Reistips Albanië - specifiek verzekering

20 juni 2019 13:07 - 20 juni 2019 15:19 #1 door Jef__vb
Reistips Albanië - specifiek verzekering werd gestart door Jef__vb
Hallo Transalpers,

Tijdens een recent motortripje naar Frankrijk, ben ik thuis terecht gekomen bij een fantastisch warm Albanees gezin, dat in afwachting is van de goed- of afkeuring van hun asielaanvraag. Hoewel niemand van het gezin wat anders als Albanees sprak, heb ik een fantastische avond bij hen doorgebracht (met een heerlijke maaltijd, en het obligate kelderen van een kratje bier met de pater familias:cheer: ). Toen ik, met gebarentaal, vertelde dat het me fantastisch lijkt om met de motor naar Albanië te rijden, kreeg ik van diezelfde pater familias een Albanees telefoonnummer. Ik begreep dat dat telefoonnummer uitkomt in het piepkleine bergdorp in het noorden van Albanië waar de familie vandaan komt. Ik begreep dat ik naar dat telefoonnummer moet bellen, zeggen dat ik een vriend ben van hem, dat ik zijn familie ontmoet heb, en dat ik koffie gedronken heb met hem (óf dat we elkaar op café leren kennen hebben). Daarop zou ik een slaapplaats krijgen, schaap of geit om te eten (hij toonde op zijn smartphone een foto van een spit, en zei "beiiiihhhh"), én een Albanese "madam". :cheer:

En dus ben ik nu een solotrip, met de tent, naar Albanië aan het plannen, die ik zal ondernemen van 27 juli tot 17 augustus (slaaptrein naar Innsbruck - van daar langs Slovenië-Kroatië-Bosnië-Montenegro).

Om problemen te vermijden rond het feit dat de motor op mijn vaders naam is ingeschreven/geregistreerd, ga ik alvast een machtiging in 3 talen laten opstellen (ondertekend door mijn vader en mezelf).

Aangezien mijn verzekering geen dekking biedt voor Albanië, zal ik aan de grens een verzekering voor Albanië moeten aanschaffen. Ik verwacht mogelijks een taalbarrière, ingewikkelde bureaucratie en frequente politiecontroles, en wil daarom op voorhand al wat info en tips verzamelen. Alle info over Albanië die op het forum te vinden is, heb ik al gelezen.


Zijn er ervaringsdeskundigen die wat kunnen vertellen over hun ervaringen met reizen naar/in Albanië, of tips geven? Uit de reisadviezen van de overheid heb ik al begrepen dat de wegen slecht onderhouden zijn en dat het verkeer chaotisch is. Ik heb dus al begrepen dat voorzichtigheid ten zeerste is aangewezen in het verkeer. :) Ik ben van plan om de meer afgelegen gebieden van het binnenland te verkennen, en weg te blijven van de grote steden en snelwegen.



Bedankt alvast!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2019 17:19 #2 door Joost
Beantwoord door Joost in topic Reistips Albanië - specifiek verzekering
Hoi Jef,

Ik wilde een link naar ons reisverslag geven toen ik me realiseerde dat je me via die weg al had gevonden. Het verkeer valt op zich wel mee hoor en de wegen waren best prima. 'S nachts rijden is wat minder (dronken bestuurders en auto's zonder licht) en je moet het niet erg vinden om onverhard te rijden. Op welke motor ga je?

Joost

XL600V PD10 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2019 18:35 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Reistips Albanië - specifiek verzekering
Ik ben 2x met andere clubleden in Albanië geweest. 1e keer 2008 en de laatste keer was 2013.
Het land ontwikkeld zich razendsnel qua infrastructuur maar het gaat minder georganiseerd dan in het westen. Kijk er niet van op als je na twee uur ploeteren door de bergen ineens 2 km spiegelglad asfalt tegen komt en daarna weer 2 uur rijden door een maanlandschap. Je vraagt je af hoe ze het asfalt daar gekregen hebben. Snelwegen kunnen spontaan ineens stoppen en wordt je door de middenberm naar de andere rijrichting geleid. De middenberm is dan niet altijd netjes voor zo'n actie geprepareerd.
Let dus goed op ook overdag en 's-nachts doemen er dronken, wandelaar, fietsers, bromfietser uit het niets voor je op. De schemering is er zeer kort en nacht is daar ook echt donker. Zorg voor het geval je in de avond gaat rijden voor voldoende benzine want dat wil nog weleens op zijn in de binnenlanden.

Vat bovenstaand niet op als, waar begin ik aan, met de clubgenoten waarmee we deze trips gemaakt hebben kijken we nog steeds terug op een mooie tijd in Albanië.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2019 15:43 #4 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Reistips Albanië - specifiek verzekering
Hallo Joost,

Bedankt voor je bericht(en)! Ik ga met een XL650V.

Groetjes,

Jef

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2019 15:45 #5 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Reistips Albanië - specifiek verzekering

V-Twin schreef : Ik ben 2x met andere clubleden in Albanië geweest. 1e keer 2008 en de laatste keer was 2013.
Het land ontwikkeld zich razendsnel qua infrastructuur maar het gaat minder georganiseerd dan in het westen. Kijk er niet van op als je na twee uur ploeteren door de bergen ineens 2 km spiegelglad asfalt tegen komt en daarna weer 2 uur rijden door een maanlandschap. Je vraagt je af hoe ze het asfalt daar gekregen hebben. Snelwegen kunnen spontaan ineens stoppen en wordt je door de middenberm naar de andere rijrichting geleid. De middenberm is dan niet altijd netjes voor zo'n actie geprepareerd.
Let dus goed op ook overdag en 's-nachts doemen er dronken, wandelaar, fietsers, bromfietser uit het niets voor je op. De schemering is er zeer kort en nacht is daar ook echt donker. Zorg voor het geval je in de avond gaat rijden voor voldoende benzine want dat wil nog weleens op zijn in de binnenlanden.

Vat bovenstaand niet op als, waar begin ik aan, met de clubgenoten waarmee we deze trips gemaakt hebben kijken we nog steeds terug op een mooie tijd in Albanië.


Hallo V-Twin,

Bedankt voor je ervaringen en tips. Ik kijk met een gezonde spanning uit naar de reis. :)

Groetjes,

Jef

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.082 seconden