Maak kennis met Japser, die momenteel heel erg aan het balen is!

06 nov 2022 20:27 #1 door Jasper K.
Dag allen!

Laat me mezelf voorstellen als Japser, of Jasper voor de vrienden. Zelf ben ik 27 jaar oud, en sinds 2 maanden in het bezit van een motorrijbewijs en aldus m'n eerste motor! Zelf had ik enkel ervaring met scooters, voornamelijk Honda Camino's, dit was ook mijn eerste ervaring met sleutelen aan scooters/brommers.
Bloed kruipt waar het niet gaan kan, maar da's een lang verhaal.

Sinds twee maanden dus ook in het bezit van m'n eerste echte motor, een Honda Transalp 600v uit '96. Ondertussen al twee maanden plezier aan beleefd, vooral op de meer ontoegankelijke wegen. Zandwegen en kasseien volop hier in de streek, en ondertussen was ik er al wat vertrouwder in geworden.

Tot gisteren... Wegens vakantie was ik gisteren nog een toertje gaan doen, want de kans was groot dat het het laatste ritje van dit jaar ging worden. En uiteraard dan maak ik een slipper in het bos... Modderpoel onder een hoop bladeren, en whuppa. Maar dat lees je later wel.

Hier alvast de aanwinst in betere tijden:


Groeten,
Japser.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2022 20:39 #2 door Grubeater
Welkom Jasper, ik ben benieuwd wat de schade is. :side:

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2022 20:51 #3 door Jasper K.
Dag allen,

In afwachting van m'n introductie in een ander topic start ik alvast deze.

Zelf ben ik sinds twee maanden in het bezig van m'n eerste motor, een Transalp 600v uit '96.
Zelf op de kop getikt voor €1800, en enkel de achterste remschijf en batterij heb ik moeten vervangen. Tot zover bijna 900 kilometer plezier gehad op allerlei veld- en zandwegen hier in de buurt. Tot gisteren, toen ik (vanwege vakantie) mijn laatste ritje van het jaar ging doen. Mooi toertje door het bos, dat er overigens prima bij lag. Tot ik plots over een hoopje bladeren reed waar blijkbaar een hele dikke plas modder onder lag, en voor ik het wist lag ik er naast met de motor op mij. Heb 'm zelfs niet voelen schuiven, ook al had ik ondertussen ondervonden dat de standaard transalp banden niet erg geschikt zijn van zodra er modder aan te pas komt.

Maar tot zover de val dus. Zelf moest ik even bekomen, want plots lag ik daar terwijl de benzine uit de dop aan het lopen was en de motor nog draaide. Heb alles een kwartiertje laten bekoelen, inclusief mezelf, en ben daarna voorzichtig naar huis gereden.
Uiteraard kon ik op dat moment niet alles testen, maar de motor draaide nog wel en ik kon eigenlijk vlot schakelen, ook al kon ik dat niet echt testen vanwege het stuur.

Wat lijkt op het eerste zicht de schade:
  • De zijkap
  • De rechtse zijkap had al een barst en was aan vervanging toe, maar hij is op de verkeerde kant terecht gekomen. Dus nu is de linkse helemaal stuk.
  • Schakelpedaal
  • Vond ik online al voor €15, dus lijkt me niet de grootste ramp.
  • Stuur scheef
  • Hier heb ik wel schrik voor. Vlak nadat ik terug begon te rijden merkte in dat het stuur scheef stond, of dat dacht ik toch...
    Eerst keek ik de houders na (met de rubbers in) want deze leken scheef te staan, maar nadat ik deze beide los had gekregen leek hier niets mis mee.
    Dus nu begin ik te vermoeden dat het de benen zijn die krom staan? Op zich reed hij wel recht, maar van zodra ik remde trok hij wel krom.


    Enig idee hoe ik dit kan nakijken? Want nu is het enkel op het oog te doen. Morgen probeer ik even de benen los te zetten om te zien of deze niet terug 'op hun plek' komen, maar daarna zou ik niet direct weten waar de slag in zit. Of zou het het stuur zelf zijn?
    En wat zou ik nog moeten nakijken?

  • Benzinekraantje
  • Deze heeft ook een klap gekregen, maar kon ik handmatig terug op z'n plek zetten. Al zit dit nu wel tamelijk los. Moet ik hierbij gewoon de bout bovenaan extra bijschroeven? Want je kunt er amper aan zo...

Wat foto's om het duidelijker te maken (max 4 per keer blijkbaar):

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2022 20:52 - 06 nov 2022 20:53 #4 door Jasper K.
En de volgende 4 foto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2022 20:56 - 06 nov 2022 21:33 #5 door Jasper K.
Vanaf nu kun je m'n zorgen ook volgen via dit topic:

transalpclub.nl/forum/techniek-transalp/...ansalp-wat-nu#134854

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2022 21:32 #6 door Huib@1100
Jasper....welkom op forum..

heb toch even ingegrepen.. heb de twee topics bij elkaar gevoegd.
Je voorstel topic fungeert ook als een blog... je kan daar alles in kwijt over je motor.
je hoeft dan ook niet af te vragen waar de antwoorden stonden op je posting.

mvgr
Huib

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2022 09:18 #7 door Garfield
Hi Jasper,

Welkom hier.

Je hebt twee soorten motorrijders: zij die al een keer gevallen zijn en zij die dat nog gaan doen :-)

Als je zelf nog heel bent is het belangrijkste ok.

Op de foto's is het lastig te zien dus ik waag me even niet aan een mening over je stuur. Het zou krom kunnen zijn. Gebruikte sturen zijn goedkoop goed te vinden.

Succes met herstellen !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2022 10:36 - 07 nov 2022 10:37 #8 door Timy
Welkom! Het voordeel van op avontuur gaan is dat je avontuur zal beleven, dat is dan soms ook het nadeel.. :P

M.b.t. de schade:
- zijkap kan je rustig naar zoeken, die zijn er nog wel in enige mate te vinden. Zo te zien is de Alp overgespoten dus je hoeft niet op een specifieke kleur te zoeken, dat scheelt!
- Schakelpookje had je al gevonden. Tweedehands zelfs voor iets van 5euro. Kost de kop niet!
- Het stuur.. Het lijkt mij sterk dat dat krom is bij zo'n val. Je bent al goed begonnen met het stuur los halen. Maar waarschijnlijk zijn de stuurdempertjes gewoon ietsje scheef geduwd. Je ziet die nog net op de foto met de zekeringen. Als je het stuur terugzet en het voorwiel even ergens klem tegen houdt kan je het zo recht duwen. (menig maal gedaan in een vorige leven met offroad rijden). Voelt een beetje zoals je vroeger ook met de fiets deed als het stuur scheef stond.
Is het dan nog steeds krom? Dan de bouten van de kroonplaten waarin de voorvork zit even los halen (8x maatje 12). Alles even bewegen en weer op z'n plek terug vastzetten. Ik schat de kans op 90%-99% in dat het dan opgelost is.

Nog wel een tip: als je offroad gaat rijden, ga niet alleen. Of zeg op zijn minst tegen iemand dat je gaat en zet de geo-locatie op de telefoon aan zodat degene je kan volgen. Kans is klein dat je blijft liggen, maar het hoeft maar één keer te gebeuren.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2022 13:23 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Maak kennis met Japser, die momenteel heel erg aan het balen is!
Ha Jasper,

Vwb het scheve stuur: vollédig met Tim eens! Vaak zit het probleem in de stuurstroppen, wat nog kan helpen om ze wat makkelijker in de juiste positie te krijgen is wat wd40 er tussen spuiten. Metaal en rubber hebben de neiging na verloop van tijd aan mekaar te plakken. Wat glijmiddel helpt dan ;) Meestal ‘floepen’ ze dan nóg makkelijker terug!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2022 15:18 - 07 nov 2022 15:20 #10 door honda2x
welkom :mrgreen: leuk he off road de eerst keer vallen schrikken daarna zullen nog vele keren volgen het vallen dus en went .

stuur kan ik me niet voorstellen zie bovenstaande maaaaar mocht het zo zijn heb ik er nog 2 liggen .
overigens de versnellingspook kun je met beleid terug buigen . in de bank schroef en rammen .

De moer ( wartel ) kun je gewoon vastzetten denk om de positie zij kap weg wijst vanzelf

groetjes Frits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2022 15:23 #11 door Jasper K.

Timy schreef : Welkom! Het voordeel van op avontuur gaan is dat je avontuur zal beleven, dat is dan soms ook het nadeel.. :P

M.b.t. de schade:
- zijkap kan je rustig naar zoeken, die zijn er nog wel in enige mate te vinden. Zo te zien is de Alp overgespoten dus je hoeft niet op een specifieke kleur te zoeken, dat scheelt!
- Schakelpookje had je al gevonden. Tweedehands zelfs voor iets van 5euro. Kost de kop niet!
- Het stuur.. Het lijkt mij sterk dat dat krom is bij zo'n val. Je bent al goed begonnen met het stuur los halen. Maar waarschijnlijk zijn de stuurdempertjes gewoon ietsje scheef geduwd. Je ziet die nog net op de foto met de zekeringen. Als je het stuur terugzet en het voorwiel even ergens klem tegen houdt kan je het zo recht duwen. (menig maal gedaan in een vorige leven met offroad rijden). Voelt een beetje zoals je vroeger ook met de fiets deed als het stuur scheef stond.
Is het dan nog steeds krom? Dan de bouten van de kroonplaten waarin de voorvork zit even los halen (8x maatje 12). Alles even bewegen en weer op z'n plek terug vastzetten. Ik schat de kans op 90%-99% in dat het dan opgelost is.

Nog wel een tip: als je offroad gaat rijden, ga niet alleen. Of zeg op zijn minst tegen iemand dat je gaat en zet de geo-locatie op de telefoon aan zodat degene je kan volgen. Kans is klein dat je blijft liggen, maar het hoeft maar één keer te gebeuren.


Alvast heel erg bedankt voor je antwoord. Ik had, na wederom een grote tegenslag vandaag, wel even nood aan positief nieuws!

-Zijkappen heb ik ergens online zien staan voor €125 samen, is dat de correcte prijs of zoek is best nog even verder? Ik was zowiezo al eens van plan om ze opnieuw te spuiten, dus dat scheelt idd al.
-Schakelpookje vind ik momenteel online het goedkoopst voor €15, zelfde webshop als de kappen.
-Het stuur, hoera! Staat quasi terug zo goed als recht. Heb enkel het gevoel dat er nog een mini knik zit in het stuur of in de stuurdempers, maar daar moet ik nog eens extra aan gaan wringen. Mits wat tijd kan ik morgen wel eens een mini testritje doen.

Heb wel alles recht gezet op het gevoel/zicht. Zijn er trucjes die daarbij helpen, of is het gewoon aanvoelen en rijden maar?

En het was idd een goede les van extra alert te zijn, en niet te ver van de begane wegen te gaan op m'n eentje. En volgende keer ook kniebeschermers aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2022 15:25 #12 door Jasper K.

honda2x schreef : welkom :mrgreen: leuk he off road de eerst keer vallen schrikken daarna zullen nog vele keren volgen het vallen dus en went .

stuur kan ik me niet voorstellen zie bovenstaande maaaaar mocht het zo zijn heb ik er nog 2 liggen .
overigens de versnellingspook kun je met beleid terug buigen . in de bank schroef en rammen .

De moer ( wartel ) kun je gewoon vastzetten denk om de positie zij kap weg wijst vanzelf

groetjes Frits


Jup, momenteel kijk ik er al met een glimlach op terug en ben ik blij dat ik weer aan het bijleren ben. Helaas zonde dat het steeds op een nogal harde manier moet :lol: .

En de moer moet ik nog wat aan prutsen, heel lastig om er bij te geraken en heb niet de juiste maat steeksleutel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2022 17:19 #13 door adriaan_XL700V
Twee zijkappen voor 125 euro lijkt mij aan de prijs. Ebay.de al bekeken?

Bij dit soort dingen helpt het als je geen haast hebt ;)

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2022 18:40 #14 door Jasper K.

adriaan_XL700V schreef : Twee zijkappen voor 125 euro lijkt mij aan de prijs. Ebay.de al bekeken?

Bij dit soort dingen helpt het als je geen haast hebt ;)


Bedoel je met 'aan de prijs' aan de dure kant :mrgreen: ?
Heb net even de website bekeken, alsook marktplaats.nl (de NL en DE motormarkt lijken me een pak groter dan hier in BE),
maar daar lijken de prijzen me allemaal een pak hoger te liggen.

Dacht https://allroad-parts.com/products/honda-xl600v-transalp-1987-1996-front-cowl-tank-fairing-left-zijkap-links-voor?variant=40041883697291deze set te kopen inclusief de schakelpedaal voor €140 samen.


Net even een klein testritje gedaan, en vork lijkt me wel recht te staan. Heb enkele noodstops gedaan en de motor trok niet scheef, maar in de stuurdemper zelf zit rechts nog wel een beetje scheef. Heb al WD40 geprobeerd maar krijg die maar niet recht. Gaat 'm over enkele millimeters, maar valt wel op.

Had even de indruk dat er iets scheef was aan m'n kader of tank, maar dat lijkt me al bijna onmogelijk. Een van die dingen die me voordien niet opvielen en ik nu plots over panikeer :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden