Goedemiddag TA'ers,
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Transalp uit '93. Het is mijn eerste motor en ik grijp iedere gelegenheid aan om een stukkie te gaan rijden. Een afhaalmaaltijd smaakt beter als ie van ver komt en je hem op de motor bent gaan halen.
De motor heeft slecht 22.xxx op de teller, maar alles is natuurlijk wel 30 jaar oud, dus zal ik wel wat onderhoud gaan doen en laten doen. Het is mijn eerste gemotoriseerde voertuig (op een Spartamet na), dus qua sleutelen valt er een hoop te leren. De remmerij heb ik laten nakijken omdat je je daar geen beginnersfouten kan permiteren. Ik ben zelf (met Haynes in de hand) begonnen met wat kleine dingetjes: een nieuwe accu geplaatst, ketting schoongemaakt en gesmeerd, het startrelais vervangen en een nieuwe kilometertellerkabel geplaatst. De oude kabel was kapot, dus ik had geen idee hoe hard en hoe ver ik reed waardoor ik reeds met een lege tank langs de A1 heb gestaan. Wel gelachen, maar eigenlijk om je kapot te schamen natuurlijk. Enfin, leergeld betaald en door.
De lijst met aan te pakken zaken is lang, ik begin maar met de zaken uit het onderhoudsschema van Haynes en kijk daarna verder. Wel heb ik geconstateerd dat de achtervelg ten prooi gevallen is aan velgrot, zie foto. Het is enkel te zien rond het ventiel, maar aan de binnenkant is ie dan waarschijnlijk al een stuk verder niet waar? Ik meende te lezen dat Waffie hier een dienst voor aanbiedt, daar zal ik maar eens contact mee opnemen.
Prachtig dat deze club bestaat. Ik heb natuurlijk al even rondgekeken, mooi om te zien dat er zovelen bereid zijn hun kennis en ervaring te delen. Ik hoop hier zelf mettertijd aan bij te kunnen dragen en gebruik van te kunnen maken. Hieronder beeldmateriaal van de motor en velgrot in kwestie.
Mvg,
Arne