige dingen, maar alles er omheen is vreselijk traag en omslachtig. De 60 kan ook routabele kaarten aan maar als ik die erin heb wil het driehoekje wat ik zelf voorstel, ook wel eens neigen naar een dichtbijgelegen verharde weg. Dat is dat routabele aspect. Als ik met een topo rijdt heeft hij daar geen last van.

Ik ga van de gps afstappen en navigeren met de telefoon. Er zijn erg veel goed uitge-evolueerde apps tegenwoordig voor telefoons. Ook offline kaarten. En je kan oneindig veel tracks meenemen. Ik zit te kijken naar een Dogee S60 als platform.

W.b. navi en aanverwante apps om je trip makkelijker of op te leuken kun je kijken naar OsMand, LocusMaps, Galileo, Magic Earth, Maps.me, Kurviger, Relive, enz. enz. Filmpjes kun je ook doodeenvoudig editen via apps op je telefoon zoals ActionDirector, PowerDirector of kinemaster. Neem je leuk een drone mee  :)

Op de TET-site staat een uitgebreid topic over (telefoon) navigatie mogelijkheden.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 23:27 #31 door tukkertwin
Beantwoord door tukkertwin in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Jaren geleden in die bewuste tunnel eens stil gestaan met een defecte koplamp op mijn xr250, da's nie grappig!! en heeeeel donker!! We stonden toen een week op de camping in Salbertrand en hebben veel in die omgeving gereden, en zelfs nog helemaal naar de het fort op de top van de Mont Chaberton geweest.

Waar een wil is is een weg.....waar geen weg is wil ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden