Hoi ; graag wat info over honda's - nu ook 'transalper' :)

02 mrt 2009 19:39 - 05 mrt 2009 16:05 #1 door *thomas*
Hallo,

Ik ben Thomas, 21 en woon in Vilvoorde (centrum van Belgie, net boven Brussel).

Op dit moment ben ik in het bezit van een kleine 'collectie' 50 en 125cc tweetakt aprilia's, echter is het niet altijd koek en ei met die dingen.

In juni 2010 studeer ik - als alles goed gaat - af. Voor ik ga werken zou ik graag eens een stuk van de wereld zien en wilde ik gedurende de zomervakantie door Europa trekken.

Ik ben daarom enkele allroad motoren aan het overwegen, maar weet niet goed waar te beginnen. Bij toeval kwam ik bij de Transalp (en gelijkaardige honda's uit), maar geld voor een nieuwe heb ik natuurlijk niet. Mijn budget ligt rond de 1750€ en ik hoop dat ik daarvoor een mooie reismotor kan vinden.

Wie kan me helpen met tips (and tricks)? Hoeveel km kunnen de blokken zonder moeite aan (bij normaal onderhoud), hebben de motoren zwakke punten etc... ?

Alvast bedankt

Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2009 19:57 #2 door Waffie
hallo thomas,

je kunt een transalp/africa twin zeer zekr als ultieme reisfiets beschouwen

simpel van opbouw en structuur,

de transalp is eigenlijk de meest betrouwbare door het ontbreken van onder meer een brandstofpomp

de zwakke punten zouden zijn

de ontstekingsmodule (vooral 87/88) echter van na 1996 komt dit probleem haast niet meer voor.


technische aanpassingen voor meer comfort zouden zijn

andere(hardere) voorvorkveren en een ander zadel voor een betere zit

zou je adviseren om eens een rit erop te maken

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2009 21:54 #3 door *thomas*
Hallo,

Bedankt voor de reply, mijn voorkeur ging zeker uit naar een transalp. Hier in Belgie zijn die nog relatief goedkoop. Heb al enkele 1996 modellen gezien binnen mijn prijsklasse en dan nog een zeer mooie 1998'er voor 1950€.

Die laatste geniet echt mijn voorkeur, ondanks dat hij wat duurder is. Alleen heeft hij 'al' 56 000km, is dat veel of weinig voor zo'n blok?

MVG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2009 01:54 #4 door harry
56.000 km is niks voor een Alp. Die dingen lopen bij goed onderhoud ook rustig 200.000 plus. Staar je niet blind op wat meer kilomters, let gewoon op de algehele staat. En natuurlijk de gebruikelijke zaken die bij iedere motor terugkomen.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2009 11:27 #5 door Bill

56.000 km is niks voor een Alp. Die dingen lopen bij goed onderhoud ook rustig 200.000 plus. Staar je niet blind op wat meer kilomters, let gewoon op de algehele staat. En natuurlijk de gebruikelijke zaken die bij iedere motor terugkomen.
Succes!

Per uit Finland heeft 650.000km gedaan met en en het zelfde blok. Ik bedoel maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2009 19:17 #6 door *thomas*
Goeieavond iedereen,

Bedankt voor alle advies !

Ik heb daarnet naar die transalp adverteerder gemaild om wat meer info over de motor te vragen... Hopelijk wordt het wat :D.

MVG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2009 13:37 #7 door *thomas*

Goeieavond iedereen,

Bedankt voor alle advies !

Ik heb daarnet naar die transalp adverteerder gemaild om wat meer info over de motor te vragen... Hopelijk wordt het wat :D.

MVG


Spijtig genoeg net verkocht :(

Kwam deze tegen www.kapaza.be/Motoren/Honda/14059452/Hon...ansalp_600_1998.html

Ik zou voor vrijdagavond moeten beslissen, want de man heeft - ik denk tot zijn grote spijt - een overeenkomst met de dealer dat hij anders aan laatst genoemde wordt overgelaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2009 14:17 #8 door Nikotech

Spijtig genoeg net verkocht :(

Kwam deze tegen www.kapaza.be/Motoren/Honda/14059452/Hon...ansalp_600_1998.html

Ik zou voor vrijdagavond moeten beslissen, want de man heeft - ik denk tot zijn grote spijt - een overeenkomst met de dealer dat hij anders aan laatst genoemde wordt overgelaten.



Ziet er zo op de plaatjes goed uit Thomas.
er staan wat aankoop tips op de site zelf, lees die eens rustig door voordat je gaat kijken.

Succes, en houd ons op de hoogte !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2009 14:40 #9 door Timy
Voor dat geld zo'n mooie motor. K zou zeker kijken, rijden en als het goed voelt KOPEN!
Alleen niet direct verliefd worden maar de aankooptips goed checken. Zou zonde zijn als je er enorm veel pech mee krijgt.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2009 16:10 #10 door *thomas*
Hoi,

Heb gezien dat de koper hier ook heeft geadverteerd. Heb de tips goed doorgelezen (gisterenavond al).

Op dat achterste tandwiel na ziet alles er nog tiptop uit, wat kleine krasjes op de brug, maar nergens roest te bespeuren.

Verkoper heeft de prijs wat laten zakken voor me. Hij had een overeenkomst met de dealer dat hij tot 7 maart (nu zaterdag) de tijd had partculier te verkopen, anders ging hij naar de dealer. Verkoper heeft zelf de nieuwe transalp gekocht...

Probleem is dat ik geen tijd heb om te gaan kijken tot komend weekend (14 maart). Verkoper ging me vanavond eens bellen, kunnen we misschien wel wat afspreken met voorschot ... Ben zeker geen fan van motor kopen zonder eerst te zien, maar verkoper/advertentie/motor boezemen wel vertrouwen in !

Oja, erg leuk forum trouwens, lekker gemoedelijk ... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2009 17:00 #11 door Nikotech

Hoi,

Bla, bla bla  ...... :)

Probleem is dat ik geen tijd heb om te gaan kijken tot komend weekend (14 maart). Verkoper ging me vanavond eens bellen, kunnen we misschien wel wat afspreken met voorschot ... Ben zeker geen fan van motor kopen zonder eerst te zien, maar verkoper/advertentie/motor boezemen wel vertrouwen in !

Oja, erg leuk forum trouwens, lekker gemoedelijk ... :D


Hé Thomas, ik begrijp je enthousiasme maar probeer dat een beetje onder de stoelen en banken te houden :) Beter voor de prijs !! ;)

En kopen zonder op te rijden/bekijken  ........hmmm zou ik ook geen voorstander van zijn mits er duidelijke afspraken over "verborgen gebreken" te maken zijn.

Aan de ene kant : wie niet waagt wie niet wint ....
aan de andere kant :  Er staan zat Alpjes te koop en komt er wel weer een andere voorbij.

Laat je niet gek maken !!!

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2009 16:04 #12 door *thomas*
Hallo,

Ik heb gisteren een telefoongesprek gehad met de verkoper, Filip, en heb besloten een stap in het onbekende te zetten en er voor te gaan!

Wegens omstandigheden zal het nog even duren eer de motor bij mij staat, maar toch kan ik me al de gelukkige eigenaar noemen !

Zodra de machine bij me staat, zal ik er een hoop mooie foto's van maken en hopelijk mijn steentje kunnen bijdragen op dit leuke forum.

Daarnet ben ik ook een afspraak gaan maken voor mijn twee laatste motorrijlessen + examen, zodat ik over een maandje (hopelijk) mijn definitieve motorRBW heb (in Belgie kan je een jaar met een voorlopig rijbewijs rijden, dus zonder praktijkexamen af te leggen).

Groeten, Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2009 16:21 #13 door Pim
Van Harte!!!

Ben benieuwd naar de eerste foto`s!

Veel plezier gewenst!

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2009 11:30 #14 door *thomas*
Hoi,

Bij deze een foto van de transalp die de vorige eigenaar me doorstuurde ...



Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2009 15:21 #15 door *thomas*
Gisteren de TA gaan ophalen, alles is erg vlot verlopen. Zou deze week wel voor een nieuw voorbandje willen gaan kijken, want deze heeft een hoop barstjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2009 15:55 #16 door V-Twin
Ziet er strak uit succes er mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 20:41 #17 door *thomas*
Hoi,

Afgelopen weekend een kleine 1000km wezen touren (3daagse). Voornamelijk kleine baantjes gereden waarvan een erg kort stuk 'offroad' (keien). Ondanks een versleten ketting, gaat alles goed met de Transalp, had nooit gedacht dat 'zo'n' motor zo lekker zou rijden en absoluut geen last van rug, schouders, nek oid.

Maar nu had ik nog wat vragen:

- in welke mate kan je met de transalp offroad rijden en welke veranderingen kan je eventueel doen aan de motor om hem offroad-vriendelijker te maken (ik dacht zelf aan wilbers veer, wilbers voorvorkveren ...)

- ik heb op dit moment anakee banden en na 1200km zeer tevreden over, alleen, zijn deze te gebruiken in lichte offroad omstandigheden (keien, zand, grind, modder, etc)

- omdat ik graag wat veilig schoeisel wil en ik mijn forma race laarzen niet ideaal vind op de TA, had ik onlangs een paar alpinestars tech3 laarzen gepast. Die zaten echt als gegoten (heb vrij brede voeten), maar zijn ze kwalitatief gezien goed (na wat langer gebruik).

Groeten, Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 22:46 #18 door *thomas*
foto (gemaakt door een zeer slechte fotograaf) van ritje door frankrijk afgelopen weekend (in totaal 929km gereden)



outfit 'past' niet bij de motor, maar goed, veiligheid gaat voor stijl !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 23:19 #19 door Martijn
Wij hebben ook veel kilometers gemaakt in Belgie met het buitenlandweekend,
zaten in Schonberg. Getourd door Nederland, Belgie, Duitsland en Luxemburg.

Ik zelf ook iets meer dan 1050 km

BMW r1200 GS Adventure

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2009 20:29 #20 door 4Plugs

Maar nu had ik nog wat vragen:

- ik heb op dit moment anakee banden en na 1200km zeer tevreden over, alleen, zijn deze te gebruiken in lichte offroad omstandigheden (keien, zand, grind, modder, etc)


Anakees zijn uitstekend voor licht offroad. Gravel, hard zand, allemaal geen probleem. Ik rij zelf op anakees en ga regelmatig op de maasvlakte "crossen" op mijn Alp. Het enige waar de anakee, en voor wat dat betreft elke non-noppenband, moeite mee heeft, is MUL zand. Dan komt het echt neer op behendigheid en in welke mate je één wordt met je motor. Want ook mul zand hoeft niet te betekenen dat je onmiddelijk de motor platlegt. Ik ben de laatste tijd ook in muller zand aan het oefenen en dat gaat nu best redelijk. Op anakees.

Modder is een no-go voor ELKE non-noppenband.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden