Nieuw lid met een TA uit '93

19 mei 2023 20:44 - 20 mei 2023 01:28 #1 door Peter
Nieuw lid met een TA uit '93 werd gestart door Peter
Hallo allemaal,

Mijn naam is Peter en sinds afgelopen april ben ik in het bezit van een Honda Transalp uit 1993.
Het is mijn eerste allroad motor en bijna 1.000 km verder kan ik melden dat het lang geleden is dat ik met een grote glimlach op en van de motor stap.

Waarom een TA?
Heel eerlijk, ik vond het zonde om mijn vorige motor, een Suzuki SV650 uit 2010 te gebruiken voor woon/werk en deze dan de zomermaanden buiten (lees: onder een hoes) te laten staan. Daarbij komt dat het sleutelen aan motoren de halve hobby is en ik heb vernomen dat de TA zich hier uitermate voor leent. Oké, met een SV kan je ook woon/werk kilometers maken en ja, ik sleutel ook aan de SV, maar offroad rijden gaat dan weer wat minder.
Dat brengt mij gelijk bij het volgende punt. Naast de woon/werk kilometers wil ik deze motor ook gebruiken om mijn eerste ritjes door het Nederlandse zand te gaan maken. Aangezien ik uit de regio van Breda kom, kan ik redelijke makkelijk inhaken op de TET route in Brabant.

Waarom het forum?
De motor heeft 60.000km gelopen en heeft in zijn 30 jaar 'al' 9 eigenaren gehad, waarvan de laatste 4 (waaronder ik) in een periode van 2017 tot nu. Vreemd? Risico? So be it! De motor verdient beter en daar hoop ik voor te gaan zorgen haha.

Gezien de staat van de motor verwacht ik dat deze al wat offroad ritjes heeft gemaakt. Dat mag de pret niet drukken, maar ik ben onder andere opzoek naar iemand die wellicht deze motor kent zodat ik langzaam maar zeker kan achterhalen waarom de motor zeker de laatste jaren zo snel weer van eigenaar is gewisseld. Overigens de motor rijdt op dit moment prima.

Het plan was om dit motor seizoen lekker kilometers te maken, en het najaar wat onderhoud uit te voeren, maar ik ben er achter gekomen dat ik sommige zaken wat naar voren moet trekken. Zo heb ik geconstateerd dat pakking van de achterste kleppendeksel wat zweet. Helaas was dit na wat aandraaien niet verholpen, dus die pakking ga ik vervangen. Verder heb ik de inlaatrubbers al vervangen, gezien de motor valse lucht pakte en heb ik het idee dat de choke niet helemaal soepel loopt.
Dan is er in de loop der jaren nog wat aan elektriciteit bij geknutseld, dus dat zal ik de komende tijd ook wat gaan fatsoeneren.

Anyway, hier een plaatje bij het praat en wellicht herkent iemand de motor.

Als laatste hoop ik met het forum ook de nodige kennis te vergaren om mijn TA nog beter te maken!

Groeten,
Peter

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2023 22:50 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuw lid met een TA uit '93
Welkom hier Peter :) Mooi Alpje hoor! En je hebt er al een mooi Goffi scherm op zitten B)
De topkoffer zou ik bij off-road lekker thuis laten overigens!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2023 22:58 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Nieuw lid met een TA uit '93
Hi Peter,

Welkom hier en gefeliciteerd met je motor !

Harder aandraaien van de klepdekselbouten moet je NIET doen.
Die bouten hebben een kraag waardoor je het deksel nooit vaster op de kop draait. Je loopt alleen maar het risico dat de boutjes breken. De enige juiste en werkende oplossing is een paar nieuwe pakkingen monteren en vooraf de pasvlakken goed schoon maken. Géén vloeibare pakking ertussen.
Als je het zo doet is je probleem gegarandeerd weer voor lange tijd opgelost. De klepdekselboutjes hoeven niet heel erg vast, 9 Nm uit m'n hoofd ofzo, dat is echt veel minder dan de meeste mensen denken.

Houd je olieverbruik goed in de gaten. Je zal niet de eerste 600-eigenaar zijn die zich laat verrassen door een hoger olieverbruik dan verwacht en zo z'n blok sloopt. Ik zeg niet dat alle 600's olie verbruiken, zeer zeker niet, maar hou het wel even in de gaten.

Veel plezier hier en met je motor !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2023 08:26 #4 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Nieuw lid met een TA uit '93
Dank voor de tips René en Garfield.

Het aandraaien van die boutjes was ook een tijdelijke oplossing en helaas zonder resultaat. Ik ga nieuwe pakking(en) bestellen.:)

Over het olieverbruik had ik e.e.a. al over gelezen en heb zo’n 500km geleden gecheckt en bijgevuld. Ik weet dus niet wanneer de vorige eigenaar voor het laatst de oliepeil heeft gecontroleerd.
Wat is een hoog verbruik bij deze motoren? Of wat is normaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2023 09:02 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuw lid met een TA uit '93
Och normaal, dat is altijd wat lastig hè ;) Een béétje olieverbruik zul je al gauw hebben, dat is bij élke verbrandingsmotor zo!
Als je tussen de oliewissels in niet hoeft bij te vullen is dat wel prettig :)

Ik meen dat er tussen het min & max peil op de peilstok iets van 350ml zit. Ik weet zo gauw niet wat de fabriekstolerantie precies is, maar bij een verbruik van 1 liter op 1.000km wordt het al best vervelend, want dan zul je bij een dagritje al snel olie mee moeten nemen!

Over het algemeen, als er netjes voor de motorfiets gezorgd is moet je wel een 150K kunnen halen zonder top-end revisie, dus je hebt nog even te gaan B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden