Transalp 600 1995 van Erwin

06 sept 2022 21:39 #1 door Erwin
Transalp 600 1995 van Erwin werd gestart door Erwin
Bij deze zal ik me ook maar even voorstellen.

Erwin, 29 jaar, gek op alles met 2 wielen en een motorblok. Als hobby heb ik oude motoren kopen waar de huidige eigenaar geen heil meer in ziet en deze weer de weg op brengen. Zo hebben we ook de motor gekocht waar dit topic over gaat.

Zo troffen we hem aan.

Bij de vorige eigenaar was de klepseal lek geraakt, dit hebben ze laten repareren bij een dealer, in 2019...

Zo kun je hem uiteraard niet vervoeren op de kar. Ter plekke dus het blok er in gelepeld, achterbrug vast en een paar kappen/tank er op tegen het wegwaaien. Toen we ons verzekerd hadden dat alles goed en dicht zat zo mee naar huis genomen.


Gezien het een vage kennis betrof ontstond er al snel de weddenschap dat hij het weekend er op naar Sauerland mee zou kunnen. Dat gaf ons 5 dagen de tijd.
Gezien mijn ploegendienst redelijk wat tijd voor. In 2 ochtenden stond hij startklaar exclusief de accu en koppelingskabel. Omdat al wel de kleppen gesteld, de olie/ filter beurt etc etc gebeurd waren een grote accu los er naast aangesloten en starten lopen!

Toen woensdag en vrijdag de accu en koppeling binnen kwamen konden we afbouwen. Vrijdag stond hij dan ook klaar voor de rit. Na een proefrit van 125km was wel aangetoond dat hij er echt klaar voor was!




We zijn nu druk woon-werk aan het rijden om alles goed te testen. Wanneer de voorvork olie van de week binnen komt gaat de voorkant uit elkaar om alles (balhoofd etc) te smeren en de olie te vervangen. Als we dan toch alles in de handen hebben gaat de achterveer er ook uit om het hele pro-link deel te inspecteren en te smeren.

Velgen zien er goed uit. Heb even de bandendruk afgelaten en banden plat geknepen, zo geen rot te zien!

Wat we verder zoal hebben gedaan:
- Olie en filter vervangen.
- Luchtfilter vervangen.
- Bougies vervangen.
- Kleppen gesteld.
- Koppeling kabel nieuw.
- Remvloeistof vervangen.
- Koelvloeistof vervangen.
- Rubbers van diverse koelvloeistof delen vervangen.
- Nieuwe vacuüm slang.
- Uitlaat gespoten in hittebestendig zwart voor het behoud.
- Her en der kleine delen, alles op moment nagetrokken enz enz enz.

Zien of hebben jullie zo nog aandachtspunten voor mij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2022 22:24 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Hi Erwin,

Welkom hier !

Mooi werk hoor !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2022 08:48 #3 door Erwin
Beantwoord door Erwin in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Thanks!

Ondertussen wel wat dingetjes nodig.

Nieuwe dop voor de linker blokdeksel (ontsteking) in het midden en een setje achterknipperlichten OEM stijl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2022 22:22 #4 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Goed bezig

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2022 17:45 #5 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Zo, da's grondig doorgewerkt. Netjes!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2022 22:01 #6 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Heeft deze al de enkele cdi of nog net de twee losse? Dan even een liggend rubber scoren als die er niet in zit.

Misschien even een keer goed de spanning meten zodat je ook 100% zeker van de spanningsregelaar bent.

Verder kachelen ermee. Lekker doorgewerkt hoor.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2022 23:31 #7 door Erwin
Beantwoord door Erwin in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Thanks allemaal.

Is nog net het model met de dubbele CDI. Hoe bedoel je liggend rubber?
Spanning was meen ik rond de 14,5V viel me iig niks op toen ik het mat.

Ik kwam nog wel tegen dat het voortandwiel vast gelast zat. Zo ongeveer iedere Transalp lijkt dat wel te hebben.
Is dat meestal dat de spiebanen onder het tandwiel zelf wegslijten of waar de borgclip zit?
Eigenlijk wilde ik experimenteren met een soortement borgplaat er op. Het gat in de as iets groter boren en schroefdraad tappen. Dan een bus draaien die daar mooi op valt en dan een stukje verzonken zodat deze ook tegen het tandwiel drukt. 2 gaten er in zodat deze niet kan verdraaien en aan het tandwiel vast zit. Dan in het midden met een boutje vastdraaien welke met locktite vast gaat. Dit zou veel beter moeten werken dan zo'n borgclipje wat speling toelaat. Op die manier hoop ik dan van het vastlassen af te zijn. Of is dit een hele gekke gedachte?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2022 06:48 - 12 sept 2022 06:48 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Transalp 600 1995 van Erwin
14.5V is prima! Dat is fijn :)

Als het oude rubber er nog inzit staan de cdi's met de stekker naar boven. Het zadel zakt iets door waardoor de stekkers kapot gaan. Er is een aanpassing gemaakt, het liggende rubber. Zie de afbeelding. Op het forum Is het het nodige geschreven erover. Rond de 25euro heb je zo'n rubber.

Mbt het lassen van het tandwiel, dat is bij een Alp niet erg veel voorkomend. Wat zonde..
De kans dat de spiebanen onder het tandwiel versleten zijn is dan wel erg reëel. Er is al een goede mod tandwiel ontworpen, check even met Rob daarvoor.
Als je handig bent en de tijd erin wil steken dan zou ik de uitgaande as vervangen. Andere ingrepen zijn uitstel van executie.

Zit hij zodanig vast dat je hem nog wel eenvoudig eraf kan slijpen? Er zijn ook voorbeelden voorbij gekomen waarbij het gruwelijk vast erop gebakken was.
Even spieken zou wel helderheid over de spiebanen geven natuurlijk :pinch:

Liberté - Egalité - Fraternité
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2022 09:53 #9 door Erwin
Beantwoord door Erwin in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Hij zit zo gelast dat er af halen niet super makkelijk is, maar wel te doen. Enkel de as tegen het borgplaatje lijkt het.

Dus even snel in een paar minuten tussendoor niet zegmaar :unsure:

Nieuwe as steken met alle bijkomende kosten zie ik niet zo zitten. Ik geloof wel dat het gaat lukken, maar €200 voor de as, €200 aan pakkingen, eea voor de keerringen enz enz.
Daarbij hele motor weer uit elkaar en de heftafel weer 2 weken vol.
Ik heb een tijdje rond gekeken, maar heb nog nooit zoveel vastgelaste tandwielen en versleten assen verhalen tegen gekomen als bij de Transalp. Een nieuwe as steken is dan blijkbaar ook maar een tijdelijk iets...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2022 10:37 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Probeer hem los te slijpen en koop een superpinion.
Deze lost het probleem van deels versleten spiebanen wel op.
Ik denk dat Rob Geelen ze op voorraad heeft

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2022 11:30 - 12 sept 2022 13:01 #11 door Erwin
Beantwoord door Erwin in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Heb je misschien een linkje naar zijn winkel/zaak/contact?

Iemand die zo'n superpinion 15 tands kan leveren? Ik kom hem alleen in de Italiaanse webshops tegen.

Edit: Laadstroom nog even gemeten, alles op de accu.
Heb m koud stationair wat laag draaien. Toen gaf hij kort 13.0V. Te laag in de toeren met een net belaste accu, acceptabel.
Beetje gas bij tot 1400 rpm 14,5V
Meer gas bij een beetje slingerend tussen de 14,7 en 14,9V
Terug naar stationair 1300 rpm (koud, warm is ca 1500) 14,5V.
Daarna door de range nooit hoger dan 14,9 en nooit lager dan 14,5.

Voorbij de 5000 rpm niet gestest, blok stond net aan, maar ik heb alle vertrouwen in de regelaar.
WPH zegt 13,5 tot 15,5 voor dit model, voor het nieuwere model 14,0 tot 15,0. Ik ben tevreden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2022 16:04 #12 door Erwin
Beantwoord door Erwin in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Nog een vraagje.

De Transalp gaat zijn dienstbare leven verder vervolgen bij een kennis van mij. Nou is die kennis... Heel veel kennis.

De pré-load staat dus hopeloos te zacht. Nu kan ik achter instellen, maar voor is er geen instelmogelijkheid.

Voorop wil ik het schijfje tussen de bus en de veer vervangen door een dikkere schijf/buisje. Trial en error tot ik goed zit. Draaibank heb ik staan dus kan het prima zo maken.

Echter rest de vraag. Wat is de juiste SAG op een Transalp? Mijn Haynes WPH rept er geen woord over anders dan dat de achterkant verstelbaar is. Dus welke SAG zal ik aanhouden bij het instellen van de pré-load voor en achter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2022 17:51 #13 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Transalp 600 1995 van Erwin
Tja, wat is de juiste SAG.

Naar mijn mening is de juiste SAG die SAG waarbij de motor bij de door de berijder gewenste rijstijl en wegdek voldoende kan in- en uitveren. Ik ben geen expert maar ik meen dat de SAG meestal aardig goed staat als er plm. 2/3 à 3/4 veerweg beschikbaar is voor inveren en de rest voor uitveren.
Dus als je de totale veerweg weet kun je vervolgens iets uitvogelen dat ongeveer op die plek gaat uitkomen.
Zo zou ik het doen in ieder geval.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2022 21:57 #14 door Erwin
Beantwoord door Erwin in topic Transalp 600 1995 van Erwin
De motor is vandaag opgehaald.

De pré-load achterop is naar max gegaan en voorop 11mm bus er tussen. Nu is het geheel aardig in balans dus ben ook maar niet verder gegaan met opvullen.

De motor is weg, maar ik houd hem in onderhoud. Die zien we dus nog wel vaker!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2022 13:31 #15 door Erwin
Beantwoord door Erwin in topic Transalp 600 1995 van Erwin
De motor ben ik inderdaad vaker gaan zien.

De kennis in kwestie kwam in financieel mindere situatie. Hierdoor is de motor weer in mijn bezit.

Half/eind januari komt de motor weer te koop. Eerst zelf weer heel even van genieten als de pekel weg is/het een keer stopt met regenen :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden