Even voorstellen: nieuwe TA'er

05 juli 2023 18:28 #1 door Arne
Even voorstellen: nieuwe TA'er werd gestart door Arne
Goedemiddag TA'ers,

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Transalp uit '93. Het is mijn eerste motor en ik grijp iedere gelegenheid aan om een stukkie te gaan rijden. Een afhaalmaaltijd smaakt beter als ie van ver komt en je hem op de motor bent gaan halen.

De motor heeft slecht 22.xxx op de teller, maar alles is natuurlijk wel 30 jaar oud, dus zal ik wel wat onderhoud gaan doen en laten doen. Het is mijn eerste gemotoriseerde voertuig (op een Spartamet na), dus qua sleutelen valt er een hoop te leren. De remmerij heb ik laten nakijken omdat je je daar geen beginnersfouten kan permiteren. Ik ben zelf (met Haynes in de hand) begonnen met wat kleine dingetjes: een nieuwe accu geplaatst, ketting schoongemaakt en gesmeerd, het startrelais vervangen en een nieuwe kilometertellerkabel geplaatst. De oude kabel was kapot, dus ik had geen idee hoe hard en hoe ver ik reed waardoor ik reeds met een lege tank langs de A1 heb gestaan. Wel gelachen, maar eigenlijk om je kapot te schamen natuurlijk. Enfin, leergeld betaald en door.

De lijst met aan te pakken zaken is lang, ik begin maar met de zaken uit het onderhoudsschema van Haynes en kijk daarna verder. Wel heb ik geconstateerd dat de achtervelg ten prooi gevallen is aan velgrot, zie foto. Het is enkel te zien rond het ventiel, maar aan de binnenkant is ie dan waarschijnlijk al een stuk verder niet waar? Ik meende te lezen dat Waffie hier een dienst voor aanbiedt, daar zal ik maar eens contact mee opnemen.

Prachtig dat deze club bestaat. Ik heb natuurlijk al even rondgekeken, mooi om te zien dat er zovelen bereid zijn hun kennis en ervaring te delen. Ik hoop hier zelf mettertijd aan bij te kunnen dragen en gebruik van te kunnen maken. Hieronder beeldmateriaal van de motor en velgrot in kwestie.

Mvg,
Arne



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2023 08:37 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Even voorstellen: nieuwe TA'er
Hi Arne,

Welkom hier !

Je bent lekker bezig met je eerste eigen motor, heerlijk, goed zo !

Kijk ook even goed naar de staat van de km teller aandrijving bij je vooras. Vaak wil die ook nog wel eens kapot gaan door gebrek aan onderhoud. Even loshalen, grondig schoonmaken en weer netjes invetten is een goed begin.

Je had het over de remmen - hoe oud zijn je remleidingen ? Als je nog de originele rubberen leidingen hebt zou ik die meteen vervangen door staalomvlochten exemplaren.

En dan de velg(en). Tja, dat is een bekend euvel. Wiel eraf, band eraf en inspecteren is het eerste dat je moet doen. Van binnen zijn ze er slechter aan toe dan je van buiten ziet. Ik heb zelf al een paar velgen gered door ze van binnen helemaal schoon te krabben / borstelen. Dus alle geoxideerde delen volledig verwijderen met krabber, staalborstel enzovoorts. Als er dan nog genoeg materiaal over is kun je met twee-componenten spul (ik gebruik Bison Kombi Metaal) de velg weer 'aanvullen'. Vervolgens met zinkspray eroverheen (binnen en buiten) en dan met goudkleurige spray van de Action. Spaken ondertussen afdekken met tape en plastic limonaderietjes. Dat laatste zal wel lastig worden want die zijn meen ik niet meer te koop. Ik heb indertijd een voorraadje gekocht.

Zo heb ik dus al wat wielen gered en ik heb nog een paar wielen liggen die ik nog steeds moet voltooien maar ik had ineens mijn 600 verkocht voordat ik die wielen afhad.

Veel plezier hier en met je motor !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2023 16:45 #3 door Larcorba
Beantwoord door Larcorba in topic Even voorstellen: nieuwe TA'er
Hi Arne,

Welkom! Mooi alp heb je, vooral het kleurtje 👀 Zo zou ik hem ook uitkiezen😇

De velg zit er wel naar uit, hopelijk kan je er nog wat mee of vind je snel een vervanger. Verder ziet alles er goed uit, alle kappen nog in goede staat lijkt het? Mooie eerste motor heb je zo op de kop hebt weten te tikken.

Nog wilde plannen? Grote reis, vakantie, offroad de TeT op?

Ik kan altijd nog lopen..
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2023 17:16 #4 door Arne
Beantwoord door Arne in topic Even voorstellen: nieuwe TA'er
Bedankt voor de tips. Staalomvlochten remleidingen gaan er vrijdag op. Ik ga nog even kijken naar de wielsnelheidssensor :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2023 19:09 #5 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Even voorstellen: nieuwe TA'er
Gaaf Arne. Veel plezier ermee.

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.093 seconden