Sinds eergister rijd ik een Transalp 650

28 apr 2023 19:20 #1 door Piet
Hoi, ik ben Piet (59) en ik heb sinds eergisteren mijn Transalp 650 uit 2002 in de schuur staan. Dat is in Assen trouwens.
Motorrijden begon voor mij op mijn 23e. Kort na mijn diensttijd. Achtereenvolgens een YamahaXS750, Honda 900 F2 (Bol 'd Or), Suzuki VX800, Yamaha XJR 1300 de laatste 20 jaren een Yamaha Diversion 900. Is van de week trouwens verkocht. Op de laatste heb ik mijn zoons (3) ook het motorplezier bijgebracht: 2 ervan rijden dan ook.

Morgen maak ik mijn eerste tour met zoons, buurmannen en vriend! Het weer ziet er beter uit...in ieder geval beter dan de 10 graden toen ik eergisteren mijn nieuwe aanwinst ophaalde. Omdat ik wat langer (1.98) ben is er een verhoging set naar me onderweg. Uitlaat aanpassen mag dan ook nog even...

Ik ben lid geworden van de Transalp club omdat ik het leuk vind uit te wisselen en te leren van anderen. Waarom een Transalp? Mooi, betrouwbaar, goede zit en ook geschikt om es van het asfalt af te gaan. Dat in het kort. Snel hoeft niet, als het maar mooi gaat ;)

Wie weet treffen we elkaar ook nog es, groet Piet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2023 08:56 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Sinds eergister rijd ik een Transalp 650
Hi Piet,

Welkom hier !

Een XS750 was mijn tweede motor, in 1990, ik was toen 20.

Veel plezier met de rit met je zoons en de rest - mijn oudste zoon wacht al een maand of twee tot het CBR tijd heeft voor zijn wegexamen en ik kan niet wachten tot ik met hem kan gaan rijden.

Groet, Arvid

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2023 06:43 #3 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Sinds eergister rijd ik een Transalp 650
Gaaf Piet. Have fun!

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2023 23:49 #4 door Dominique
Beantwoord door Dominique in topic Sinds eergister rijd ik een Transalp 650
Welkom Piet! Zien we zondag? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2023 11:00 #5 door Piet
Beantwoord door Piet in topic Sinds eergister rijd ik een Transalp 650
Tja, hoorde dat examen afrijden tegenwoordig een half jaar na aanvraag duurt bij het CBR...wens jullie daarna heel veel rijplezier!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2023 15:56 #6 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic Sinds eergister rijd ik een Transalp 650
Hi Piet!
Als je de motor verhoogt moet je inderdaad nog wel even de uitlaat aanpassen. De "katalysator" (die geen katalysator is) zal je moeten verwijderen bij het verhogen van de achterkant. Dit kan door de "doos: langs de achterbrug af te slijpen en er een plaatje op te lassen. Ook kan je gewoon een race spruitstuk kopen, ziet er een stuk fraaier uit. De achterkant is makkelijk en gratis te verhogen op de 650 door de prolink arm om te draaien. Daar ga je achter zo'n 7 tot 10cm mee omhoog. Vergeet trouwens niet dat je kettingspanning bij verhogen heel anders komt te liggen.

Overigens zal de huidige standaard niet lang genoeg meer zijn. Die zou je kunnen verlengen, maar het is een stuk makkelijker om die van een Africa Twin te monteren. Past plug en play en is meteen de juiste lengte. Ook de zijstandaardschakelaar past daar gewoon op.

Bij het verhogen/verlengen van de voorvork zijn er ook een aantal zaken die aangepast moeten worden, afhankelijk van de hoeveelheid die er verlengt wordt. Remleidingen zullen niet meer netjes in de houders/klemmen passen en ook de km-tellerkabel zal aan de krappe kant worden. Als je het echt netjes wilt doen kan je de remleidingen voor vervangen voor langere, custom staalomvlochten leidingen. Alweer een aantal jaar geleden dat ik dit heb gedaan maar ik geloof dat dat zo rond de 70 euro kost bij Hel. De tellerkabel kan je vervangen voor een exemplaar van een Africa Twin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden