Nóg een derbij.

15 feb 2022 20:28 #1 door Michiel
Nóg een derbij. werd gestart door Michiel
Sinds twee weken heb ik een transalp (600 uit ‘88) en ben er erg blij mee!

Omdat ik zelf nog weinig weet van motoren zou ik graag eens meekijken met iemand die graag sleutelt aan zijn Transalp. En een paar ogen die kunnen zien hoe de staat van mijn exemplaar is, is helemaal mooi meegenomen!

Zo kan ik het stuur best een beetje van voor en naar achter bewegen (milimeter of 5). Ik las dat het stuur in rubbers zit, maar vraag mij af of die speling normaal is. Na 400 kilometer is de olie al op z’n laagste punt. Ook daar lees ik best wat over, met name over het zwarte blok. Zou graag weten waar ik een beetje rekening mee moet houden, hoeveel liter er per hoeveel kilometer ‘normaal’ is. En...piepende achterrem/trommelrem = nieuwe remblokken erop zetten? Of niet piepen en gewoon doorrijden?

Ik heb de motor van een TCN-lid gekocht en daarvoor was hij ook van een TCN-lid. Als diegene de motor herkent, laat het dan weten!

Mocht er in de omgeving van Rotterdam binnenkort iemand met een transalp op pad gaan of gaat werken aan de motor, dan hoor ik het graag.

Groet!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2022 08:07 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Nóg een derbij.
Hi Michiel,

Welkom hier !

Gefeliciteerd met je aankoop.

De TA's met het zwarte blok staan er inderdaad om bekend dat ze (flink) olie kunnen verbruiken.

Je kan daar in principe gewoon mee doorrijden als je maar zorgt dat er voldoende olie in blijft. Het aanpakken van dit olieverbruik kan een flinke klus zijn die de moeite niet waard is.

Sommige motoren zijn zelfs 'ontworpen' om veel olie te mogen verbruiken, zo zag ik in de specs van mijn KTM (2012) staan dat het olieverbruik max 0.6 liter per 1000 km mag zijn. De Pan European die ik daarvoor had, uit 1995 en met een km stand van 110.000, verbruikte geen druppel. Zo zie je maar.

Concrete cijfers voor wat acceptabel is voor een Alp zijn lastig te geven. Het is uiteindelijk ook wat jij acceptabel vindt. Ik zou als ik jou was eerst eens meer kennis opdoen van wat het olieverbruik bij jouw rijstijl daadwerkelijk is. Dus heel nauwkeurig afmeten wat je er bij welke km stand bij doet. En nu ik het over rijstijl heb: hoe is jouw rijstijl ? Hoe meer hoge toerentallen je rijdt, hoe meer olieverbruik.

Over dat stuur en die rubbers heb ik laatst hier een topic gezien van iemand anders, even zoeken dus.

Piepende remmen kunnen veel oorzaken hebben. Het kan zelfs aan het actuele weer liggen. Ik zou inderdaad wel even kijken hoe ver de blokken versleten zijn.

Veel plezier hier en met je motor !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2022 20:42 #3 door Michiel
Beantwoord door Michiel in topic Nóg een derbij.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Garfield!

Ik ga zeker in de gaten houden wat het verbruik van de olie is. Tot nu toe lijkt het op een liter per 1000 kilometer.
En de rijstijl zit tussen ‘net te overmoedig rijden omdat ik na een paar maanden mijn rijbewijs te hebben gehaald denk dat ik het een beetje kan’ en ‘heel bewust letten op mijn (bochten)techniek en gedoseerd schakelen etc. omdat ik goed wil leren rijden’.

Dat stukje over het stuur had ik inderdaad gelezen, maar ik kwam het verder niet veel tegen. Dus was benieuwd of er meerdere mensen dit hadden. Maar ik ga er nu gewoon vanuit dat het klopt.
Zaterdag ga ik naar een monteur om eens goed naar de motor te laten kijken. Dus ik hoop dan in ieder geval weer wat wijzer te zijn.

Dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2022 19:55 #4 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Nóg een derbij.
Welkom Michiel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden