Hallo allemaal,
Mijn naam is Peter en sinds afgelopen april ben ik in het bezit van een Honda Transalp uit 1993.
Het is mijn eerste allroad motor en bijna 1.000 km verder kan ik melden dat het lang geleden is dat ik met een grote glimlach op en van de motor stap.
Waarom een TA?
Heel eerlijk, ik vond het zonde om mijn vorige motor, een Suzuki SV650 uit 2010 te gebruiken voor woon/werk en deze dan de zomermaanden buiten (lees: onder een hoes) te laten staan. Daarbij komt dat het sleutelen aan motoren de halve hobby is en ik heb vernomen dat de TA zich hier uitermate voor leent. Oké, met een SV kan je ook woon/werk kilometers maken en ja, ik sleutel ook aan de SV, maar offroad rijden gaat dan weer wat minder.
Dat brengt mij gelijk bij het volgende punt. Naast de woon/werk kilometers wil ik deze motor ook gebruiken om mijn eerste ritjes door het Nederlandse zand te gaan maken. Aangezien ik uit de regio van Breda kom, kan ik redelijke makkelijk inhaken op de TET route in Brabant.
Waarom het forum?
De motor heeft 60.000km gelopen en heeft in zijn 30 jaar 'al' 9 eigenaren gehad, waarvan de laatste 4 (waaronder ik) in een periode van 2017 tot nu. Vreemd? Risico? So be it! De motor verdient beter en daar hoop ik voor te gaan zorgen haha.
Gezien de staat van de motor verwacht ik dat deze al wat offroad ritjes heeft gemaakt. Dat mag de pret niet drukken, maar ik ben onder andere opzoek naar iemand die wellicht deze motor kent zodat ik langzaam maar zeker kan achterhalen waarom de motor zeker de laatste jaren zo snel weer van eigenaar is gewisseld. Overigens de motor rijdt op dit moment prima.
Het plan was om dit motor seizoen lekker kilometers te maken, en het najaar wat onderhoud uit te voeren, maar ik ben er achter gekomen dat ik sommige zaken wat naar voren moet trekken. Zo heb ik geconstateerd dat pakking van de achterste kleppendeksel wat zweet. Helaas was dit na wat aandraaien niet verholpen, dus die pakking ga ik vervangen. Verder heb ik de inlaatrubbers al vervangen, gezien de motor valse lucht pakte en heb ik het idee dat de choke niet helemaal soepel loopt.
Dan is er in de loop der jaren nog wat aan elektriciteit bij geknutseld, dus dat zal ik de komende tijd ook wat gaan fatsoeneren.
Anyway, hier een plaatje bij het praat en wellicht herkent iemand de motor.
Als laatste hoop ik met het forum ook de nodige kennis te vergaren om mijn TA nog beter te maken!
Groeten,
Peter