Nieuw op het forum

29 juli 2022 10:00 #1 door Tom
Nieuw op het forum werd gestart door Tom
Beste lezer,

Mijn naam is Tom, ik ben 31 jaar en sinds kort in het bezit van mijn motorrijbewijs alsmede een mooie TA650. Zonder motor rij ervaring kan ik toch wel zeggen dat mijn interesse in de allroad/adventure hoek ligt. Met deze TA hoop ik mijn eerste jaartjes veel rij ervaring op te doen.

Ik lees lekker mee en leer er veel van. Dat komt goed uit want ik heb weinig verstand van sleutelen.

Er zijn wat dingetjes die ik aan de motor zou willen veranderen, waaronder een andere uitlaat/demper (er zit nu een TA700 demper onder), een hogere voorruit, en een fris stuurtje waarbij ik ook ga kijken naar het schakel materiaal en de kabels.

Tevens moet ik de motor nog leren kennen en zal ik door mijn gebrek aan kennis niet gauw gebreken onderkennen (en dan bedoel ik niet dat ik stug doorrijd als het goed mis is maar meer signalen vanuit het rijgedrag of motor die mij niet zoveel zeggen).

De motor staat er strak bij en loopt voor mijn gevoel aardig, maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat er het een en ander moet gebeuren.

Is er iemand in de buurt van regio Uden die beschikt over hetzelfde model en/of meer verstand hiervan heeft en een keer zou willen toeren en meekijken?

Ik las ook dat er meetings zijn waar zogenoemde 'inspecties' gedaan worden, wat moet ik me daar bij voorstellen?

Mocht iemand nog tips en/of advies hebben ten aanzien van hetgeen ik wens te veranderen of waar ik op moet letten, dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt en tot horens.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2022 11:01 - 29 juli 2022 11:02 #2 door Tom
Beantwoord door Tom in topic Nieuw op het forum
Aanvulling op bovenstaand schrijven:

Wat 'mankementen' die mijn aandacht hebben:

- Sleutel gaat niet soepel in het sleutelgat
- Uitlaat rommelt/ploft wat bij gas terug/los --> gevolg van mengsel?
- Versnelling gaat met regelmaat lastig in 'N' (moet vaak weer in '1' zetten en opnieuw omhoog tikken) --> is dit af te stellen?
- Ben wat aan het uitproberen met toerental, stond afgesteld beneden de x1000 en liep stationair niet meteen mooi. --> Ideale afstelling?
- Loopt stationair hoorbaar aardig tot goed, echter KM teller fluctueert (en heel licht hoorbaar aan de toeren).

Wat zaken die ik wil veranderen:

+ Ik zou graag een andere demper monteren, waar moet ik op letten? Er zit nu als het goed is een originele uitlaatbocht op, de demper is van een TA700.
Kan ik hier zonder meer een nieuwere demper weer op zetten of zou ik het best een compleet nieuwe uitlaat monteren?
+ Ervaringen met hogere ruit? Mij lijkt een wat minder bolle maar rechte ruit mooi staan. Ik kwam via de Instagram pagina 'Goffi' een predator scherm tegen zie foto: Bron: Instagram @Goffiworkshop. Weet iemand of er meer van dit soort modellen zijn van andere merken?

* Zijn er zaken die voor dit model of de TA in z'n algemeen goed zijn om te controleren? Ik las al wat over de CDI's bijvoorbeeld.
* Heb je tips of adviezen over bovenstaande dan hoor ik dat graag!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2022 18:20 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Nieuw op het forum
Hi Tom,

Welkom hier !

Mooie keuze voor een eerste motor en leuk om te zien dat je al van het asfalt bent geweest !

Je stelt al heel veel vragen en daar gaan we je allemaal mee helpen, maar ik heb nu even niet de tijd (en de puf, ben herstellende van Corona) om ze allemaal te beantwoorden.

Weet even niet uit m'n hoofd wat het stationair toerental officieel moet zijn maar zeker boven 1000 rpm, ik stel zoiets altijd in zoals ik het wil. Il geloof dat mijn NX250 zomaar op 1500 rpm staat afgesteld oid.

Contactslot: je zou eens kunnen beginnen met wat grafietpoeder van een potloodpunt erin te doen. Gewoon potloodpunt erboven, scherp mesje en wat slijpen / schrapen.

Succes en veel plezier hier en met je motor !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2022 18:41 #4 door Tom
Beantwoord door Tom in topic Nieuw op het forum
Hoi Garfield,

Bedankt!

Het toerental ligt nu rond de 1200/1500 en dat maakt starten iets makkelijker. Met rijden merk ik weinig verschil (voor mijn gevoel). Wellicht dat een ervaren rijder daar anders over denkt.

Ik heb het contactslot eens ingesprayd met WD40 en de sleutel goed schoongemaakt en eveneens ingesprayd. Dit geeft tot nu toe al wat verbetering. Het is niet dat ik de vraag stelde omdat ik zoiets niet zelf zou kunnen verzinnen maar meer en peiling of het misschien een bekend euvel is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2022 14:55 - 12 aug 2022 14:55 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Nieuw op het forum
Uitlaat rommelt/ploft wat bij gas terug/los --> gevolg van mengsel?
Vaak te herleiden naar een lekkend, lees niet vacuum dicht inlaat rubber.
Spuit eens met remreiniger tussen de twee cilinders in en als het toerental wijzigt weet je direct meer.
Dit is het meest voor de handi liggende issue om maar eens mee te starten.

- Versnelling gaat met regelmaat lastig in 'N' (moet vaak weer in '1' zetten en opnieuw omhoog tikken) --> is dit af te stellen?
Veelal twee hoofdoorzaken:
- een te strak gespannen ketting
- koppelingskabel staat te slap afgesteld waardoor er spanning op de transmissie blijft staan.

Het komt ook voor dat de motor wel in z'n vrij staat maar het lampje niet brand, dat heeft te maken met een afgesleten drukstift op de neutraal schakelaar.

Mijn advies: ga eens bij Rob Geelen in Alphen aan den Rijn langs en doe samen met hem een inspectie van je motor, heb je direct een beter beeld van de staat van onderhoud en naderend onderhoud.
Je moet wel snel zijn Rob gaat 4 weken dicht!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.473 seconden