It's a 600 Alp, but not as we know it.

05 okt 2021 04:39 #1 door Jeroen Jansen
It's a 600 Alp, but not as we know it. werd gestart door Jeroen Jansen
Hallo TCNL leden,
Mijn XL600V 1999 heb ik al vrij lang geleden tweedehands gekocht en er in standaard trim nog een poos op rondgereden.
Maar door eerdere opgelapte schades aan kuipwerk en ophangdelen hiervan en steeds terugkerende problemen aan vooral het achterwiel (slingeren / niet mooi concentrisch meer te krijgen) besloten om de boel low budget grondig te verbouwen omdat het heerlijke motorkarakter eigenlijk wel een doorstart verdiende.

-wielset CBR600F2 1993 pasgemaakt.
achterwiel, bandenmaat 160/60-17 tubeless, alleen lagermaten aan Transalp-as aan moeten passen
en nieuwe RVS spacers gedraaid, bijna plug and play dus, de 160 maat past ruim binnen de Alp achterbrug.
voorwiel, bandenmaat 120/60-17 tubeless was "iets" meer werk... pasvlakken van remschijfbevestigingen afgefreesd om de schijven tussen de "standaard" Alp-voorvork te kunnen passen.
lagering en spacers aangepast naar Transalp-as, "one-off" spacers gefreesd om de CBR600RR 2005 4-zuiger remklauwen te kunnen gebruiken op de standaard Transalp voorvork, uiteraard ook de rempomp van de CBR RR gemonteerd.
-Zadel is door een specialist onder handen genomen, nieuw stijver schuim, 6 cm hoger en aanzienlijk breder gesneden om zo een sterk verbeterd zitcomfort te krijgen, later nog een Cool Cover er overheen getrokken, vooral nuttig in de regen.
Old school rallylight gefabriceerd uit stalen buis met 200 mm H4 unit van XS1100 Yamaha sloper.
Hyperpro verenset gemonteerd, met achter ook een hydraulische veerspanningsversteller uit een Rotax 650 BMW sloper.
Resultaat is een Sumo, als in vette worstelaar, Alp waar goed mee te sturen en te remmen is.
Onlangs nog een carburatie en inlaattraject revisie met Dynojet stage1 tuning en synchronisatie uitgevoerd, is ie niet slechter van gaan lopen.

Hopend jullie zo nu en dan bij een rit te ontmoeten,
Jeroen Jansen uit Den Haag (old"ish" biker)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2021 08:20 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.
Nou Jeroen, dat low budget oplossen is niet bepaald low tech geweest. Fraai resultaat en zo te zien ben je reuze handig! Compliment voor het resultaat, mag dat niet alledaagse wel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2021 13:59 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.
Welkom hier Jeroen! Mooi gedaan die aanpassingen B)
Ik zou nog wel wat meer (detail) foto’s willen zien er van :cheer:

Misschien heb je er ooit wel aan gedacht, maar wat in mijn ogen nog een leuke aanpassing zou zijn is om de plastic achterwielhugger (wellicht met de héle achterbrug er bij) van de CBR te monteren. Daardoor ziet de achterbrug er écht wel een stukje ‘dikker’ uit en dat kan jouw fiets wel hebben ;)

Een plaatje er bij voor het idee....

Grtz,
René





TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2021 15:32 #4 door wimj
Beantwoord door wimj in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.

The Headless Horseman schreef : Ik zou nog wel wat meer (detail) foto’s willen zien er van :cheer:


+1

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2021 18:33 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.
Hi Jeroen,

Welkom hier, ik heb al veel modificaties aan Alpjes voorbij zien komen, maar wat jij hebt gedaan is nieuw.
Gaaf hoor !

Doe vooral meer foto's !

Veel plezier hier en op je motor !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2021 20:03 #6 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.
Visueel is het niet mijn dada. Ik vind het wel heel knap hoeveel werk je erin hebt gestopt, en hoe hard je uit de doos gedacht hebt. Heel wat anders, heel gaaf. Sterk werk!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2023 17:35 #7 door Jeroen Jansen
Beantwoord door Jeroen Jansen in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.
Hier nog wat foto's van mijn gebakje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2023 17:38 #8 door Jeroen Jansen
Beantwoord door Jeroen Jansen in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2023 18:16 #9 door Jeroen Jansen
Beantwoord door Jeroen Jansen in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2023 20:18 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.
Een breinaald door het membraan, interessante ontwikkeling ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2023 22:01 #11 door Jeroen Jansen
Beantwoord door Jeroen Jansen in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.
Was om op de foto te verduidelijken dat ie echt lek was...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2023 10:54 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic It's a 600 Alp, but not as we know it.
Fraaie aanpassingen. Hoop het zondag in levende lijve te kunnen aanschouwen.
Je had zondag kunnen aanpikken richting Zwolle, woon vlak aan de A12 bij Zoetermeer maar had al een andere afspraak voorafgaand aan de rit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.397 seconden