Hulpvraag: Olie in de luchtfilterbehuizing?

30 mei 2026 20:49 #1 door Paul
Hallo allemaal!

Mijn naam is Paul, en sinds vorig jaar ben ik ook in het bezit van een prachtige RD07. Al veel kilometers gemaakt en ook het een en ander aan de motor aangepast (handkappen, voor- en achtervering, banden, etc). Nu viel mij na de eerste paar honderd kilometer op dat er na lange ritten, met name snelweg, een klein beetje olie op hoopte aan de linker zijde van het motorblok. Eerst dacht ik dat het vast zou gaan om wat zweten bij de klepdeksel pakkingen. Uiteindelijk toch maar eens de brandstof tank verwijderd om te kijken, en toen bleek de olie te druipen uit de aansluitingen van de luchtfilter behuizing met de carburateur. Luchtfilter behuizing los gemaakt, en deze bleek volledig doordrenkt / gevuld te zijn met olie (dat wil zeggen, een theedoek die redelijk verzadigd is van de olie na schoonmaken). Helemaal schoon gemaakt en ontvet. Het afvoer slangetje laten aflopen, waarbij er wel 100-150 cc vieze meuk uit kwam. Ik dacht het op deze manier wel opgelost te hebben, maar helaas merk ik enkele honderden kilometers later weer dat er olie lekt langs de zijkant, en bij inspectie zit er weer een redelijk forse hoeveelheid olie in de luchtfilter behuizing.

Inmiddels met meerdere mensen (met veel meer kennis en ervaring van XRV750's) nagedacht over een mogelijke oorzaak van dit probleem maar we komen er niet goed uit. De olie is nooit overvuld geweest (ik peil inmiddels na elke rit, op de middenbok, peil zit elke keer keurig in het midden) dus dat zal het niet zijn.

De motor start en loopt probleemloos. Geen tekenen van olie verbranding (witte rook, veel roet in de uitlaat). Geen horten of stoten, geen vermogenverlies, rijdt hartstikke zuinig. Oliepeil moet zo af en toe wat bijgevuld worden maar niet excessief. Uiteraard hoort olie gebruik bij een motor van deze leeftijd, maar het probleem van een luchtfilterbehuizing vol olie die langs de zijkant lekt is vervelend. Motor heeft 49.000 op de teller (hopelijk is dat geen 149.000....) en heeft voordat ik hem kocht redelijk lang weinig tot niets gelopen, dat zou ook bij kunnen dragen aan het probleem natuurlijk).

Inmiddels een plan gemaakt:
- Eerst ga ik het blok 'reinigeren' met een olie toevoeging van Lindemann, deze even half uurtje stationair laten draaien en dan alle olie eruit, nieuwe Motul 10w40 half synthetisch erin en een nieuwe filter.
- Dan een compressie test, kijken of er tekenen van excessieve slijtage zijn in het blok. Zo ja, dan maar door de zure appel heen en een top-end revisie.

Al met al een heel verhaal inmiddels! Ik ben erg benieuwd of er hier op het forum nog leden zijn die een idee zouden kunnen hebben wat hier het probleem is, of suggesties hebben wat betreft een oplossing. Ik hoor het graag!!

Vriendelijke groet!

Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gisteren 09:46 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hulpvraag: Olie in de luchtfilterbehuizing?
Je hebt al heel wat gedaan om er naar te kijken. En zo te lezen ben je ook technisch goed onderlegd om een en ander te analyseren.

Compressie test zou uitsluitsel moeten geven over een eventuele 'blow-by'.

Ik heb het hier nog niet gezien in dergelijke hoeveelheden. Een beetje olie in je luchtfilterhuis is redelijk normaal, vandaar ook het slangetje welke bij elke beurt even open gemaakt zou moeten worden om dat weg te laten lopen.

Normaal gesproken heb je oliedampen die neer slaan in je luchtfilterhuis, maar bij jou klinkt het meer dan alleen maar damp. De olie wordt als het ware je luchtfilterhuis in gedrukt. Dat kan dan alleen maar via de ontluchtingsslang aan je achterste cilinder.
Mocht de compressie in orde zijn, dan zou het in ieder geval daar ergens gezocht moeten worden.
Misschien dat er een verstopping zit waardoor de olie niet makkelijk terug naar beneden loopt in de achterste cilinder en dat deze dus via de ontluchtingsslang je luchtfilterhuis wordt in geblazen. (Weg van de minste weerstand).

Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurd als je de ontluchtingsslang om leidt naar een ander 'reservoir' om te kijken wat er gebeurd. En mogelijk dat dit dan ook meer inzicht geeft in waar het probleem zich bevindt.

Ben wel benieuwd waar je tegen aan loopt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden