Ervaringen Noordkaap via Baltische staten en west Rusland?

26 sept 2019 07:53 #1 door adriaan_XL700V
In 2020 willen wij naar de Noordkaap, maar dan via een alternatieve route. Het plan is om via Polen, Baltische Staten en West Rusland tot de Witte Zee boven Murmansk te rijden. Vandaar via Kirkenes en het noorden van Noorwegen naar de Noordkaap en vanaf daar door Noorwegen weer afzakken (hier had een plaatje echt een toegevoegde waarde gehad.... :) )

Over Polen en over Noorwegen kan ik redelijk veel vinden. Net als over visa en verzekeringen

Wie heeft ervaringen met de Baltische Staten en West Rusland?
Mijn eerste vragen:
- Wat is de beste tijd om te reizen? We willen er een week of 5 a 6 voor uittrekken
- Kwaliteit van wegen in Rusland?
- Overnachtingsmogelijkheden: tent, hostel, airBnB?
- de absolute must-sees (welkom van de hele route)
- iemand ervaring met de grensovergang in Kirkenes?


Alles is welkom!

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2019 20:29 #2 door xrvtuur
ik ben in juni 2014 via polen en baltische staten door finland naar kirkenes gereden tot aan grense jakobselv,daar weer omgedraaid en naar de Noordkaap. In kirkenes nog aan de grens gestaan naar murmansk, veel hekwerk en een kantoortje op een 2 baans weg, verder weinig drukte daar, die rit van kirkenes tot de noordkaap was voor mij toen het mooiste stuk wat ik ooit gereden heb ( en ben heel europa door geweest) vanaf de noordkaap via de lofoten weer naar het zuiden,maar probeer de E6 te vermijden, teveel campers op die weg, en ook teveel snelheid controle, let daar echt op!
De wegen waren over het algemeen goed, in finland veel gravel gedaan, gaat prima met varadero. overnachten deden we in tentjes maar met slecht weer is hyte niet heel veel duurder dan een camping voor 2 tentjes. In het uiterste noorden zie je in juni nog veel sneeuw langs de weg, en rond de 3 graden met af en toe harde wind maar ook wel zon. en 's nachts gewoon licht, neem oog maskertje mee om te slapen. met wit rusland heb ik geen ervaring

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2019 23:36 #3 door Canis
Toeval. Zoiets ongeveer staat ook op mijn planning voor de volgende reis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2019 00:03 #4 door PimW
Ik ben in 2015 vanaf Moskou naar Letland gereden, de wegen zijn daar uitstekend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2019 06:29 - 27 sept 2019 06:37 #5 door Timy
Vorig jaar op Rusland na hetzelfde gedaan als jij wilt.

De zomer in de Baltische staten is prima, vergelijkwaardig met NL. De wegen in alle landen die je doorgaat zijn ook prima te noemen. Hier en daar wat Belgische Ardennen qua kwaliteit maar je zal je in de Baltische staten (zeker estland) verbazen hoe modern en westers het is. Wat betreft Polen en de Baltische staten.. ze rijden echt als mafkezen daar. Inhalen op onmogelijke momenten etc, dus wel scherp zijn en defensief rijden!
Finland is soms oneinden qua bossen en rechte wegen. Noorwegen sta je elke 5min stil voor foto's :lol:

Noorwegen is vanaf juli steeds natter dus wij zijn toen in Noorwegen begonnen en via de oostkant retour gegaan. Eén nadeel wat wij eraan ondervonden..Noorwegen vonden wij vele malen indrukwekkender en het werd erna soms wat 'saai'. :silly:

Als je langs de kust van Noorwegen gaat, sla de Lofoten niet over. Dat vonden wij het mooiste wat we hebben gezien. Sowieso heel het noorden is geweldig..

Wij deden het met een VW camper en hadden een paar maanden. Maar vergeet in die 5-6weken niet te genieten, het is echt een enorm eind!

Evt heb ik foto's/filmpjes.
Via www.youtube.com/channel/UCF4BRti45tV7MIMDo8iluFw hield ik de familie enzo op de hoogte. Er staat ook een een link in naar ons blog waar ook het e.e.a. staat incl foto's.
Bij vragen, por maar.

Liberté - Egalité - Fraternité
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2019 15:01 #6 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Ervaringen Noordkaap via Baltische staten en west Rusland?
Dank voor de tips! De Lofoten staan zeker op het programma en het mijden van snelwegen ook :-)

Nav de opmerking van Timy zal ik de weer- en regenverwachting per maand er eens op naslaan. Wellicht rijden we de route dan toch net andersom

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2021 18:40 #7 door cobramarw
Hebben jullie dat rondje dan gedaan? Of heeft Covid roet in het eten gegooid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2021 19:24 #8 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Ervaringen Noordkaap via Baltische staten en west Rusland?

cobramarw schreef : Hebben jullie dat rondje dan gedaan? Of heeft Covid roet in het eten gegooid?


Hier heeft Covid roet in het eten gegooid. Staat voorzichtig gepland voor augustus dit jaar, al heb ik daar weinig fiducie in.

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2021 17:54 #9 door wimj
Ik heb ook plannen voor een rondje 'Baltic' (2022). Ik wil de motorkaart (V5) ervoor gebruiken maar die dekt de Baltische staten niet. De OSM website is ook niet erg bruikbaar meer met levertijden tot één jaar!

Is er wellicht iemand die een bruikbare (OSM) kaart van dat gebied heeft? Ik heb via freizeitkarte.de wel een kaart weten te trekken uit hun scandinavie kaart maar die is niet best van kwaliteit.

Alvast dank, ook voor tips.

p.s. ik gebruik een garmin etrex legend.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2021 20:33 #10 door alain
Het hoge Noorden van Rusland (ten Noorden van Sint-Peterburg) is nu net een deel waar ik nog nooit was.
Maar de rest van Rusland doorkruiste ik in diverse richtingen.

Ik gebruik TomTom tijdens het rijden, tenminste voor zover er kaartdekking is.

In Rusland heb je niet zoveel wegen, en weet je ook niet altijd of ze niet onderbroken zijn.

Dus wordt de rit elke dag op voorhand uitgestippeld met behulp van Google en Mapsme.

Voor de kleinere wegen is het best om dit ook op voorhand en tijdens de rit nogmaals te bevragen bij de lokale bevolking.

Terugrijden en omrijden kan gerust een halve dag in beslag nemen!

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2021 12:11 #11 door wimj
Dank Alain. Ik heb je (een inmiddels overbodig) emailtje gestuurd. Al met al lijkt het dus raadzaam me te verlaten op papieren kaarten voor dat gebied (was ik toch al van plan te kopen)!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden