even voorstellen van een nieuwe lid

31 mrt 2023 09:20 - 31 mrt 2023 09:22 #1 door anne
even voorstellen van een nieuwe lid werd gestart door anne
Hallo forumleden,

Ik ben nieuw in de groep. Zal me daarom even voorstellen.
Ik ben anne de laet.
Woonachtig in het mooie Drenthe en ben 24 jaar.

Ik rijd nu 1 jaar motor vorig seizoen gestart op een Suzuki bandit 600. Wat een zeer fijne motor is. maar ik kom vanuit de cross en miste toch wel het zand. aangezien ik niet alle hobby’s tegelijk kan doen was ik opzoek naar een betaalbare all road motor.
Mijn oog viel op een transalp. Zo kwam ik 4 weken geleden eentje tegen met niet te veel kilometers voor een nette prijs.
Dus sinds 4 weken trotse eigenaar van een transalp Xl600v uit 1998 met 33k op de teller. (ik weet het zal een 96er zijn. maar alles wijst uit naar 98 in de velgen staat 97 en frame nummer zegt 98 ect.)
Klein verhaaltje : Ik kom bij de motor aan. Eigenlijk zoekende naar een motor die smerig mag worden en niet zonde vindt om een krasje op te krijgen. Want bij all road ga je nog wel eens vallen. de deur stond al open ik gooi een blik op de motor en vol verbazing kijk ik naar een motor die eigenlijk bijna nieuw is… showa sticker staat nog op de voorvork waarschijnlijk de orginele banden er nog onder. uitlaat nog helemaal netjes paar kleine vlieg roest vlekjes. Orginele stuur. ik was verkocht motor moet maar gewoon mee.
bij thuis komst toch even bandenspanning gecheckt en ketting bekeken. Hup helm op en rijden. kan er niet veel over zeggen. wat een motor. !!
het begon mij op te vallen dat de knipperlicht steeds moeilijker ging werken en zakte langzaam terug in toeren. Terug naar huis.
Motor op de brug benzine slang los. En ja hoor blanke benzine in een motor van 98 dus kappen los zadel er af tank er af en de 95 er uit en 98 er in. Onder de kap werk was alles grijs van de oude stof dus ook maar even schoonmaken. Tot zo ver motor weer helemaal netjes.
schakelaar op de sturen los gehaald en kom ik er achter dat alles zwaar liep. Puur van de vet die er van de fabriek af aan nog in zat.. ik heb er nu paar u aan gesleuteld en ik verbaas me over de originaliteit van de motor.

ik heb nu inmiddels 2x een rit gedaan van +- 200 km. en het volgende valt mij op wat ik graag zou willen verbeteren/vervangen. door ook vraag ik jullie mening wat jullie zouden doen.

- viel mij op dat de vering erg soft is. niet heel erg maar mag wel iets stijver.
wat zouden jullie doen hyperpro er onder zetten?

- ruis om de hooft. in middels wordt dit denk ik opgelost. ik heb een windscreen bij fabio goffi besteld met gps houder.

- banden keuze. de banden die er nu onder zitten hebben hun beste tijd gehad. maar welke banden moet ik nemen? ze moeten het op beide terreinen voldoende doen. liefste wel een A merk

- mijn voor rem remt vrij weinig af dit heb ik al veel gelezen dat het probleem 1 remschijf voor is.
nu dacht ik er aan om een voorkant van een 650 alpje er in te zetten past dit of zijn er andere opties?

- en ja ook hier zijn voldoende topics over maar toch jullie mening... de uitlaat.
ik heb nu een originele uitlaat er onder. en dan wel het bekende stofzuiger geluid van honda... (sorry voor als ik iemand nu beledigd heb).
maar mis toch wel het gebrom van de motor. dit hoeft ook niet extreem hard te zijn.

nu dacht ik er zelf aan een demper te bestellen en dan zelf een compleet rvs uitlaat systeem te maken vanaf de cilinders. tot aan de demper ik wou dan wel een akrapovic demper pakken aangezien ik nog niet een tegen ben gekomen met akrapovic demper. ik heb zelf een las en onderhoud bedrijf dus kan dit in mijn vrije tijd wel maken. ben bekend met rvs lassen en heb al vaker uitlaatjes gemaakt. dus heel moeilijk is het niet voor mij.
hoe kijken jullie hier tegen aan? kwa demper looks en geluid ect.

dit was het voor nu eerst wel hier bij de fotos van mijn motor:


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2023 10:41 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic even voorstellen van een nieuwe lid
Hi Anne,

Welkom hier en gefeliciteerd met je aankoop, zo te lezen en zien heb je een pareltje bemachtigd.

Even een paar korte reacties:

- Hyperpro: ja, aanrader, had ik ook op mijn 600. Voor en achter nieuwe veren, voor dikkere olie, achter wel nog de originele schokbreker, die was nog goed. Een wereld van verschil.

- Ruit: zelf experimenteren. Zowel met hogere als lagere ruiten. Mijn ervaring is dat je de beste resultaten krijgt met lagere ruiten maar dan zit je wel met je kop in de wind. Is verder heel persoonlijk.

- Banden: te persoonlijk, ga ik me niet aan wagen qua advies.

- Remmen: zelf nooit remkracht te weinig ervaren maar ik ben ooit begonnen op motoren uit de jaren '70 dus ik ben wel wat knijpen gewend.
Wel had ik staalomvlochten remleidingen van HEL gemonteerd en dat raad ik jou ook aan. Als jouw motor zo origineel is heb je waarschijnlijk ook nog de originele rubber remleidingen en dat is nu, 25 jaar later, simpelweg een veiligheidsrisico. Die dingen horen om de 5 jaar oid. vervangen te worden. Ze kunnen nu kapot gaan. In het beste geval ontstaat er een blaas en verlies je remkracht, in het slechtste geval scheurt de leiding open. Echt vervangen dus. Je zult zien dat het ook een verbetering met remmen geeft.

- Uitlaat: als je zelf een uitlaat kan maken is dat gaaf - je zult al snel veel goede vrienden hebben hier in de club :-)

Echter, ik ga het toch zeggen: zorg in hemelsnaam voor een goedgekeurde uitlaat. Overmatig uitlaatgeluid is de hoofdreden waarom steeds meer (leuke) wegen voor motoren worden afgesloten. Er zijn diverse aftermarket uitlaten met e-keur te koop en die klinken heel beschaafd maar wel wat spannender dan de standaard uitlaat. Akrapovic is op dat gebied wel het meest gewild. Zorg wel dat je zeker weet dat je een echte hebt, er is veel namaak te koop.

Succes en veel plezier !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2023 11:13 #3 door anne
Beantwoord door anne in topic even voorstellen van een nieuwe lid
yes klopt oke ik ga dat met de remmerij nog even bekijken meestal is het wel zo als de vering harder worden is de remweg ook korter dus waarschijnlijk doe ik als eerste de vering aanpassen.

voor de uitlaat zoek ik nog even uit welke demper ik er op kan zetten tevens zal ik dan een nieuwe kopen hier bij de honda/ktm dealer in de buurt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2023 14:21 #4 door renATus
Beantwoord door renATus in topic even voorstellen van een nieuwe lid
Welkom Anne, je zou een mooi ritje naar Gendringen kunnen maken. Mile Pajic heeft een enorme voorraad van verschillende merken en voorziet je van goed advies. Hij heeft ook regelmatig gebruikte dempers liggen tegen een leuke prijs. Tis maar een idee en ik heb geen aandelen daar :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2023 14:56 #5 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic even voorstellen van een nieuwe lid
Gewoon origineel laten is het eerste dat mij te binnen schoot :whistle:

Voor de uitlaat zou ik zeker voor een demper met e-keur gaan

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2023 19:01 #6 door Timo
Beantwoord door Timo in topic even voorstellen van een nieuwe lid
Welkom!

Vanuit je omgeving kun je mooi direct de TET op met deze mooie alp 😁

- bandenadvies; super persoonlijk en afhankelijk je wensen zijn. Kijk vooral veel youtube, en lees de reviews.

- Uitlaat; heb zelf een GPR uitlaat met ekeur zolang de dB killer geplaatst is. Fantastisch geluid en goed betaalbaar.

Succes!

Gr Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2023 19:38 #7 door anne
Beantwoord door anne in topic even voorstellen van een nieuwe lid
Kijk super! Zie dat hij leuke voorraad heeft. zodra het mij past zal ik eens op bezoek gaan bij hem. Bedankt voor de tip!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2023 19:40 #8 door anne
Beantwoord door anne in topic even voorstellen van een nieuwe lid
Klopt zou hem het liefst ook orgineel laten en dat blijf hij ook in grote lijnen! Ga er geen grote project van maken daar is de tijd ook niet voor. Maar kan hem wel mijn eigen maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2023 19:41 #9 door anne
Beantwoord door anne in topic even voorstellen van een nieuwe lid
Timo klopt heb alleen nog geen navigatie voor de tet routes. Staat nog wel op de verlanglijst. Maar lijkt me zeker een super uitdaging om te doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2023 20:00 #10 door Timo
Beantwoord door Timo in topic even voorstellen van een nieuwe lid

anne schreef : Timo klopt heb alleen nog geen navigatie voor de tet routes. Staat nog wel op de verlanglijst. Maar lijkt me zeker een super uitdaging om te doen!


Het kan al heel makkelijk met een telefoon houder met navigatie app, of een telefoon houder met een handheld GPS. Die zijn flink goedkoper dan de "motor specifiek offroad modellen"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2023 08:25 #11 door anne
Beantwoord door anne in topic even voorstellen van een nieuwe lid

Timo schreef :

anne schreef : Timo klopt heb alleen nog geen navigatie voor de tet routes. Staat nog wel op de verlanglijst. Maar lijkt me zeker een super uitdaging om te doen!


Het kan al heel makkelijk met een telefoon houder met navigatie app, of een telefoon houder met een handheld GPS. Die zijn flink goedkoper dan de "motor specifiek offroad modellen"



ik zat zelf te denken aan de garmin zumo xt. aangezien we ook vele wegen gaan rijden vakanties ect. weet niet helemaal als dat mooi gepaard gaat met je telefoon. en of de telefoon gemaakt is voor motor navigatie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden