Ik ben er weer :)

26 aug 2024 11:22 - 26 aug 2024 11:25 #1 door Trigger
Ik ben er weer :) werd gestart door Trigger
Ik kan me de discussie nog herinneren - de NC zou geen clubmotor worden. Maar nadat ik mijn gedwongen ontslag van de club nam na het van de hand doen van mijn Transalp is er een hoop veranderd. De NC is nu wel een clubmotor, en ik heb dat ding nog steeds op mijn oprit staan. Geef me ook eens ongelijk, het ding heeft oneindig veel minder onderhoud nodig dan een Alp - zelfs na maanden stilstand geef je er een trap tegen en het ding loopt weer, zoals het een Honda betaamt.

Alhoewel de Alp goed is geweest voor heel veel fijne herinneringen, het was de motor waar ik de bulk van mijn ervaring op heb opgedaan, mis ik het kloten met de carburateurs, het altijd maar bijhouden van onderhoud echt niet. Sterker nog, tegenwoordig breng ik mijn motor gewoon weg naar een dealer... hoe tijden veranderen.

De NC gaat waarschijnlijk een nieuwe functie krijgen, daar ik een trip naar het noorden (van Europa) aan het plannen ben, maar ik speel ook met de gedachte om voor een instructeursopleiding te gaan. Ik kreeg dat idee aangereikt van een motorinstructeur nadat hij mij een dag les had gegeven op een VRO bochten hier in de regio. En eerlijk gezegd, het spreekt me bijzonder aan. Dat de NC bijna een ton heeft gelopen doet daar niks aan af, volgens de dealer heeft hij nog nooit een motor met zoveel kilometers meegemaakt zie zo fijntjes loopt en rijdt. Ja, het is een A2 motor met 'slechts' 47pk maar dat heeft me nooit tegengehouden, met de juiste chauffeur erop... enfin. Mocht dat plan tot uitvoering komen smijt ik er een extra koffer op en mag hij een tweede leven starten :).

Er is wel gezelschap bij gekomen. Een tijd geleden was ik latent zoekende naar 'speelgoed' en overwoog de aanschaf van een 125cc 'voor erbij'. Ik heb ooit een toertje eiffel gedaan met iemand op een 125cc die echt gemeen goed was en ik kon hem op mijn Alp echt niet bijhouden. Dat gaf mij groot respect voor zijn rijkunsten maar ook de charme van rijden met een beperking. Er speelde echter ook nog een tweede ding mee.... tijdens mijn tijd met de Alp heeft die een tijdje in de garage gestaan voor een blokwissel (vlak na aanschaf). De dealer leende mij toen een 'oudje' uit van achterin hun garage zodat ik toch rond kon rijden. Maar ik weet nog precies hoeveel lol ik met dat oudje gehad heb. Een afgeragde CB500 uit 1994 met bijna 2 ton erop.

Ik ben dus eens gaan speuren, en ditmaal ook over de grens bij de buren. En daar liep ik tegen een letterlijke schuurvondst aan... een CB500 uit 2003 met slechts 7000 aantoonbare gereden kilometers. Volledige historie tot aan de eerste eigenaar met bonnen en TUV/Dekra rapporten erbij. Volledig bijgehouden onderhoud, recente oliewissel, vering, carburateurs, alles op punt gezet.

Tja, het duurde niet lang voor ik met aanhanger een bezoekje bracht.



Toen was er nog het proces van een bezoekje bij de RDW (zelf heengereden op een tijdelijk kenteken + dagverzekering). Ik verwachtte een hele riedel, maar hij zag de bijbehorende papieren, de ingeslagen nummers (zelfs de originele uitlaat met ingestanste codering, gematched aan het frame) en zei direct 'het ding komt uit Duitsland, dan geloven we het wel). Mijn specifieke model had nog geen EU goedkeuring maar dat deerde niet, en hij heeft het ding ter plaatse in de computer geklopt.

Een week later het pasje en de verzekering was ook zo geregeld. BPM hoefde ik niet (meer) te betalen, dus buiten de keuringskosten was ik klaar.

Nee, het is (wederom) geen clubmotor. Maar het ding is wel een rasechte Honda, zo betrouwbaar als ze komen. En omdat het een 2003 model is, ook nog met de gouden Brembo remmerij en volledig origineel.




Grappig genoeg is dit mijn eerste echte A motorfiets sinds het behalve van mijn rijbewijs 8 jaar terug... ding heeft 57 hele paardenkrachten, maar je moet wel behoorlijk in de toeren klimmen om die los te laten - vanaf zo'n 6000 toeren begint te lol en boven de 8000 gaat het geweld echt los met een redline boven de 10k. Ik heb er nog weinig kilometers op gemaakt, dus ik ga binnenkort eerst de banden laten wisselen (die zijn netjes, maar wel verouderd) voor een nieuwe set Michelin Road en dan eens de AVB'tjes herhalen op dit ding zodat het gevoel er goed in komt.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2024 10:37 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic Ik ben er weer :)
Hallo Kevin,
Leuk weer van je te horen. Heb nu zelf ook een NC. Heel erg tevreden van. Dus 2 clubmotoren nu. Mijn dochter had ook een CB500, vermoedelijk een heel goede motor, maar te weinig koppel onderin. Ze heeft hem om die reden snel van de hand gedaan. Bij de TA en de NC is dat net één van de redenen waarom ze zo lekker rijden. Als je graag in de toeren gaat en snedig rijdt is die CB misschien wel een goede optie.

Alain

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2024 21:25 - 28 aug 2024 21:25 #3 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Ik ben er weer :)
Gaaf. Wij hebben, naast mijn Transalp700, ook een cb500 (zwart) uit 2002 (ook met brembo) een nette fiets. Al ca 6 jaar geleden gekocht. Reden: ik had eerst voor mijn vrouw een oude op te knappen transalp 600 gekocht maar die was toch wat te hoog en te zwaar.
Ik kan kleine motorfietsen erg waarderen, ook de nx500 /cb500x enz lijken mij dikke prima!
En inderdaad, het rijdt echt superleuk. Ik heb er zelfs een keer een week solo kampeertocht mee gedaan naar de Franse Alpen. Veel plezier ermee!

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden