Vanmiddag was Paul bij mij in de zaak.
De motor loopt prima, en er lijken op zich geen problemen te zijn. Het enige is dus flink wat olie op plekken waar je dat niet verwacht.
Tank er af, en slang bij de ontluchting los. Doekje er onder en als de motor draait komt er toch best wel met enige regelmaat een druppel olie daar naar buiten.
Vinger op de carter ontluchting voelt (in mijn ervaring) ook niet als een excessieve druk die er uit komt.
Compressie test uitgevoerd. Hoewel toch wat aan de lage kant, nog niet dramatisch.
Bougies waren niet vervuild en dik in orde.
Dus onder de streep geen directe oorzaak te vinden.
Klepdeksel van de achterste cilinder los gehaald, en de boel bekeken. De pakking leek (nog niet al te lang geleden) vervangen te zijn, en er was best wel wat vloeibare pakking bij gebruikt. Bij nadere inspectie leek het er ook op dat de afdichting waar de carter ontluchting omhoog komt niet helemaal lekker heeft gezeten. Met de nadruk op leek, want we houden nog even een slag om de arm.
Nieuwe pakking geplaatst, en een testje gedaan met weer een doekje bij de carter ontluchting.
Het lijkt (en we houden nog even een slag om de arm) dat er nu geen druppels meer mee komen.
Paul is nu onderweg naar het hoge noorden, en we zijn allen benieuwd naar het (voorlopige) eindoordeel.
Ik wil dan ook graag weten hoe/waarom iets dan zo'n gevolg heeft, en mijn conclusie is dat via het kanaal van de carter ontluchting de druk dus richting je luchtfilter huis wordt geleid. Daarbij komt het dus langs de pakking die de klepdeksel af dicht. Als die rond het kanaal van de carter ontluchting dus niet goed zit, dan kan de luchtdruk van de carter ontluchting dus onderweg de olie vanuit de klepdeksel (waar de nodige olie rond zal slingeren) mee zuigen naar het luchtfilterhuis.
Op de foto het verdachte deel van de pakking.
De palletjes die je ziet lijken verbogen/klem gezeten te hebben, wat er dus voor kan zorgen dat de afdichting niet goed is geweest met dit tot gevolg.
Al met al, als dit de oorzaak was, hebben we weer wat geleerd ......