Nieuw hier

08 dec 2021 20:22 #1 door Odie
Nieuw hier werd gestart door Odie
Hallo allemaal,

Ik ben Martijn (Odie) en ben 49 jaar oud. Komende maand heb ik 30 jaar mijn A rijbewijs en heb onlangs mijn eerste off-road fiets gekocht. Deze NX250 heb ik overgenomen van mijn zwager (Garfield) nadat wij deze zomer een dag samen in het bos zijn wezen spelen. Dit is zo goed bevallen dat het naar meer smaakt. De NX is nog niet helemaal klaar voor het off road gebeuren maar daar heb ik in de wintermaanden mooi de voor om dat in orde te maken. Voor de rest rij ik als dagelijks vervoer op een Honda Pan European ST1100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2021 21:06 - 08 dec 2021 21:06 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Nieuw hier
Hey Martijn, zwager,

Welkom hier !

Die rode Dominator is van een oud vrouwtje geweest en heeft altijd binnen gestaan.

Helaas is 'ie daarna door een onverlaat helemaal uit elkaar gehaald en in kratten gedaan om er een supermotard van te maken.

Toen dat project strandde kwam de motor op marktplaats en vervolgens in mijn garage.

Toen ik 'm vervolgens in de afgelopen anderhalf jaar weer helemaal heb opgebouwd had ik uiteindelijk slechts een handjevol onderdelen over dus hopelijk gaat het goed :-)

Veel plezier hier en met je motor, toen ik net nog even in de garage was stond 'ie er gelukkig nog !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2021 21:16 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuw hier
Welkom hier Martijn!

Hier heeft ook ooit zo’n rode NX250 gehuisd :cheer: Veel plezier gewenst met de jouwe B)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2023 15:13 #4 door Odie
Beantwoord door Odie in topic Nieuw hier
Het heeft even geduurd maar eindelijk is het zover...Hoewel het blokje vanaf heet eerste moment echt lekker gelopen was er toch een probleem met mijn fiets. In elke versnelling klapperde mijn ketting tussen 3500rpm en 5000rpm zo erg dat er niet mee viel te rijden. Ik heb er toen ongeveer 100km mee gereden en heb 4x mijn ketting moeten spannen (hij was nieuw). Daar begon de zoektocht naar wat de oorzaak was. Het gekke is namelijk dat Garfield zijn NX exact het zelfde is als de mijne (inclusief de ontsteking). Natuurlijk veel te weinig tijd en het feit dat hij bij Garfield (25 km verderop) in de garage staat schoot het niet echt op. Ondertussen nog wel grote wielen gemonteerd, balhoofd onderhanden genomen (speling en nieuw vet) en de achterschokbreker aan de bevestiging ingekort omdat deze wel erg hoog stond en dat het sturen niet ten goede kwam. Vraag bleef waarom klappert die ketting, ik durfde er zo- niet echt mee te gaan rijden. verschillende mogelijkheden hebben de revue gepasseerd maar niets was de oplossing en het bleef knagen dat het tussen 3500rpm en 5000rpm was in elke versnelling. Hoe groter de belasting hoe erger het was, in de hogere versnellingen hoefde ik maar naar het gas te wijzen of het begon al. Iedere keer zat er best veel tijd tussen en ik heb er nooit bij stil gestaan dat moderne brandstof al na een paar maanden slecht wordt. Al met al bijna twee jaar aan het aanmodderen geweest maar uiteindelijk rijdt hij goed. Arvid heeft bij het opbouwen van de motor een programmeerbare CDI geplaatst en besloot daar toch eens naar te gaan kijken. Ik heb in het werkplaatshandboek gekeken naar de vervroeging van de ontsteking en die heb ik naast die van de CDI gelegd. Daar zat, ondanks dat het niet heel veel was, verschil in. Ik heb dit aangepast en de CDI weer geplaatst maar de motor niet starten. Weer een hoop gepruts wat het leek er op dat de motor geen benzine kreeg en wilde de carburateur al uit elkaar halen om te kijken of die niet verstopt zat of zo waarop Garfield zei eerst even wat verse benzine te proberen. Zo gezegd zo gedaan, Carburateur leeg laten lopen en met een extern tankje wat verse benzine en jawel met een druk op de knop en lopen. In mijn achterhoofd weet ik dat zeker de huidige benzines niet lang mee gaan maar door de andere problemen heb ik daar gewoon niet bij stil gestaan...Goed motor loopt weer en voorontsteking iets teruggeschroefd is weer tijd voor het zoveelste proefritje en........het klapperen is zo goed als weg en de motor loopt lekker. Er van overtuigd dat het nu goed zat wilde ik natuurlijk een off road trip gaan doen en heb samen met Garfield op 19 Juli een trail van 150km en ben als een blij man daarvan terug gekomen. Motor doet het prima en wat heb ik het leuk gevonden.
Op naar vele avondturen op een hele leuke NX250
Garfield, bedankt voor het meedenken, sparren, sleutelen, voorzien van een natje en een droogje, de leuke rit en vooral het met mij opgescheept zitten in jouw garage;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2023 08:54 - 02 aug 2023 08:56 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Nieuw hier
Ja het was een hoop gepuzzel maar hij doet het nu eindelijk fatsoenlijk.

Dat van die benzine was bizar. Carburateur leeggemaakt, verse benzine vanuit een hulptankje aangevoerd en je hoefde maar naar de startknop te wijzen en hij liep.

Zoals je weet heb ik deze rode NX letterlijk uit een aantal kratten met onderdelen opgebouwd.
Wat mij eigenlijk nog wel interesseert, is welke nokkenassen er bij jou in zitten.
Er zijn verschillen in nokkenassen tussen de MD21, MD25 en de verschillende jaargangen.
Maar laten we de boel voorlopig maar dicht houden en lekker gaan rijden !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2023 19:57 #6 door Niels Meijer
Beantwoord door Niels Meijer in topic Nieuw hier
Mooi dat het opgelost is. Het lijken mij hele leuke fietsen, hoe hard loopt zo iets nu op de rijksweg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2023 20:16 #7 door Odie
Beantwoord door Odie in topic Nieuw hier
Hard genoeg om een bekeuring te kunnen rijden maar is daar duidelijk niet voor gemaakt. De provinciale weg is meer waar hij thuis hoort als je niet off road bent...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden