Voorstelrondje

21 okt 2021 12:40 #1 door Benjamin
Voorstelrondje werd gestart door Benjamin
Dag allen,

Bij deze stel ik mij graag voor. Mijn naam is Benjamin en ik ben sinds een paar weken derde eigenaar van een Transalp 600V uit '89. Het leuke is dat ik de originele aankoopboon uit '89 erbij heb, van een inmiddels niet meer bestaande motorzaak uit Groningen. Ik heb de motor vooral gekocht voor de hobby en wil 'm het liefst zo origineel mogelijk laten. Volgend seizoen hoop ik mooie ritten te kunnen maken, wellicht ook als lid van de Transalp club.

Na een aantal korte ritjes staat hij inmiddels in de schuur, waar ik zelf wat onderhoud pleeg aan de 'tranny'. Zo zag ik dat er iets koelvloeistof lekte bij de ingang in het blok en dat de koelvloeistof erg vies was. Deze week hoop ik het systeem nog te kunnen flushen, aangezien er ook wat meuk in de waterpomp en leidingen zat. Hopelijk is dit genoeg...

Over de lekkage heb ik meteen een vraagje! Ik heb de o-ring vervangen door een nieuwe OEM, hopende dat dat het probleem zou oplossen. Het probleem is echter dat de bout niet strak genoeg kan worden aangedraaid, zodat er geen goede sluiting plaatsvind (zie foto). Ik vrees dat dit komt door het inwendige schroefdraad in het blok. Nou heb ik geprobeerd dit schroefdraad op te knappen door het opnieuw te tappen met M6, maar zonder resultaat. Nu is mijn concrete vraag hoe ik dit op kan lossen? Zat zelf te denken aan een helicoil, hopende dat er genoeg vlees is om een iets groter gat te boren. Wellicht heeft iemand een beter idee? Bij voorbaat dank!

Honda Transalp XL600V '89
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2021 16:46 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Voorstelrondje
Hi Benjamin,

Welkom hier !

Je hebt meteen een aardig probleem te pakken :-)
Zelf heb ik met dit specifieke punt nog geen problemen gehad maar ik heb toch nog wat suggesties:

Wat is er precies niet goed gegaan met tappen ?
Heb je nu 'gewoon' een gat met beschadigde M6 draad ?

Overigens meen ik dat dit boutje niet eens zo hard vastgedraaid moet worden en dat de dichting meer door de o-ring uit zichzelf moet komen dan doordat deze heel erg hard wordt vastgeklemd. Ik heb net even in het service manual gekeken maar kon voor deze bout geen specifiek aanhaalmoment vinden.
Dan zou het 'default' moment van 10 Nm voor een M6 boutje moeten gelden en dat is 'iets meer dan handvast'.

Dus ik vraag me af of er niet iets anders fout gaat ? Is het pijpje nog wel corrosievrij ?
Die pijpjes zijn verchroomd en soms is het chroom aangetast waardoor je ook geen goede dichting krijgt.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2021 17:38 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voorstelrondje
Een van de meest voorkomende problemen is het niet goed schoonmaken van het blok gedeelte.
Het best gaat dat met een roteren staalborsteltje of dremel.
Dan het rubbertje er met wat vaseline indrukken.
Ook het pijpje beetje vaseline en dan moet hij gewoon goed op z,n plek vallen en afsluiten.
Je kunt ook met het erin drukken het rubbertje scheef hebben geperst.
Het boutje houd alleen het pijpje op z,n plek en draagt niet bij aan de afsluitende werking

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2021 12:46 #4 door Benjamin
Beantwoord door Benjamin in topic Voorstelrondje
Beide dank voor jullie reactie. Het lek is boven! Ik had wat verder moeten kijken dan mijn neus lang is. Het pijpje is aan de onderkant hartstikke doorgerot, zie foto.

Wat betreft de bout die het pijpje op zijn plek moet houden. Het schroefdraad in het blok is nog steeds M6, echter is het interne schroefdraad niet helemaal 100%. Heb gepoogd met een M6 tap het schroefdraad op te knappen, maar zonder succes. Ik kan er nog steeds de originele bout in vast draaien, echter draait deze door wanneer ik ook maar een beetje meer kracht zet dan "handvast". Ook met een nieuwe bout blijft het probleem bestaan. Ik ga nu eerst kijken voor een nieuw pijpje, in de wetenschap dat dit het probleem oplost.

Wat betreft de corrosie in het pijpje, deze is van binnenuit doorgerot. Het koelwatersyteem is erg vies en roestig. Ik hoop dat wanneer ik het systeem sluitend heb goed door kan spoelen en de meeste meuk eruit kan krijgen. Kans bestaat natuurlijk dat er meer aangetast is, maar dat is weer voor later!

Honda Transalp XL600V '89
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2021 13:45 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Voorstelrondje
Juist ! Zo gaat het niet werken inderdaad.

Qua schroefdraad: ik zou als eerste kijken of het op te lossen is met een helicoil, wat ik wel verwacht. Als dat echt niet zou lukken, zou ik kijken of er genoeg vlees is om nieuwe draad te tappen, M7 dan.

Succes en laat vooral weten hoe het verder gaat, dat is voor anderen na ons ook leerzaam !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2021 19:01 - 28 okt 2021 21:14 #6 door Benjamin
Beantwoord door Benjamin in topic Voorstelrondje
Beide pijpjes en o-ringen vervangen. Sluit goed, geen lekkages! Beide besteld via CMSNL overigens, mocht iemand ze ook zoeken.
Inmiddels het hele koelwatersysteem een paar keer gespoeld, komt nu eindelijk weer helder vloeistof uit en geen rotzooi. Nog maar even wat kilometers maken voordat ie de schuur in gaat voor de winter..

Honda Transalp XL600V '89
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2021 20:58 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voorstelrondje
Gooi er wel kvs in en geen gewoon water. Anders kun je binnenkort opnieuw beginnen met spoelen 😉

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2021 21:37 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Voorstelrondje
Mooi zo Benjamin, bedankt voor het terugkoppelen !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden