Hallo forumleden,
Ik ben nieuw in de groep. Zal me daarom even voorstellen.
Ik ben anne de laet.
Woonachtig in het mooie Drenthe en ben 24 jaar.
Ik rijd nu 1 jaar motor vorig seizoen gestart op een Suzuki bandit 600. Wat een zeer fijne motor is. maar ik kom vanuit de cross en miste toch wel het zand. aangezien ik niet alle hobby’s tegelijk kan doen was ik opzoek naar een betaalbare all road motor.
Mijn oog viel op een transalp. Zo kwam ik 4 weken geleden eentje tegen met niet te veel kilometers voor een nette prijs.
Dus sinds 4 weken trotse eigenaar van een transalp Xl600v uit 1998 met 33k op de teller. (ik weet het zal een 96er zijn. maar alles wijst uit naar 98 in de velgen staat 97 en frame nummer zegt 98 ect.)
Klein verhaaltje : Ik kom bij de motor aan. Eigenlijk zoekende naar een motor die smerig mag worden en niet zonde vindt om een krasje op te krijgen. Want bij all road ga je nog wel eens vallen. de deur stond al open ik gooi een blik op de motor en vol verbazing kijk ik naar een motor die eigenlijk bijna nieuw is… showa sticker staat nog op de voorvork waarschijnlijk de orginele banden er nog onder. uitlaat nog helemaal netjes paar kleine vlieg roest vlekjes. Orginele stuur. ik was verkocht motor moet maar gewoon mee.
bij thuis komst toch even bandenspanning gecheckt en ketting bekeken. Hup helm op en rijden. kan er niet veel over zeggen. wat een motor. !!
het begon mij op te vallen dat de knipperlicht steeds moeilijker ging werken en zakte langzaam terug in toeren. Terug naar huis.
Motor op de brug benzine slang los. En ja hoor blanke benzine in een motor van 98 dus kappen los zadel er af tank er af en de 95 er uit en 98 er in. Onder de kap werk was alles grijs van de oude stof dus ook maar even schoonmaken. Tot zo ver motor weer helemaal netjes.
schakelaar op de sturen los gehaald en kom ik er achter dat alles zwaar liep. Puur van de vet die er van de fabriek af aan nog in zat.. ik heb er nu paar u aan gesleuteld en ik verbaas me over de originaliteit van de motor.
ik heb nu inmiddels 2x een rit gedaan van +- 200 km. en het volgende valt mij op wat ik graag zou willen verbeteren/vervangen. door ook vraag ik jullie mening wat jullie zouden doen.
- viel mij op dat de vering erg soft is. niet heel erg maar mag wel iets stijver.
wat zouden jullie doen hyperpro er onder zetten?
- ruis om de hooft. in middels wordt dit denk ik opgelost. ik heb een windscreen bij fabio goffi besteld met gps houder.
- banden keuze. de banden die er nu onder zitten hebben hun beste tijd gehad. maar welke banden moet ik nemen? ze moeten het op beide terreinen voldoende doen. liefste wel een A merk
- mijn voor rem remt vrij weinig af dit heb ik al veel gelezen dat het probleem 1 remschijf voor is.
nu dacht ik er aan om een voorkant van een 650 alpje er in te zetten past dit of zijn er andere opties?
- en ja ook hier zijn voldoende topics over maar toch jullie mening... de uitlaat.
ik heb nu een originele uitlaat er onder. en dan wel het bekende stofzuiger geluid van honda... (sorry voor als ik iemand nu beledigd heb).
maar mis toch wel het gebrom van de motor. dit hoeft ook niet extreem hard te zijn.
nu dacht ik er zelf aan een demper te bestellen en dan zelf een compleet rvs uitlaat systeem te maken vanaf de cilinders. tot aan de demper ik wou dan wel een akrapovic demper pakken aangezien ik nog niet een tegen ben gekomen met akrapovic demper. ik heb zelf een las en onderhoud bedrijf dus kan dit in mijn vrije tijd wel maken. ben bekend met rvs lassen en heb al vaker uitlaatjes gemaakt. dus heel moeilijk is het niet voor mij.
hoe kijken jullie hier tegen aan? kwa demper looks en geluid ect.
dit was het voor nu eerst wel hier bij de fotos van mijn motor: