Aankoop ATAS DCT 2019

28 nov 2024 07:10 #1 door Yor
Aankoop ATAS DCT 2019 werd gestart door Yor
Hallo allemaal,

Ik heb mijzelf op dit deel van het forum nog niet voorgesteld, dus dat doe ik eerst.
Ik ben Yor 54 jaar rijd nu 36 jaar motor en dat is ook meteen mijn grootste hobby.

Na diverse Honda's gereden te hebben ben ik nu in de markt voor een Africa Twin.
Nu heb ik een ATAS DCT van 2019 met +/- 70.000km op de klok op het oog.
Ik heb mijzelf al over het een en ander ingelezen over de CRF en heb ook al een goede blik op de motor in kwestie kunnen werpen.
Ik heb gekeken naar de standaard dingen zoals banden, remmen, wielen, lagers, plastic werk en onderhoud. Alleen de proefrit moet ik nog gaan maken.
En waar kan beter aankooptips en ervaringen vragen dan bij de eigenaren van deze motoren zelf.
Dus waar moet ik specifiek nog op te letten bij deze motoren met deze km stand ?

Zouden jullie mij wat wijzer kunnen maken ?
Ik hoor het graag.

Honda VFR1200X Crosstourer ‘13

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2024 17:43 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Aankoop ATAS DCT 2019
Is het een 1100 of een 1000?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2024 18:28 #3 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Aankoop ATAS DCT 2019
Beste V-Twin,
Het is een CRF1000.

Honda VFR1200X Crosstourer ‘13

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2024 12:03 - 29 nov 2024 12:05 #4 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Aankoop ATAS DCT 2019
Let goed op evt lekkende keerringen aan de voorpoten. Het zou niet niet mogen maar er bestaat een mogelijkheid dat de wielen voorzien zijn van stalen spaken ipv rvs. Met een magneet eenvoudig te checken.
Langzaam rijden en de voorrem deels inknijpen. Kan je voelen of de remschijven niet krom zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2024 11:21 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Aankoop ATAS DCT 2019
Corroderende spaken waar renATus aan refereert speelt alleen bij de modeljaren 2016-2017 en toen had je nog geen ATAS.
Wat wel zou kunnen spelen zijn corrosie vlokken in de benzinetank. Voor de modellen waarbij de lasnaad voor beide tankhelften niet goed was behandeld is een terugroepactie geweest. Als je hem van de 1e eigenaar koopt zal hij je kunnen vertellen of die tank is behandeld.
Bij de 1000 modellen is de voorvork een aandachtspunt. Ik lees dat de motor 70.000 heeft gelopen. Is en wanneer er onderhoud aan de voorvork uitgevoerd?
Advies is om de voorvork zeker te laten servicen en andere veren te monteren.
Ander aandachtpunt zijn de wiellagers. Als het nog de originele zijn adviseer ik je om die na aanschaf direct te (laten) vervangen door SKF lagers.
De CRF1000 kent geen grote kostbare issues en bovengenoemde zaken is feitelijk regulier onderhoud wat vaak wordt 'vergeten' en doorgeschoven.
Bij km stand 70.000 zit je vlak voor een grote beurt en dat gegeven zou ik zeker meenemen in de prijsonderhandeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2024 12:22 #6 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Aankoop ATAS DCT 2019
Dank alle voor de reacties.
De motor staat bij een zaak. Met de motor komt een jaar garantie, een beurt conform de km-stand dus met kleppen controle. En verder wordt er een 60punten check uitgevoerd. Ik heb de lijst gezien. Daar zit ook vork, wielen, lagers, remmen, balhoofd lagers e.d. bij. Is er iets niet in orde dan wordt dat aangepakt. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet mijn ogen open moet houden. Van de ATAS tank wist ik en heb dat gevraagd. Daar moet ik nog een antwoord op krijgen of deze motor daar ook last van heeft / gehad. Dat de vork wat aan de slappe kant is had ik ook op het net gelezen. En mocht ik de vork zelf ook te slap vinden dan monteer ik zelf een setje andere veren. Dat is iets waarvoor mijn handen niet voor omdraai.

Honda VFR1200X Crosstourer ‘13

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2024 18:20 - 02 dec 2024 18:20 #7 door Emiel1982
Beantwoord door Emiel1982 in topic Aankoop ATAS DCT 2019
Als leek, hoe check je of die tank behandeld is? Of is dat niet te zien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2024 18:57 #8 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Aankoop ATAS DCT 2019
Met een endoscoop kun in de tankopening naar binnen en dan naar beneden richten. Andere optie vinnummer invoer bij honda kunnen ze zien of terugroep actie is uitgevoerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2024 19:03 #9 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Aankoop ATAS DCT 2019
Ik zal het zeker bij dealer navragen of er voor deze motor een terugroep actie is geweest. En zo ja of deze uitgevoerd is. Morgen de proefrit 🤩

Honda VFR1200X Crosstourer ‘13

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2024 14:24 #10 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Aankoop ATAS DCT 2019
Kan je niet op de officiële RDW site het kenteken invoeren en zien of er een terugroepactie (geweest) is ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2024 09:06 #11 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Aankoop ATAS DCT 2019
Dat kan inderdaad. Er staan een aantal uitgevoerde terugroepacties op voor deze motor. Maar over de tank staat er niets. Ik was bij de motorzaak en heb het laten opzoeken. Er stonden voor deze motor geen openstaande acties. Dus de tank is al aan de beurt geweest. Of de tank op deze motor in van een batch waar geen problemen mee was.

Honda VFR1200X Crosstourer ‘13

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden