Col du sommeiller 26/27 juli

24 juli 2018 17:39 #1 door merijn
Col du sommeiller 26/27 juli werd gestart door merijn
Hallo ik heb het in m'n hoofd gekregen om de col du sommeiller te willen gaan rijden, nu heb ik de vraag zijn er mensen die dat ook gaan doen? En toevallig 26/27 juli daar zijn? Het lijkt me leuk (en veiliger) om met meerdere mensen te rijden. Ik ben nu nog in szczecin. (Het einde van een rondje Polen) ik hoor het graag.
Groeten Merijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2018 11:39 #2 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Nee, ik ben er in september. Ik ben er geen voorstander van dat soort ritten in je eentje te rijden, een ongeluk zit in een klein hoekje en als je iets breekt is het helicopterwerk...

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2018 11:13 #3 door merijn
Beantwoord door merijn in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Hmmm ja daar heb je dan een punt. Dan maar eens kijken of het een andere keer kan met merdere personen. Misschien september?
Groeten Merijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2018 11:16 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Col du sommeiller 26/27 juli
In juli en augustus is het op de sommeiler druk genoeg om in je eentje naar boven te rijden, als je wat overkomt zal het niet lang duren voor er hulp langs komt rijden.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2018 23:05 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

(..) Ik ben er geen voorstander van dat soort ritten in je eentje te rijden, een ongeluk zit in een klein hoekje (..)

In juli en augustus is het op de sommeiler druk genoeg om in je eentje naar boven te rijden, als je wat overkomt zal het niet lang duren voor er hulp langs komt rijden.


Dat.

Ik was er afgelopen vrijdag, in me ééntje. Maar, zoals Tuur terecht zegt, niet alleen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2018 11:39 #6 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Ik reed vorig jaar de col de Valbelle (noordelijk van de Parpaillon) en daar had ik iemand bij maar heel die col niemand gezien, je zal maar wat hebben....

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2018 21:55 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

Nee is ook zo, J-P. Je hebt helemaal gelijk, is ook mijn credo.

Maar als ik alleen ben omdat niemand kan of wil en ik wil, dan doe ik het. Want ik wil.


Het is net zoiets als iets wat je graag wilt, maar het boezemt daarnaast ook angst in: dan zul je het in angst moeten doen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2018 22:56 #8 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Ik ook maar ik heb ooit geweldig op mijn kloten gehad van mijn vrouw omdat ik alleen de varaita maira gereden had... op een pan european. Boze vrouw = niet goed ?

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2018 00:12 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

(..) geweldig op mijn kloten gehad van mijn vrouw (..) Boze vrouw = niet goed ?

(..) dan zul je het in angst moeten doen  ;)


;D


Even terug on-topic: naast de Sommeiller zijn er nog een hoop andere van dit soort onverharde cols waar je op kunt, zoals jij ook zegt. Maar dat zijn cols, of hoogst bereikbare punten, waar je niet overheen kan afdalen, maar waar de weg ophoudt en je gewoon dezelfde weg weer omlaag moet. Veelal het laatste stuk omhoog via een 'weg' die 's-winters gebruikt wordt door een sneeuwploeg.

Vanuit Bardoneccia, zelfde vallei als de Sommeiler op/zelfde weer af, kun je de Jafferau op. Dat is dan wel weer een overgang naar de andere kant, maar niet bekend als 'col'. Niet vanaf die kant. Da's ook zo'n sneeuwploeg-pad. Ik noem dat geen motorrijden meer. Ik maakte me daar echt zorgen. Boven aangekomen heb je een 360 uitzicht en is de weg omlaag wel vredelievend, zo'n Assietta-achtige weg langs antieke forten.

Ga daar omlaag niet de eerste links.. (WEL, and what happened next, Brom did it ook nog!)


Was de eerste keer, maar ik ga de Alpen offroad verder verkennen!



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2018 11:57 #10 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Bedoel je vanaf hotel Belvedere?

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2018 12:21 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

Ja. Kom je uit bij Forte Jafferau. Dat bovenste stuk was beetje naar. Maar verder wel te doen hoor, daar niet van. Maar ik zie dat niet als motorrijden meer.

Je kunt dan afdalen aan de andere kant over normale onverharde wegen. Ga niet halverwege linksaf de Strada Militare Fenil-Pramand naar Salbertrand op. Nou ja kan wel, maar je komt een gebarricadeerde tunnel tegen die deels aan het afkalven is. Lang ding ook, beetje griezelig. De verrassing komt aan de andere kant. En als je dat niet lukt mag je weer terug door die tunnel  ;D


Je hoort me verder niet uit hoor, ik heb dit ook maar van het web geplukt. Veel plezier daar, er blijkt in de Alpen verrassend veel nog legaal te rijden  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2018 12:33 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

Op de Sommeiler trouwens, als je bovenkomt, is de echte top versperd. Dat was nu kapot en kon ik er langs, kom je op een klein meertje!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2018 21:54 #13 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Zo ziet er daar uit als het aan het regenen is. Geen lolletje want alles is spekglad...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2018 10:58 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

Ja bij mij was het in juli ook zo. Is ook 3 kilometer hoog he! Griezelig als je weer over zo'n plak ijs - sneeuw weer steil omlaag moet. Met al die stenige haarspelden  ;D


Wat me altijd opvalt is hoe vertekend terrein er altijd op foto's uit ziet. Maar je moet er echt wel even voor gaan zitten en het serieus nemen.

Mooie tocht!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2018 11:05 #15 door merijn
Beantwoord door merijn in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Komend jaar moet het voor mij iig gaan gebeuren, ik schuif het al te lang voor me uit.
Wanneer er volgend jaar zomer meer mensen die kant op gaan laat het weten, lijkt me leuk om met meerdere te gaan en die ervaring te delen.
Groet Merijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2018 11:14 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

Plan het niet te vroeg in het seizoen. Door de hoogte is het veel later voorjaar daarboven.

Ik was er afgelopen half juli en w.b. de sneeuw was het pas net berijdbaar. Ook in de zomer vriest het daarboven 's-nachts dus gladheid kun je ook hoog zomers meemaken.


In dat gebiedje kun je trouwens een paar dagen je volledig uitleven. Er mooi daar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2018 12:54 #17 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Col du sommeiller 26/27 juli
We zijn afgelopen september alle usual suspects afgereden. Dit is de Jafferau vanaf het fort naar Belvedere.

vimeo.com/289576177


CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2018 13:15 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Col du sommeiller 26/27 juli

Fantastische beeldkwaliteit!

Maar, ook hier slecht te zien dat het erg steil is en hyperkorte haarspelden.

In mijn herinnering komt het lastigste steilste stuk juist waar je filmpje stopt. Ik heb het omhoog gereden en al die losse stenen en scherpe haarspelden kort achter elkaar kreeg ik nergens genoeg grip om momentum op te bouwen en een wat iedealere gang te vinden. De combo steil en losse stenen knalden die allemaal onder het achterwiel vandaan.

Omlaag kan tricky zijn vanwege rollen over die keien, maar heb je hem wel eens omhoog gereden, J-P?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2018 14:23 #19 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Yep, was beter te doen dan naar beneden. Dit stuk ging goed maar na de stop, richting de volgende skilift-dinges, was echt tricky naar beneden. Heb toch af en toe wel een voetje moeten zetten. 1 was er vergeten zijn ABS uit te zetten na dit stopje, dat werd tamelijk spectaculair met zijn Tiger800.

1 van de mooiste dingen tijdens de reis was de Via del Sale. Vanaf Tende naar het oosten en dan naar het zuiden. Machtig.





Had ik op de Via del sale nog een wand van de achterband opengescheurd. Gelukkig had ik een binnenband bij zodat de tubeless even getubed werd ;-)



Band van de Velg krijgen, is zo`n BMW toch nog handig

https://riavanminnen.smugmug.com/Vacation/Dirty-Roads-2018/i-df7Dd7d/A

Even een velglint maken

https://riavanminnen.smugmug.com/Vacation/Dirty-Roads-2018/i-VhDRXgS/A





CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2018 18:02 #20 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Col du sommeiller 26/27 juli
Heb ik geluk dat ik die pech nog niet teveel gehad heb want ik rij altijd alleen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden