Even voorstellen

22 apr 2025 23:35 #1 door Louis Tuynman
Even voorstellen werd gestart door Louis Tuynman
Hallo!

Mijn naam is Louis en ik ben de trotse eigenaar van een Transalp uit 1996 met een leuk verhaal.

Al sinds ik me kan herinneren staat er bij ons in de garage een Transalp, naar het schijnt was mijn moeder een echte motormuis in haar jongere jaren. Ze heeft eerst lang een Ténéré gehad, en is vlak voor mijn geboorte overgestapt op de Transalp. toen ze zwanger werd van mij is er een soort moederinstinct naar boven geborreld en heeft ze de motor nooit meer aangeraakt. Omdat de motor toch een soort nostalgische/emotionele waarde bezit heeft ze hem alleen nooit weg kunnen doen en is hij wel elk jaar naar de garage gegaan voor onderhoud.

Ik ben nooit echt met motoren bezig geweest tot ik een jaar geleden 3 maanden in Azië was om te reizen. In Vietnam heb ik op een 110cc schakelscooter de Ha Giang loop gedaan en was spontaan verliefd op het gevoel. 3 weken later heb ik een Honda XR250 gehuurd in en ben ik 3 weken solo op de motor door Cambodja gecrosst.

Toen ik terug kwam in Nederland heb ik direct mijn motorrijbewijs gehaald en heb ik van mijn moeder de Transalp gekregen. Ze is erg blij dat haar oude vertrouwde motor uit de stalling is na al die jaren en dat haar eigen zoon er nu plezier van heeft. Hij had maar 15.000KM op de teller, zo goed als nieuw dus. Ik rijd er nu sinds september op rond en vindt het geweldig.

Ik kijk er naar uit om een keer mee te gaan met een rit o.i.d, en heb ook een paar vragen als dat in zo'n voorstel bericht mag:

1. Ik zou graag een nieuwe uitlaat willen kopen, iemand tips/advies voor welk merk het beste is, welke het best klinkt en/of wat goed is qua prijs kwaliteit?
2. ik zou graag mijn koplamp willen vervangen voor een nieuwe LED versie, zie dat dat veel gebeurt voornamelijk bij de 1993 modellen (daar is de koplamp mooi vlak en vierkant), zou iemand weten of dat ook bij het 1996 model kan? de originele lamp heeft een wat schuiner model en zou niet goed weten wat daar goed past als vervanging.

Bij voorbaat dank voor de reacties en ik kijk er naar uit om jullie te ontmoeten!

Groet,

Louis
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2025 18:58 #2 door Ger Romijn
Beantwoord door Ger Romijn in topic Even voorstellen
Wat een mooi verhaal.

En ik snap dat je hem wat op wil pimpen. Ik hou alleen van orgineel. Zeker nu hij zo mooi nieuw orgineel is.

Veel plezier met de oude fiets van je moeder. 🤣

24 apr 2025 04:48 #3 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Even voorstellen
Welkom bij de club Louis!
Prachtig verhaal, en goed bezig.

Vwb een andere uitlaat kan ik alleen melden dat ik zeer recent een Marving Amacal op mijn Alp’96 heb laten zetten.
Heerlijk stil … als dat is wat jij ook zoekt?
Het koplamp vraagstuk —> geen idee.

Keep us posted!
Ralph.
Bijlagen:

24 apr 2025 07:58 #4 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Even voorstellen
Welkom Louis.

Vwb een andere uitlaat zou je naar Pajic in Gendringen kunnen gaan. Daar kan je kiezen uit honderden dempers en ook nog eens luisteren hoe deze klinkt op jouw Alp. Niks is te gek daar en het wordt keurig op maat gemonteerd.

Nee geen aandelen daar ! Gewoon super tevreden van de service.

24 apr 2025 12:09 - 24 apr 2025 12:12 #5 door Pronkstuk
Beantwoord door Pronkstuk in topic Even voorstellen
Welkom Louis!

Wat een mooi verhaal, doet mij denken aan mijn eigen Alp!

Ik heb zelf een 1991 pd06 met veel sentimentele waarde.
Ook heb ik deze van mijn moeder, maar helaas met wat verdrietige reden.

Mijn jonge jaren ben ik opgegroeid in de zijspan van mijn vader en achterop de Alp van mijn moeder.

Toen mijn moeder haar gevecht met k verloor kwam de alp in de schuur te staan. Ruim 10 jaar later toen ik oud genoeg was om voor mijn A met code 80 te gaan kon ik de kriebels niet meer tegen houden en heb ik gelijk mijn rijbewijs gehaald.

Na al die jaren in de schuur, verse benzine en accu er in gezet. Direct starten en lopen zonder haper, ongelooflijk die honda motoren!

Heb zelf geen ervaring met ander uitlaat of koplamp, maar naar led overstappen is wellicht ook interessant voor mij.

Ik raad wel aan om een setje (givi) valbeugels te halen om die gave kuipdelen te beschermen! Vind persoonlijk de beugels niet fout staan bij de motor.
Ben van plan op mijn valbeugels nog een setje lampen te monteren voor beter zicht opzij op donkere bochtige boswegen.

Veel veilige kilometers,

Michael

(Edit)
Op een of andere manier draaien mijn foto's een kwartslag bij het posten, geen idee of dat komt doordat ik post via mijn mobiel :? In galerij is foto gewoon staand :silly: maar ben zelf ook nieuw op de forums sinds deze week haha!

Transalp PD06 1991

This cool night air is curious
Bijlagen:

24 apr 2025 21:15 #6 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Even voorstellen
Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden